Skip to main content

Το κόστος της ανυπομονησίας

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Παγίδα έξτρα φόρου από τους εκτελωνισμούς εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ., καθώς οι τελωνειακές παραβάσεις και τα οφειλόμενα πρόστιμα «ακολουθούν» το όχημα, υπάρχει για τους ιδιοκτήτες τους, επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).

Η ΑΑΔΕ διαπίστωσε εκ νέου φοροδιαφυγή σε υψηλό ποσοστό εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, για τα οποία ελέγχθηκε αν καταβλήθηκε ο ΦΠΑ, σημειώνει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων σε ανακοίνωσή του. Από τις απαντήσεις των ξένων αρχών που έλαβε το τελωνείο το διάστημα 1/4/2021-31/12/2021, προκύπτει ότι σε ποσοστό 34,2% δεν καταβλήθηκε ο οφειλόμενος ΦΠΑ. Το μέσο πρόστιμο που καταλογίστηκε ανά όχημα ήταν 6.011 ευρώ.
Οι τελωνειακές παραβάσεις και τα οφειλόμενα πρόστιμα, τονίζει ο ΣΕΑΑ, «ακολουθούν» το όχημα. Αν δηλαδή ένας πελάτης αγοράσει ένα αυτοκίνητο για το οποίο ο εισαγωγέας έμπορος μεταχειρισμένων έχει διαπράξει φοροδιαφυγή /λαθρεμπορία στο τελωνείο και αυτό ανακαλυφθεί μεταγενέστερα, το όχημα δεσμεύεται από το κράτος, ωσότου εξοφληθούν όλα τα πρόστιμα και τελεσιδικήσουν τα ένδικα μέσα.

Αν τυχόν ο τελωνισμός πραγματοποιήθηκε (εικονικά) στο όνομα του αγοραστή, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα, καθώς το τελωνείο στρέφεται μόνον κατά αυτού.

Οι κομπίνες με τον ΦΠΑ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ενεργοποίησαν τις Αρχές το 2020, όπου στο στόχαστρο των τελωνειακών μπήκαν όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.Μάλιστα, πρόσφατα από την ΑΑΔΕ απεστάλη εντολή σε όλα τα τελωνεία της χώρας να περνούν κυριολεκτικά από «κόσκινο» τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Το θέμα παραμένει στην επικαιρότητα καθώς τους τελευταίους μήνες παρατηρείται άνοδος-ρεκόρ στις πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων που καταγράφουν οι παραδόσεις στα καινούργια οχήματα λόγω της έλλειψης των ημιαγωγών.

Το συγκεκριμένο φαινόμενο προβληματίζει, αφού τα περισσότερα εισαγόμενα αυτοκίνητα (όχι όλα φυσικά) είναι αμφιβόλου ποιότητας και με παραποιημένα χαρακτηριστικά (χιλιόμετρα στο κοντέρ, βιβλίο συντήρησης κ.λπ.). Με λίγα λόγια στην Ελλάδα μπαίνουν πολλά ρυπογόνα και επικίνδυνα για την ασφάλεια (κακή συντήρηση) οχήματα τα οποία «πετάει» η υπόλοιπη Ευρώπη, οι αγορές της οποίας επίσης αντιμετωπίζουν το πρόβλημα των παραδόσεων.  Η ανυπομονησία του Έλληνα δημιουργεί το παραπάνω φαινόμενο, με τους… ανυπόμονους αγοραστές να διαπιστώνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα στο συνεργείο ότι πήραν ένα κακό αυτοκίνητο, πέφτοντας θύματα επιτήδειων εμπόρων. Γι’ αυτό προσοχή από ποιους αγοράζουμε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και ποιο επιλέγουμε…