Skip to main content

Κόντρα μεγεθών ανάμεσα σε MSC και Maersk στα containerships

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Αλλαγές σε σταθερές δεκαετιών στην κορυφή της αγοράς των containerships μπορεί να φέρει η δεκαετία του 2020. Ήδη την προηγούμενη χρονιά η αλυσίδα των τριών μεγαλύτερων liners στον κόσμο «έσπασε». Στην τρίτη θέση, πλέον, αντί της γαλλικής CMA CMG είναι η κινεζική Cosco, η οποία έχει αυξήσει κατακόρυφα το μέγεθος του στόλου της μετά τις συνεχόμενες συγχωνεύσεις και εξαγορές.

Η ψαλίδα, ωστόσο, μεταξύ της Cosco και των δύο πρώτων, της δανέζικης Maersk και της ιταλο-ελβετικής MSC, είναι ακόμα μεγάλη. Η Maersk αποτελεί εδώ και δεκαετίες τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο στα containerships στον κόσμο. Διαθέτει το 17,8% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ διαχειρίζεται συνολικά 699 πλοία που μπορούν να μεταφέρουν 4,18 εκατ. TEUs. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, βρίσκεται σε έναν συνεχή ανταγωνισμό με τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία (και «συνέταιρό» της στη μεγαλύτερη συμμαχία του κόσμου), τη Mediterranean Shipping Company. Αυτή τη στιγμή οι Ιταλοί διαθέτουν 562 πλοία, χωρητικότητας 3,67 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, και μερίδιο αγοράς 15,7%.

Η διαφορά ανάμεσα στις δύο εταιρείες είναι περίπου 500 χιλ. TEUs, αλλά η τάση δείχνει ότι η διαφορά μειώνεται σταδιακά. Την «κουβέντα» για τα πρωτεία στα containerships άνοιξε η τελευταία παραγγελία της MSC. Πρόκειται για πέντε πλοία που μπορούν να μεταφέρουν 23.000 TEUs το καθένα και θα κοστίσουν στην MSC περίπου 150 εκατ. δολάρια το ένα. Τα πλοία που οι Ιταλοί έχουν υπό παραγγελία φτάνουν τα 16, με συνολική χωρητικότητα τα 305.000 TEUs ή το 8% του εν ενεργεία στόλου.

Την ίδια στιγμή, όμως, η Maersk δεν δείχνει ότι κάνει σχέδια για νέα επέκταση. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Σόρεν Σκου, η εταιρεία θέλει να παραμείνει στα 4 εκατ. TEUs. Πρόσθεσε, επίσης, ότι η αύξηση στα 4,2 εκατ. TEUs έγινε προσωρινά με ναύλωση πλοίων, προκειμένου να εγκατασταθούν scrubber σε ορισμένα containerships του ομίλου.

Σε αντίθεση με την MSC, που προχωρά συνεχώς σε νέες παραγγελίες, η Maersk έχει να λάβει απόφαση για μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα εδώ και αρκετό καιρό. Σήμερα είναι υπό κατασκευή μικρά πλοία χωρητικότητας μόλις 45.000 TEUs. Παράλληλα, η MSC είναι εδώ και λίγες εβδομάδες ο liner με το μεγαλύτερο εν ενεργεία πλοίο, το χωρητικότητας 23.765 TEUs «MSC Gulsun», που κάνει δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Βόρειας Ευρώπης. Σημειώνεται ότι από τότε που ξεκίνησε η συμμαχία 2Μ μεταξύ των δύο ομίλων, τον Ιανουάριο του 2015, η MSC αναπτύσσεται διαρκώς, με ρυθμούς μεγαλύτερους από αυτούς των Δανών της Maersk.

Η χωρητικότητα 

Εν τω μεταξύ, τo όριο των 23 εκατ. TEUs ξεπέρασε την προηγούμενη εβδομάδα η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου containerships. Η ανάπτυξη του στόλου παρέμεινε σταθερή περίπου στο 4% από τον Μάιο και μετά, προσθέτοντας 826.000 TEUs στην παγκόσμια χωρητικότητα μέχρι στιγμής φέτος. 

Αντίθετα, ο τομέας διαλύσεων πλοίων κινείται σε ρηχά νερά, με μόνο 165.000 TEUs να έχουν πουληθεί για scrap μέχρι τώρα. Η καλή αγορά δεν δίνει στις ναυτιλιακές εταιρείες κίνητρο να ανακυκλώσουν τα πλοία και πολλά από αυτά που στις αρχές του έτους προορίζονταν για scrap βρίσκονται τώρα σε ενεργό υπηρεσία. Ο χαμηλός ρυθμός διάλυσης αναμένεται να παραμείνει για το υπόλοιπο του έτους και η εκτίμηση της Alphaliner για το 2019 μειώθηκε από 350.000 TEUs σε λιγότερα από 250.000 teu. Με βάση τον δείκτη Alphaliner, οι τρέχοντες ναύλοι έχουν αυξηθεί κατά 30% σε σχέση με πέρυσι, ειδικά για τα μεγαλύτερα πλοία. Μάλιστα, στις τάξεις μεγέθους άνω των 5.000 TEUs έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.

Μέρος της αυξημένης ζήτησης από τον Ιούνιο και μετά σχετίζεται επίσης με τη εγκατάσταση scrubber σε μεγάλο αριθμό πλοίων. Συνολικά 44 πλοία με συνολική χωρητικότητα 465.000 TEUs υπόκεινται σε retrofit σε διάφορα ναυπηγεία.