Skip to main content

Λιγότερα τελικά τα πλοία με scrubbers μέχρι το 2020

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Μόλις περίπου 2.500 πλοία θα είναι εφοδιασμένα με πλυντρίδες (scrubbers) μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2020, σε σύγκριση με τα 4.000 πλοία που ανέφεραν οι αρχικές εκτιμήσεις από μέρους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). 

Στην εκτίμηση αυτή έχει καταλήξει η εταιρεία συμβούλων Refinitiv, η οποία σε έκθεσή της αναφέρει ότι αιτία των καθυστερήσεων στα σχέδια για την εγκατάσταση scrubbers είναι η απροθυμία των πλοιοκτητών να αποσύρουν από την αγορά δεξαμενόπλοια και να τα βάλουν στη δεξαμενή προκειμένου να εγκαταστήσουν scrubbers, καθώς την περίοδο αυτή οι ναύλοι εκτινάχθηκαν πάνω από τα 300.000 δολ. την ημέρα.

Η έκθεση αυτή αποδεικνύει, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς,  ότι το μέτρο των scrubbers συνδέεται άμεσα με τις επιχειρηματικές επιδιώξεις των ναυτιλιακών εταιρειών και όχι με τους περιβαλλοντικούς στόχους και επιβεβαιώνεται έτσι η θέση της Ένωσης Ελλήνων εφοπλιστών ότι η χρήση scrubbers είναι μεν εναλλακτική, αλλά όχι ισοδύναμη, μέθοδος συμμόρφωσης με τους νέους κανονισμούς. Η ΕΕΕ, εξαρχής και πριν από την υιοθέτηση του σχετικού κανονισμού, είχε τοποθετηθεί υπέρ της θεμελιώδους αρχής ότι η αποθείωση των καυσίμων πρέπει να υλοποιείται στη στεριά και όχι επί των πλοίων. Η χρήση των scrubbers δυστυχώς έχει δημιουργήσει πόλωση μεταξύ της ευρείας ναυτιλιακής βιομηχανίας και της μειονότητας των εφοπλιστών που έχουν ήδη ή προτίθενται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με scrubbers, αναφέρει η ΕΕΕ, στην ετήσια έκθεσή της.

Κυρώσεις και ναύλοι

Επισημαίνεται ότι οι αμερικανικές κυρώσεις κατά των δεξαμενοπλοίων δύο θυγατρικών εταιρειών της Cosco για υποτιθέμενες συναλλαγές με το Ιράν και άλλες γεωπολιτικές εξελίξεις ήταν οι δύο κυρίες αιτίες για την εκτόξευση των ναύλων, στις αρχές Οκτωβρίου. Βέβαια στη συνέχεια οι ναύλοι υποχώρησαν στη spot αγορά και τώρα κινούνται στα επίπεδα των 70.000 δολ. την ημέρα, ωστόσο και πάλι η αγορά είναι καλή, καθώς επισημαίνεται ότι την τρέχουσα περίοδο ο ημερήσιος ναύλος σε μία χρονοναύλωση διάρκειας ενός έτους ανέρχεται στα 50.000 δολ. και είναι αυξημένος κατά 38% από τον προηγούμενο μήνα και κατά 82% σε ετήσια βάση.

Η ναύλωση τριετούς διάρκειας γίνεται με ημερήσιο ναύλο στα 40.000 δολάρια, αυξημένο κατά 55% σε ετήσια βάση, ενώ η ναύλωση 5ετούς διάρκειας φτάνει τα 39.000 δολάρια την ημέρα, αυξημένα κατά 53% από πέρυσι.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της DHT Holdings, η οποία διαθέτει ένα μεγάλο στόλο από VLCC και σχεδιάζει να αναβάλει την εγκατάσταση scrubbers σε έξι δεξαμενόπλοιά της λόγω της ανερχόμενης αγοράς. Επίσης αναμένει ότι και το 2020 η χρονιά θα είναι πολύ καλή για τα VLCC, συνεπώς δεν υπάρχει χρόνος για δεξαμενισμό των πλοίων.

Η ζήτηση για HSFO

Ο οίκος Refinitiv εκτιμά ότι αν επιβεβαιωθούν οι υπολογισμοί του θα καταγραφεί χαμηλότερη ζήτηση για καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO) στην αρχή του επόμενου έτους, σύμφωνα με την εταιρεία.
Η αναβολή εγκατάστασης συστημάτων καθαρισμού που προκλήθηκε από την αύξηση των ναύλων τον Οκτώβριο θα καθυστερήσει την απορρόφηση των όγκων του HSFO το επόμενο έτος, επιδεινώνοντας την πτώση της ζήτησης του HSFO, ειδικά για το πρώτο εξάμηνο του 2020, επισημαίνει η Refinitiv στην έκθεση.

Ωστόσο, στη συνέχεια θα σημειωθεί ανάκαμψη της ζήτησης για τα HSFO καύσιμα, καθώς σε βάθος χρόνου σταδιακά θα αυξάνεται ο αριθμός των πλοίων που θα εγκαθιστούν scrubbers.

Ο οίκος αναλύσεων εκτιμά ότι από την 1η Ιανουαρίου 2020 η ζήτηση για καύσιμα HSFO για τα πλοία που έχουν εγκαταστήσει πλυντρίδες θα ανέλθει σε περίπου 2,5 δισ. τόνους τον μήνα (16% της παγκόσμιας ζήτησης καυσίμων) και θα αυξηθεί σε σχεδόν 4 δισ. τόνους ανά μήνα μόλις ολοκληρωθούν οι σχεδιαζόμενες μετασκευές. 

Προβληματισμοί

Ένας ακόμη προβληματισμός για τον κανονισμό ΙΜΟ 2020 τέθηκε από τη Ρωσία, το Κιργιστάν, τη Λευκορωσία, την Αρμενία και το Καζακστάν, χώρες που δεν επιθυμούν την πλήρη συμμόρφωση με τα καύσιμα μειωμένου θείου. Συγκεκριμένα, ο κ. Αλεξάντερ Νόβακ, υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας, ανέφερε στο Bloomberg ότι τα εμπόδια που υψώνονται για τους εγχώριους πλοιοκτήτες από τα αυξημένα κόστη για καύσιμα είναι δύσκολο να καμφθούν και στο πλαίσιο αυτό, οι υπουργοί Ενέργειας και Μεταφορών των προαναφερθεισών χωρών αναζητούν τρόπους να αναβάλουν την εφαρμογή του κανονισμού για τα πλοία των ποτάμιων περιοχών για το 2024.