Skip to main content

Παράθυρο διαλόγου για τις οργανικές συνθέσεις στα πλοία

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το θέμα της αλλαγής των οργανικών συνθέσεων στα πλοία της ακτοπλοΐας. Ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας προτίθεται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», από τις αρχές της επόμενης εβδομάδας να καλέσει σε διάλογο όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, καθώς το θέμα θεωρείται μνημονιακή υποχρέωση η οποία πρέπει να υλοποιηθεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Ηδη η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία έχει ζητήσει συνάντηση και απομένει να οριστεί το ραντεβού, ενώ ο υπουργός θα καλέσει και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας να συμμετάσχει στον διάλογο.

Πάντως, ο κ. Δρίτσας δεν φαίνεται να επιθυμεί την ακριβή μεταφορά του μοντέλου της Αδριατικής και στην ακτοπλοΐα, παρά το γεγονός ότι το ψηφισθέν μνημόνιο συνδέει τις εσωτερικές με τις διεθνείς γραμμές.

Ειδικότερα, στη σύμβαση μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (4336/ 2015, ΦΕΚ Α’ 94/14-08-2015) και στο κεφάλαιο που αναφέρεται στα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν μέχρι τον Οκτώβριο του 2015, επισημαίνεται χαρακτηριστικά:

«Οσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, έως τον Οκτώβριο του 2015, η κυβέρνηση θα ευθυγραμμίσει τις απαιτήσεις επάνδρωσης για τις εγχώριες υπηρεσίες με εκείνες για τις διεθνείς γραμμές, τηρώντας παράλληλα τις αρχές ασφαλούς επάνδρωσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές και θα θεσπίσει νομοθετικές αλλαγές».

Ο κ. Δρίτσας επισημαίνει ωστόσο στους συνομιλητές του ότι δεν μπορεί να γίνει ακριβής μεταφορά των ισχυουσών στις διεθνείς γραμμές (Αδριατικής) στις εσωτερικές, όπου οι συνθήκες και οι ανάγκες είναι διαφορετικές.

Αυτό άφησε να εννοηθεί και στην τοποθέτησή του στη Βουλή στη διάρκεια ανάγνωσης των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.

Ειδικότερα ο κ. Δρίτσας ανέφερε: Η δεύτερη δεσμευτική υποχρέωση αφορά τη σύνθεση των πληρωμάτων των μεγάλων επιβατικών οχηματαγωγών πλοίων των εσωτερικών γραμμών. Στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης δώσαμε σκληρή μάχη, ωστόσο κι εδώ πρέπει να πω ότι στο εσωτερικό η απαίτηση των θεσμών – δανειστών φαίνεται να είχε ισχυρούς υποστηρικτές, αν και όχι εμφανείς. Σταματώ εδώ, ο νοών νοείτω. Η δική μας προσπάθεια ήταν να μην περάσει η μεταφορά του μοντέλου της Αδριατικής στις εσωτερικές γραμμές, αλλά με γνώμονα την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα να καθοριστούν τα επίπεδα στελέχωσης για όλες τις κατηγορίες προσωπικού. Δεν είναι δική μας επιλογή. Τώρα είμαστε στη φάση επεξεργασίας σχεδίων υλοποίησης. Θα επιδιώξουμε διάλογο μέσα στο πιεστικό χρονικό πλαίσιο, κατανοώντας σαφώς ότι το θέμα έχει προφανή κοινωνική εργασιακή διάσταση.

Ωστόσο να σημειωθεί ότι πάντοτε οι ακτοπλόοι εξέφραζαν την απορία, πώς είναι δυνατόν ένα πλοίο να έχει διαφορετική σύνθεση από δρομολόγιο σε δρομολόγιο ενώ επί της ουσίας δεν αλλάζει κάτι σε θέματα ασφάλειας.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο καθορίζεται η σύνθεση στην ακτοπλοΐα και με διαφορετικό στις διεθνές γραμμές για το ίδιο πλοίο.

Ηδη η ΠΝΟ κάνει λόγο για θερμό «ραντεβού» με την κυβέρνηση, με αφορμή και τις αλλαγές που εισάγει το τρίτο μνημόνιο στην κοινωνικο-ασφαλιστική και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των Ελλήνων ναυτικών, καθώς μεταφέρεται ο κλάδος επικουρικής ασφάλισης ναυτικών από το ΝΑΤ στο ΕΤΕΑ (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης).

Το ιστορικό

Η αλλαγή των οργανικών συνθέσεων στην ακτοπλοΐα με τη μείωση του απασχολούμενου προσωπικού είχε τεθεί και στα προηγούμενα μνημόνια, ωστόσο οι αλλαγές που έγιναν προς αυτή την κατεύθυνση αφορούσαν κυρίως τα πλοία ελληνικής σημαίας που δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Αδριατικής.

Η μείωση των οργανικών συνθέσεων στα εν λόγω πλοία κρίθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις αναγκαία, καθώς τα πλοία υπό ελληνική σημαία αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τα πλοία με ιταλική σημαία. Οι πιέσεις από την τρόικα για τη μείωση των συνθέσεων στις εσωτερικές γραμμές «πάγωσαν» μετά το τραγικό δυστύχημα του Norman Atlantic ανοικτά στην Αδριατική, όμως τώρα το θέμα επανέρχεται, προκαλώντας αντιδράσεις από τα ναυτεργατικά συνδικάτα.