Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Στο… νήμα» κερδίζει η Ελλάδα το στοίχημα της κρουαζιέρας για τη φετινή χρονιά, ανατρέποντας το τελευταίο τρίμηνο του έτους την αρνητική εικόνα του οκταμήνου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, οι εξελίξεις στην Τουρκία αλλά και γενικά στην Ανατολική Μεσόγειο έφεραν πολλές έξτρα αφίξεις πλοίων στα ελληνικά λιμάνια, με αποτέλεσμα την τελευταία στιγμή να διακοπεί η αρνητική πορεία που ξεκίνησε το 2014. Οπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Θεόδωρος Κόντες: «Το 2015 ήταν έτος που μας επιφύλαξε πολλές εκπλήξεις γενικά, αρχίζοντας από τον αρχικό προϋπολογισμό αφίξεων πλοίων που έδειχνε ότι ήτο κατά περίπου 5% χαμηλότερα του 2014».
Η κατάσταση αυτή συνεχίστηκε μέχρι και τον Ιούλιο όπου, «λόγω των εξελίξεων, κυρίως στην Τουρκία, αλλά και γενικά στην Ανατολική Μεσόγειο είχαμε αισθητά αυξημένες extra αφίξεις και αναφερόμεθα σε πλοία που ήταν προγραμματισμένα κυρίως για τουρκικούς λιμένες» σημειώνει ο κ. Κόντες και προσθέτει: «Ετσι λοιπόν άρχισε η αντίστροφη μέτρηση, ευνοώντας την Ελλάδα μέχρι και σήμερα και όπως φαίνεται μέχρι το τέλος του έτους. Η προβλεπόμενη πτώση για το 2015 της τάξεως του 3%-5% φαίνεται να μετατρέπεται σε αύξηση αφίξεων και αύξηση επιβατών. Αναμένομαι να δούμε στο τέλος του έτους τα τελικά αποτελέσματα».
Ωστόσο, ο κ. Κόντες δεν έκρυψε τον προβληματισμό του σε σχέση με τις εξελίξεις στην περιοχή, που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό – προσφυγικό και βεβαίως την κρίση στην Ελλάδα και της Ευρώπης γενικότερα.
Επίσης προβληματίζει ιδιαίτερα και το γεγονός της μετατόπισης ισχυρού tonnage κρουαζιερόπλοιων σε άλλους προορισμούς και κυρίως προς Σιγκαπούρη, Εμιράτα, Ασία, Κίνα, Αυστραλία.
Η κίνηση από Σεπτέμβριο έως Νοέμβριο είναι αρκετά αυξημένη στην περιοχή μας, μια που μεγάλος αριθμός κρουαζιερόπλοιων, μετά τα προγράμματά τους στη Βόρεια Ευρώπη, εκτελούν αρκετές κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, πριν αναχωρήσουν για τους προγραμματισμένους χειμερινούς προορισμούς. Αναλύοντας τα στοιχεία της χρονιάς η Ενωση κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:
1. Η εφαρμογή των Capital Controls έφερε αρκετά σημαντικές ανωμαλίες στη διαχείριση της κρουαζιέρας, αλλά και στις συναλλαγές των επιβατών, πλην όμως δεν είχαμε ακυρώσεις αφίξεων και απεφεύχθησαν τα χειρότερα. Ο απολογισμός στο τέλος του χρόνου θα δείξει τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα.
2. Το πρόβλημα με τους μετανάστες ήταν και είναι το πιο σοβαρό θέμα για τον τουρισμό στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και Δωδεκάνησα, με αποτέλεσμα να υπάρξουν κάποιες αλλαγές στα προγράμματα δρομολογίων. Αυτό φαίνεται και από τα πρόσφατα αποτελέσματα αφίξεων (2015) με σημαντικές απώλειες στη Ρόδο, στην Κω, στη Μυτιλήνη, στη Σάμο, στη Σύμη κ.λπ.
3. Η Μύκονος και η Σαντορίνη, ως πλέον ενδιαφέροντες προορισμοί, είχαν για μία φορά ακόμη αλματώδη αύξηση.
4. Το Λαύριο επίσης είναι το λιμάνι που το 2015 κερδίζει τις εντυπώσεις όλων μας, λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας. Βέβαια αυτό είναι λόγω της σοβαρής χρήσης από τη Celestyal Cruises ως λιμένας εκκίνησης κρουαζιέρας (homeporting). Το λιμάνι αυτό παρουσιάζει πλεονεκτήματα γιατί βρίσκεται πλησιέστερα στο αεροδρόμιο, οι αποστάσεις προς τα νησιά του Αιγαίου είναι σημαντικά μικρότερες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μείωση των εξόδων διαχείρισης.
5. Η Καλαμάτα έδειξε επίσης σημαντική αύξηση και προσπαθώντας να κάνουμε την ανάλυσή μας, ο κύριος λόγος φαίνεται να είναι η εναλλακτική λύση για το Γύθειο, μια που ο προβλήτας Γυθείου ήτο υπό ανακατασκευή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
6. Η Μήλος, τα Χανιά, η Λήμνος, το Ναύπλιο έδειξαν ικανοποιητική αύξηση το 2015 θεωρούμενοι ως νέοι προορισμοί από τους tour operators, μαζί με άλλους αξιόλογους εξίσου προορισμούς όπως η Υδρα (14 calls), η Ιος κ.λπ., που δεν συμπεριλαμβάνονται και φέτος στους κύριους λιμένες προορισμού.
Παραγγελίες
Η τελευταία ανάλυση του order book για τα κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως αποδεικνύει για μια φορά ακόμη τη μεγάλη εξέλιξη στον κλάδο αυτό. Σύνολο 43 πλοία έχουν παραγγελθεί και κατασκευάζονται σήμερα, έτσι ώστε έως αρχές 2021 το capacity θα αυξηθεί κατά 134.000 Lower Berths. Τα 23 από τα 43 είναι πλοία άνω των 125.000 gross tonnage το καθένα και μέσης μεταφορικής ικανότητας πάνω από 3.200 επιβάτες.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο από τα νεοναυπηγούμενα είναι χωρητικότητας 5.400 επιβατών με gross tonnage 227.700 και κόστος κατασκευής 1,3 bill USD.