Skip to main content

Ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει πρώτος παγκοσμίως

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

O ελληνόκτητος στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος στον κόσμο, σύμφωνα με τα στοιχεία της United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). Το Review of Maritime Transport 2015 της UNCTAD που δημοσιοποιήθηκε χθες αναφέρει ότι, παρά την οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα, η Ελλάδα διατηρεί τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με μερίδιο 16% και ακολουθούν οι Ιαπωνία, Κίνα, Γερμανία και Σιγκαπούρη.

H Ελλάδα με 4.017 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 279.429.790 dwt, έχει μερίδιο 16,11% στον παγκόσμιο στόλο με βάση υπολογισμού τους dwt. Η Ιαπωνία ακολουθεί με μερίδιο 13,30%, η Κίνα έχει μερίδιο 9,08%, η Γερμανία με 7,04% και η Σιγκαπούρη με 4,84%.

Mεγαλύτερος στόλος

Η έκθεση αναφέρει ακόμη ότι ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 3,5% την 1η Ιανουαρίου 2015, σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, και αυτός είναι ο χαμηλότερος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης για ένα διάστημα μεγαλύτερο της δεκαετίας.

Συνολικά, ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος αποτελείται από 89.464 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 1.750.000.000 dwt.

Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε ελαφρά κατά τη διάρκεια του 2014, καθώς μειώθηκε ο ρυθμός παράδοσης νεότευκτων πλοίων, όπως επίσης και ο ρυθμός διάλυσης παλαιότερων.

Ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου διεύρυνε το μερίδιό του στον παγκόσμιο στόλο στο 43,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας σημειώνοντας αύξηση 4,4% μεταξύ του 2014 και του 2015.

Επίσης, παρά τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, ο στόλος των containerships αυξήθηκε κατά 5,2% και το μερίδιό του στον παγκόσμιο στόλο είναι 13%.
Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά 1,4% και το μερίδιό του στον παγκόσμιο στόλο ανέρχεται σε 28%. Τέλος, ο στόλος των επιβατηγών πλοίων αυξήθηκε κατά 4,8%.

Ανάκαμψη του εμπορίου

Σε ό,τι αφορά το παγκόσμιο εμπόριο, η έκθεση αναφέρει ότι η παγκόσμια οικονομία άρχισε μια αργή κίνηση ανάκαμψης κάτω από την άνιση ανάπτυξη στις ανεπτυγμένες οικονομίες και την επιβράδυνση στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπως και των οικονομιών που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο. Το 2014, το παγκόσμιο ΑΕΠ αυξήθηκε οριακά κατά 2,5%, από 2,4% το 2013.

Εν τω μεταξύ, οι παγκόσμιες εμπορικές συναλλαγές αυξήθηκαν 2,3%, κατά ποσοστό δηλαδή χαμηλότερο από το 2,6% του 2013.

Προκαταρκτικές εκτιμήσεις δείχνουν ότι ο όγκος του παγκόσμιου διά θαλάσσης εμπορίου αυξήθηκε κατά 3,4% το 2014, ένας ρυθμός ανάλογος με αυτόν του 2013. Σε όγκο έφθασε 9.840 εκατ. τόνους, 300 εκατ. περισσότερους από το 2013, και αποτελεί περίπου τα 4/5 του παγκόσμιου εμπορίου.

Το ξηρό χύδην φορτίο εκτιμάται ότι αποτελεί τα 2/3 του συνολικού διά θαλάσσης εμπορίου, ενώ μειώθηκε το μερίδιο του εμπορίου πετρελαίου.

Ειδικότερα, ανά κλάδο το ξηρό χύδην φορτίο (σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά κ.λπ.) εμφανίζει μερίδιο περίπου 53%, ενώ ένα επιπλέον 15% είναι το μερίδιο των εμπορευματοκιβωτίων (συνολικά 68% το ξηρό φορτίο). Η μεταφορά αργού πετρελαίου αποτελεί το 17% του συνολικού διά θαλάσσης εμπορίου, η μεταφορά χημικών και αερίου το 6% και η μεταφορά των προϊόντων πετρελαίου το 9%.

Αναλυτικότερα, το εμπόριο ξηρού χύδην φορτίου (σιδηρομετάλλευμα, άνθρακας βωξίτης, σιτηρά κ.λπ.) αυξήθηκε κατά 5%, σε 4,55 δισ. τόνους.

Το υπόλοιπο ξηρό φορτίο, που περιλαμβάνει γενικό φορτίο και containers, αποτελεί το 32,5% του συνολικού όγκου του ξηρού φορτίου και αυξήθηκε κατά 4,9% σε 2,47 δισ. τόνους. Ειδικά το φορτίο containers αυξήθηκε κατά 5,6% σε 1,63 δισ. τόνους.

Στο υγρό φορτίο, το φορτίο δεξαμενοπλοίων μειώθηκε κατά 1,6% σε 1,7 δισ. τόνους, ενώ το εμπόριο αερίου αυξήθηκε κατά 3,9% σε 319 εκατ. τόνους και των προϊόντων πετρελαίου κατά 1,7% σε 977 εκατ. τόνους.