Skip to main content

Πρώτο ταξίδι της Cosco στην κρουαζιέρα

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Με απευθείας πτήσεις από την Κίνα σχεδιάζει να φέρνει η Cosco Κινέζους τουρίστες στην Ελλάδα, προκειμένου να επιβιβάζονται στα κρουαζιερόπλοια και να κάνουν ταξίδια με βάση το λιμάνι του Πειραιά. Η είδηση αυτή κυκλοφόρησε στο πλαίσιο της χθεσινής εκδήλωσης για τον νέο προβλήτα κρουαζιέρας του ΟΛΠ.

Η έλευση άλλωστε των Κινέζων τουριστών στη χώρα μας, σε συνδυασμό με την ενδυνάμωση των πτήσεων από τις ΗΠΑ, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να αναπτυχθεί το home port, αφού η εσωτερική κίνηση στην κρουαζιέρα είναι ελάχιστη. Οι Κινέζοι τουρίστες, άλλωστε, είναι και το «κίνητρο» προκειμένου να πειστούν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας ώστε να εντείνουν την παρουσία τους στη χώρα μας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που μόνο η Ελλάδα θεωρείται ασφαλής προορισμός για κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο πρόεδρος του ομίλου Cosco capt. Xu Lirong, ο οποίος βρέθηκε χθες στον ΟΛΠ προκειμένου να παραστεί στο πρώτο έργο που ολοκληρώθηκε στον Πειραιά με τη νέα διοίκηση του λιμανιού, τόνισε ότι στην Κίνα, αλλά και στην Άπω Ανατολή σημειώνεται μεγάλη ανάπτυξη της κρουαζιέρας και ήδη υπάρχει τεράστια ζήτηση από τους Κινέζους για τουρισμό στο εξωτερικό. «Τα ταξίδια με κρουαζιερόπλοια έχουν γίνει νέα μόδα στην Κίνα. Ίδια μόδα έχει γίνει και ο τουρισμός στην Ελλάδα, μετά τα εκτενή ρεπορτάζ για τη στρατηγική συνεργασία της Cosco Shipping με τον ΟΛΠ. Οι Κινέζοι γνωρίζουν τώρα όλο και περισσότερο την Ελλάδα και η Ελλάδα έχει γίνει ο πόλος έλξης για χιλιάδες Κινέζους τουρίστες» σημείωσε χαρακτηριστικά ο ισχυρός άντρας του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου της Κίνας.

Το έργο κατασκευάστηκε με πλωτά κιβώτια οπλισμένου σκυροδέματος και δίνει μια επιπλέον θέση πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων άνω των 250 μέτρων αφού έχει μήκος 284 μ. και βάθος 11 μ. ενώ ο χερσαίος χώρος είναι 8.415 τ.μ. Έτσι οι συνολικές θέσεις παραβολής για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων διαμορφώνονται σε 10 (ανάλογα με το μέγεθος των πλοίων).

Τα φιλόδοξα νέα έργα

Η Cosco σχεδιάζει επίσης να αναπτύξει και τη νέα βάση κρουαζιέρας που θα μπορεί να φιλοξενήσει από τρία, στην πρώτη φάση, μέχρι και έξι σύγχρονα κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς. Για το λόγο αυτό ο πρόεδρος του κινέζικού ομίλου ζήτησε την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης και άλλων αρμόδιων φορέων. Η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά σήμερα είναι περίπου 1 εκατ. τον χρόνο, ενώ ο βραχυπρόθεσμος σκοπός της Cosco είναι να την αυξήσει στο 1,5 εκατ. και μακροπρόθεσμα στα 3 εκατ.

«H Cosco Shipping είναι πρόθυμη να καταβάλει κοινές προσπάθειες και να συντονιστεί με την ελληνική κυβέρνηση, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το ΤΑΙΠΕΔ, τον Δήμο Πειραιά και άλλους συνεργάτες και πελάτες. Πιστεύουμε ότι η μοίρα μας -και των Ελλήνων και των Κινέζων υπαλλήλων- είναι συνδεδεμένη. Με σκληρή δουλειά θα κάνουμε μαζί το λιμάνι του Πειραιά το πιο λαμπερό μαργαριτάρι της Μεσογείου», κατέληξε ο capt. Lirong.

Το μεγάλο έργο για τον νέο ΟΛΠ θα είναι η επέκταση της βάσης κρουαζιέρας έξω από τα όρια του σημερινού λιμανιού και από την πλευρά που «κοιτάζει» προς το Φάληρο. Πρόκειται για ένα έργο που όταν ολοκληρωθεί θα έχει τη μορφή τρίαινας.

Η πρώτη φάση, με προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ, είναι κατά 95% επιδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προβλέπει τη δημιουργία δύο έως τριών θέσεων πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων. Η δεύτερη φάση, η οποία δεν είναι στα υποχρεωτικά έργα, θα διπλασιάσει τις δυνατότητες της νέας βάσης.

Με θετικό πρόσημο το 2016 για τον ΟΛΠ

Αύξηση σε ποσοστό 17% στους επιβάτες κρουαζιέρας πετυχαίνει μέσα στη χρονιά ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, όπως ανέφερε χθες κατά τη διάρκεια της ομιλίας της η αν. υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά.

Όσον αφορά τα σχέδια του νέου ΟΛΠ για μεγάλες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά, η κα Κουντουρά επεσήμανε: «Η νότια επέκταση του λιμανιού, που θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων άνω των 300 μέτρων, θα δώσει ώθηση στις προσπάθειες που κάνουμε για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, για την ενίσχυση του τουρισμού μας, αλλά και για την οικονομική ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής της Αττικής», ενώ προσέθεσε: «Τα έργα αναβάθμισης των γενικών και ειδικών τουριστικών υποδομών που υλοποιούμε και που ενθαρρύνουμε έρχονται να ενισχύσουν τις ισχυρές προοπτικές που παρουσιάζει το λιμάνι του Πειραιά να εδραιωθεί ως κόμβος της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και ως βάση για το homeporting σε όλη την περιοχή της Μεσογείου. Σε όλη αυτή την προσπάθεια συμβάλλει σημαντικά ο Όμιλος Cosco, που έδειξε εμπράκτως το ισχυρό του ενδιαφέρον και την εμπιστοσύνη του να επενδύσει στην Ελλάδα, σε αυτή την περίοδο που ανοίγονται νέες ευκαιρίες και νέες δυνατότητες για την ελληνική οικονομία».

Οι διαπραγματεύσεις με τους εργαζόμενους

Μεγάλη είναι η απόσταση που χωρίζει αυτή τη στιγμή εργαζόμενους και νέα διοίκηση Cosco όσον αφορά τις αμοιβές. Οι συνδικαλιστές υποστηρίζουν ότι από τη στιγμή που ο ΟΛΠ πλέον είναι ιδιωτική εταιρεία δεν έχουν ισχύ οι προβλέψεις των νόμων για μείωση αποδοχών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Ζητούν την επαναφορά των αμοιβών στα προηγούμενα επίπεδα, καθώς και την επαναφορά των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και καλοκαιρινής άδειας. Από την άλλη πλευρά, πάντως, ο νέος μεγαλομέτοχος υποστηρίζει ότι όταν έκανε προσφορά να αποκτήσει το λιμάνι γνώριζε (data room) ότι τα μισθολογικά έξοδα ήταν στα 50 εκατ. ευρώ και βάση αυτών των στοιχείων έκανε την προσφορά του. Για τον λόγο αυτό, αναφέρουν οι πληροφορίες της «Ν», η νέα διοίκηση του ΟΛΠ δεν μπορεί να δεχτεί τη θέση των συνδικαλιστών να ανέβει η μισθοδοσία άμεσα στα 70 εκατ. ευρώ περίπου. Κύκλοι από το «μεγάλο λιμάνι» ανέφεραν, πάντως, στη «Ν» ότι το ζήτημα είναι ανοιχτό, αφού και οι δύο πλευρές διαθέτουν βάσιμα νομικά επιχειρήματα. Προσέθεσαν μάλιστα ότι το ζήτημα δεν αναμένεται να λήξει σύντομα και ότι ενδεχομένως να συνδεθεί και με την σε ισχύ σύμβαση εργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Αισιόδοξο το αύριο

«Ολοκληρώθηκε η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και παρά την όποια άποψη μπορεί να έχει ο καθένας για τον τρόπο της ιδιωτικοποίησης, πρέπει να κοιτάμε το αύριο. Θεωρώ ότι το αύριο είναι αισιόδοξο». Την επισήμανση αυτή έκανε ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης στα εγκαίνια του νέου προβλήτα κρουαζιέρας.

«Οι νέοι επενδυτές έχουν πολύ μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση των λιμανιών», σημείωσε ο κ. Μώραλης και προσέθεσε: «Λένε ότι θέλουν να κάνουν το λιμάνι του Πειραιά το μαργαριτάρι της Μεσογείου και πιστεύω ότι μπορεί να γίνει. Αυτό που με απασχολεί περισσότερο είναι οι επενδύσεις στο λιμάνι, στη χερσαία λιμενική ζώνη, να έχουν θετική επίδραση και στον Δήμο Πειραιά, αλλά και στους όμορους δήμους. Αυτό θα είναι μια επιτυχία, η ανάπτυξη δηλαδή του λιμανιού, να φέρει ανάπτυξη και στις πόλεις μας και στους δημότες, κάτι το οποίο πιστεύω πως μπορεί να γίνει».

Έντονο ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις

Συνάντηση με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Σταύρο Πιτσιόρλα είχε ο πρόεδρος του Cosco Group capt. Xu Lirong. Οι δύο άντρες, εκτός από τις εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά, συζήτησαν, σύμφωνα με πληροφορίες, και για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται η Coscο δείχνει ζωηρό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας, ώστε να μπορέσει να απλώσει τα «πλοκάμια» της σε οκτώ τουλάχιστον σημεία (σταθμούς) στην Ευρώπη. Το ίδιο έντονο ενδιαφέρον δείχνει ο κινεζικός όμιλος και για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στην Αττική.

Ο κ. Lirong θα υποδεχτεί σήμερα στην Αθήνα τον πέμπτο στην ιεραρχία του κινεζικού κράτους, τον κ. Liu Yunshan, ο οποίος θα επισκεφθεί τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της θυγατρικής της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε., ενώ με σκάφος θα ξεναγηθεί σε ολόκληρο το λιμάνι του ΟΛΠ. Τον κ. Liu Yunshan θα υποδεχτεί κατά τη διάρκεια της ημέρας ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Την Κυριακή επισκέφθηκε το Ηράκλειο της Κρήτης και χθες το Λασίθι. Σημειώνεται ότι κινεζικές εταιρείες έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης.

Εκκρεμότητα

Στο περιθώριο της εκδήλωσης για τον νέο προβλήτα, το ζήτημα που εξέταζαν στελέχη του ΟΛΠ ήταν η φορολογική ενημερότητα της εταιρείας, την οποία έχει απολέσει για περισσότερα από επτά χρόνια, λόγω δικαστικών διαφορών με τους όμορους δήμους. Ωστόσο, με νόμο που πέρασε πρόσφατα από τη Βουλή, ο ΟΛΠ δικαιούται φορολογικής ενημερότητας ανεξάρτητα από τις απαιτήσεις των δήμων για την επιβολή ανταποδοτικών τελών. Παρ’ όλα αυτά, η εγκύκλιος δεν έχει δημοσιευτεί ακόμα, γεγονός που έχει προκαλέσει εγρήγορση στο επιτελείο του ΟΛΠ, το οποίο αναμένει από μέρα σε μέρα την έκδοση της εγκυκλίου από τη ΓΓΔΕ.