Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αυξάνει διαρκώς τη δυναμική της στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε., που έχει αναλάβει τη διαχείρισή τους για τα επόμενα 35 χρόνια. Στο εννεάμηνο του 2016 παρουσιάζει αύξηση 17,4% σε σχέση με πέρυσι, έχοντας διακινήσει 2,64 εκατ. teu από 2,25 εκατ. πέρυσι.
Με ακόμη μεγαλύτερη αύξηση έκλεισε και ο Σεπτέμβριος, αφού πραγματοποιήθηκαν 304.000 κινήσεις από 241.000 το 2015 σημειώνοντας άνοδο κατά 25,7%. Αν κρατήσει την ίδια δυναμική μέχρι το τέλος του χρόνου, εκτιμάται ότι η κίνηση θα ξεπεράσει τα 3,5 εκατ. teu.
Σε αντίθεση όμως με την ΣΕΠ που από την πρώτη στιγμή η Cosco έδειξε τη μεγάλη δυναμική της, η διαχείριση του ΟΛΠ αποδεικνύεται ένα πολύ πιο πολύπλοκο project. Ήδη η πληροφορία που κυκλοφόρησε για την έλευση νέας πλωτής δεξαμενής 300.000 τόνων στα τέλη του 2016 από την Κίνα για την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής δεν επιβεβαιώνεται, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την ημερομηνία άφιξής της.
Παράλληλα ανησυχία έχει προκαλέσει η είδηση ότι η νέα διοίκηση ανέθεσε σε μεγάλο οίκο του εξωτερικού να συντάξει μια νέα μελέτη για την ανάπτυξη του κλάδου στη χώρα. Η ανησυχία έγκειται στο γεγονός ότι μέχρι σήμερα έχουν εκπονηθεί δεκάδες μελέτες για τη ΝΕΖ Περάματος, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί κανένα από τα σχέδια που αναγγέλθηκαν. «Χρειάζεται να βρεθεί η διοίκηση που θα τολμήσει να προχωρήσει σε όλα αυτά που ο κρατικός ΟΛΠ δεν έκανε όλα αυτά τα χρόνια», επεσήμαναν στη «Ν» άνθρωποι που παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά. Οι ίδιοι επεσήμαναν στη «Ν» ότι προκαλεί προβληματισμό το γεγονός πως η Cosco μιλάει για επενδύσεις που φτάνουν ακόμα και τα 200 εκατ. ευρώ στη ναυπηγοεπισκευή, αλλά το αν αυτές θα είναι βιώσιμες θα το μάθει τώρα με βάση τη μελέτη που έχει παραγγείλει.
Σε μια περίοδο που η χώρα έχει ξεμείνει από δεξαμενές, η έλευση της μεγάλης πλωτής δεξαμενής από τους Κινέζους είχε σκορπίσει χαμόγελα στον ευρύτερο Πειραιά, η οικονομία του οποίου στηρίζεται στην επισκευαστική δραστηριότητα. Πολύ, δε, περισσότερο όταν αναμένεται «boom» στα retrofit για το σύστημα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος, τυχόν καθυστερήσεις στο εγχώριο μέτωπο θα είναι ακόμα μια χαμένη ευκαιρία.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα και με τις τελευταίες πληροφορίες, ο κινεζικός όμιλος σκοπεύει να επενδύσει σε βάθος χρόνου περί τα 200 εκατ. ευρώ για τον εξοπλισμό και την αναβάθμιση των υποδομών της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Αναμένεται να φέρει δύο νέες πλωτές δεξαμενές στο λιμάνι, η μία 300.000 τόνων και η άλλη 120.000 τόνων. Στο κινεζικό επιτελείο μάλιστα σκέφτονται να εκμεταλλευτούν την Ψυτάλλεια προκειμένου να δημιουργήσουν βάση για αμμοβολή, δραστηριότητα που πολύ δύσκολα μπορεί να γίνει κοντά σε οικισμούς, όπως είναι η πόλη του Περάματος.
Παράλληλα, η νέα διοίκηση του ΟΛΠ σχεδιάζει να αναθέσει σε άλλη εταιρεία την αξιολόγηση του προσωπικού. Η πληροφορία αυτή, που κυκλοφόρησε σε χρόνο ρεκόρ σε όλα τα γραφεία του ΟΛΠ, έχει προκαλέσει νέες ανησυχίες ανάμεσα στους εργαζομένους, οι οποίοι φοβούνται μήπως γίνουν απολύσεις (παρά τις περί του αντιθέτου δεσμεύσεις). Επίσης, θεωρούν ότι ενδεχομένως δεν θα έχουν την ευκαιρία να δείξουν τον ζήλο τους και τις ικανότητές τους σε βάθος χρόνου και ότι θα κριθούν άμεσα με αποτέλεσμα η πιθανότητα λάθους να είναι αυξημένη.
Στο ΣΕΜΠΟ
Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2016 που ανακοίνωσε η Cosco Shipping Ports, η κερδοφορία τής εν Ελλάδι θυγατρικής αυξήθηκε κατά 18,3% σε ετήσια βάση, καθώς τα κέρδη ανήλθαν σε 15,86 εκατ. ευρώ, έναντι 13,4 εκατ. ευρώ κατά το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 78,6 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 13,2% σε σχέση με τα 70 εκατ. ευρώ της περσινής περιόδου. Όπως αναφέρει στην ανάλυση των αποτελεσμάτων της εταιρείας η διοίκηση της Cosco Shipping Ports, η αύξηση των οικονομικών επιδόσεων της δραστηριότητας στον Πειραιά, οφείλεται στην άνοδο της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.