Skip to main content

«Πάρε τα λεφτά και τρέχα»

Από την έντυπη έκδοση

Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
[email protected]

Υπάρχει μια μανία με κάθε νέο, μετα-οτινάναι, μεταμοντέρνο, υπερβολικά μεγάλης φήμης, υπερβολικά μεγάλης επιτυχίας, σε μεγάλο βαθμό υπερτιμημένο. Σαν την μπανάνα του Κατελάν προ ετών ως έργο αξίας 120.000 δολαρίων στο ετήσιο πανηγύρι ματαιοδοξίας Art Basel Miami.

Σαν την μπανάνα με τη μονωτική ταινία, που κρύβει, μας λένε οι ψαγμένοι, βαθιά ειρωνεία και ξεφουσκώνει μεγάλου μέρους της καλλιτεχνικής δραστηριότητας την πομπώδη υποκρισία. 

Περισσεύει η τέχνη της αναίδειας. Περισσεύει το δύσληπτο και ερμητικό ύφος των αυλικών, για να περιχαρακώσουν την ελίτ τους. Περισσεύουν και τα λεφτά στον κόσμο της σύγχρονης Τέχνης. Κυρίως, αυτά. Οπότε, γιατί να μην τα πάρει και να φύγει ο Δανός καλλιτέχνης; Αυτό κι αν είναι έργο τέχνης.

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Aalborg της Δανίας ζήτησε από τον Jens Haaning να αναδιαμορφώσει δύο έργα του με τίτλο «Το μέσο ετήσιο εισόδημα ενός Δανού», με χαρτονομίσματα μέσα σε ένα κάδρο, και ένα παρόμοιο «Το μέσο ετήσιο εισόδημα ενός Αυστριακού». Πόσα χαρτονομίσματα; Όσα αντιστοιχούν στα μέσα εισοδήματα. Περίπου 328.000 κορόνες Δανίας και περίπου 25.000 ευρώ για τον κάτοικο Αυστρίας. Τα τραπεζογραμμάτια ήταν δανεικά από του μουσείου τα αποθεματικά. 

Μία μέρα πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης φτάνουν τα έργα. Άδεια τα κάδρα. Στο μουσείο δεν τα έβαψαν μαύρα, ούτε απευθύνθηκαν στην αστυνομία. Περιμένουν ότι ο καλλιτέχνης θα επιστρέψει μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου 2022 τα λεφτά. Ο ίδιος το αρνείται καθαρά και δυνατά. Τους έστειλε ηλεκτρονικό μήνυμα, όπου εξηγεί ότι το νέο έργο με τίτλο «Πάρε τα λεφτά και τρέχα» (σ.σ.: λέτε να εμπνεύστηκε από την ομώνυμη ταινία του Γούντι Αλεν;) είναι ακριβώς αυτό. 

Τα πήρε όλα κι έφυγε και -σε αντίθεση με το άσμα- από τον καημό ξέφυγε. Εκεί που ξεφεύγει η ιστορία είναι ότι το μουσείο κρέμασε και το email μαζί με τα άδεια κάδρα. Απλά, ωραία, ψύχραιμα και σαρκαστικά. Θα αρέσουν τελικά.