Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε εξαγώγιμο προϊόν με μεγάλη ζήτηση, κυρίως από τη Ρωσία, έχουν μετατρέψει την κατασκευή αμφίπλωρων οχηματαγωγών ferries οι ναυπηγικές μονάδες του Περάματος και της Σαλαμίνας. Τελευταίο παράδειγμα το νεότευκτο «Γλυκοφιλούσα V» το οποίο κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία του ομίλου Θεοδωρόπουλου, στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, αποκλειστικά από Έλληνες τεχνίτες, σε σχέδια που εκπόνησε ελληνικό ναυπηγικό γραφείο.
Το πλοίο, στα εγκαίνια του οποίου παραβρέθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής και είχε ανάδοχο τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη, διαθέτει μήκος 107 μέτρα, μπορεί να μεταφέρει 210 οχήματα και 1.000 επιβάτες, ενώ το κύριο χαρακτηριστικό του είναι ότι έχει κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να πλέει σε θάλασσα με πάγο έως 70 εκατοστά.
Ήδη ο όμιλος Θεοδωρόπουλου, στον οποίο και ανήκει το πλοίο, βρίσκεται σε συζητήσεις με εταιρεία ρωσικών συμφερόντων προκειμένου να το πουλήσει για να κάνει δρομολόγια στη Βόρεια Θάλασσα. Σημειώνεται ότι την ίδια πορεία έχουν ακολουθήσει και τα τρία προηγούμενα αδελφά πλοία που κατασκεύασαν τα ναυπηγεία, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή του «Γλυκοφιλούσα VI».
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», αμφίδρομα πλοία αυτού του τύπου κατασκευάζονται και σε άλλα ναυπηγεία της περιοχής, ενώ η τιμή τους μπορεί να φτάσει και τα 7 εκατ. ευρώ περίπου, όπως στην περίπτωση της «Γλυκοφιλούσας». Ωστόσο, κύκλοι της αγοράς ανέφεραν στη «Ν» ότι υπάρχει ενδιαφέρον και από άλλες χώρες και προσέθεσαν ότι αυτή την περίοδο κατασκευάζεται στην περιοχή Περάματος – Σαλαμίνας ένα ακόμα αμφίδρομο οχηματαγωγό για λογαριασμό ιταλικής εταιρείας. Η βιομηχανία κατασκευής «ferries», που αναπτύσσεται σταδιακά τα τελευταία δύο – τρία χρόνια, κινδύνευσε να σταματήσει απότομα την ανοδική της τροχιά εξαιτίας της πρόθεσης που εκφράστηκε να επιβληθεί ΦΠΑ για τις πρώτες ή βοηθητικές ύλες που προορίζονται για τη ναυπήγηση σκαφών ή πλοίων.
Με αφορμή όμως την έκδοση εγκυκλίου με την οποία κοινοποιείται η τροποποίηση του νόμου που επιτρέπει την μη επιβολή ΦΠΑ, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά απέστειλε ευχαριστήρια επιστολή στον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Γ. Πιτσιλή.
Οι δηλώσεις
Στα εγκαίνια της «Γλυκοφιλούσας V» ο υπουργός ανέφερε ότι το πλοίο αυτό είναι ζωντανό παράδειγμα του τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα. «Με την κατασκευή του πλοίου αυτού καταδεικνύεται η δύναμη που έχει αυτός ο τόπος και οι δυνατότητές του, μέσα από σωστές επιλογές και προσπάθειες, για να αντιμετωπιστεί αυτή η πολυεπίπεδη κρίση που δυστυχώς μαστίζει την πατρίδα» δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.
Ανέφερε επίσης ότι το «Γλυκοφιλούσα V» δείχνει ότι «η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στην Ελλάδα διαθέτει και την παρουσία και την τεχνογνωσία και την πείρα και τη δύναμη να ανταγωνιστεί άλλα ναυπηγεία, αφού μπορέσουμε να απελευθερώσουμε αυτόν τον χώρο από τους βρόχους, τις δεσμεύσεις και τις δουλείες που τον βαρύνουν σήμερα και τον καθηλώνουν. Αν εργαστούμε συλλογικά όλοι, θα μπορέσει η Ελλάδα να απαντήσει στις μεγάλες και καινούργιες προκλήσεις στον ναυπηγοεπισκευαστικό χώρο, όπως είναι οι ανάγκες από την επιβολή της Πράσινης Ενέργειας, από την παρουσία του 6ου Αμερικανικού Στόλου και από τη διεύρυνση της διώρυγας του Σουέζ για μεγαλύτερα πλοία» είπε ο υπουργός.
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε τέλος ότι μεγάλες θα είναι οι ανάγκες για ναυπηγοεπισκευές και από την αξιοποίηση και την ανάπτυξη των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Σημείωσε ότι ειδικά στον τομέα αυτό, οι πολιτικές ηγεσίες μπορούν να συνεννοηθούν και να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων, ώστε «ο τομέας της ναυπηγοεπισκευής να ανθήσει και να ακτινοβολήσει πάλι, και μέσα από την άνθηση και την ακτινοβολία να έρθει και η ευημερία στους ανθρώπους που περιμένουν εδώ, για να δουλέψουν και να ζήσουν καλύτερες μέρες».