Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε «αχαρτογράφητα ύδατα» θα πλέει η ναυτιλία τα επόμενα χρόνια, αφού οι αποφάσεις, με επίκεντρο το περιβάλλον, που αναμένεται να λάβει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός την πενταετία που ακολουθεί θα αλλάξουν την εικόνα που έχουμε για τον κλάδο σήμερα.
Η νέα πραγματικότητα που θα βιώσει ο κλάδος έχει προκαλέσει ανησυχία στις ναυτιλιακές εταιρείες, που δεν μπορούν να απαντήσουν με σαφήνεια στο ερώτημα: σε τι νέο πλοίο θα πρέπει να επενδύσουν.
Η ανησυχία που εκφράστηκε κατά τη διάρκεια της ετήσιας Στρατηγικής Συνάντησης της Tsakos Energy Navigation του ομίλου Τσάκου, έτυχε ευρείας αποδοχής από τους παρευρισκόμενους.
Υπάρχει έκδηλος προβληματισμός για τις τεχνολογίες που θα πρέπει να επιλέξει μια ναυτιλιακή εταιρεία για ένα πλοίο που θα ναυπηγήσει σήμερα, αφού υπάρχει ορατός ο κίνδυνος στο μέσο του κύκλου ζωής του να έχει ξεπεραστεί, με αποτέλεσμα να χρειάζονται και νέες επενδύσεις που θα επιβαρύνουν σημαντικά το τελικό κόστος του κύκλου ζωής ενός πλοίου.
Όσον αφορά τα έσοδα, επισημάνθηκε από τους ομιλητές, ως τροφή για σκέψη περισσότερο, ότι υπάρχει το ενδεχόμενο στο μέλλον για κάθε ένα δολάριο που θα διαπραγματεύεται να κερδίσει καθαρά μια ναυτιλιακή εταιρεία επάνω στο ναύλο, να χρειάζεται οι ναυλωτές να πληρώνουν συνολική αύξηση από 2% μέχρι και 3%.
Σε μια γενικότερη διαπίστωση τονίστηκε ότι την περίοδο αυτή έχει λογική η επιμονή στη διατήρηση των παλαιότερων πλοίων σε ενέργεια. Οι παρευρισκόμενοι προσέθεσαν επίσης ότι οι ρύποι που επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα για την κατασκευή ενός νέου πλοίου είναι περισσότεροι από το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνει ένα πλοίο ταξιδεύοντας.
Όσον αφορά τα καύσιμα της ναυτιλίας, επισημάνθηκε χαρακτηριστικά ότι το πετρέλαιο θα υποχωρήσει σταδιακά, ενώ και το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι ένα μεταβατικό καύσιμο μέχρι το 2050.
Ακόμα και κάποια μέτρα που είτε ισχύουν, όπως τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), είτε είναι υπό εξέταση, όπως είναι αυτό της λήψης διοικητικών μέτρων από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για την επιβολή ορίου ταχύτητας στη ναυτιλία, προκειμένου να μειωθεί η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τη ναυτιλία, έχουν παροδικό χαρακτήρα. Σημειώνεται εδώ ότι έχουν ενταθεί οι φωνές στη διεθνή ναυτιλία και στον ελληνικό εφοπλισμό που υποστηρίζουν ότι ο ΙΜΟ θα πρέπει να υιοθετήσει σε αυτήν τη φάση το slow steaming.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την αγορά των δεξαμενόπλοιων, ο επικεφαλής της ΤΕΝ, Νίκος Τσάκος, υπογράμμισε στην αναφορά του ότι το 2019 χαρακτηρίζεται από μεγάλες ανατροπές στην αγορά. Για παράδειγμα, τα δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 300.000 τόνων, που τώρα έχουν φτάσει να απολαμβάνουν ναύλους πάνω από τα 100.000 δολάρια την ημέρα, είχαν ξεκινήσει τη χρονιά με ναύλους περίπου 30.000 δολαρίων την ημέρα και στην ενδιάμεση περίοδο είχαν πέσει ακόμα και κάτω από 10.000 δολάρια την ημέρα, ενώ μέχρι να φτάσουμε στη σημερινή εικόνα των 100.000 δολαρίων προηγήθηκαν αρκετά σκαμπανεβάσματα.
Σύμφωνα με τον κ. Τσάκο οι εναλλαγές αυτές οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι για παράδειγμα οι κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ.
Σχολίασε ότι η ναυλαγορά είχε να φτάσει σε ανάλογα μεγέθη από το 2004, όταν και ξεκινούσε ο χρυσός κύκλος της ναυτιλίας, ο οποίος και έκλεισε με την παγκόσμια οικονομική κρίση στα τέλη του 2008. Δήλωσε επίσης ότι σήμερα δεν βρισκόμαστε σε μια παρόμοια περίοδο, αφού η πολύ δυνατή αγορά της περιόδου 2004 – 2008 οφειλόταν στην αλματώδη ανάπτυξη της Κίνας.
Στη Συνάντηση Στρατηγικής της ΤΕΝ έδωσε το «παρών» η οικογένεια Τσάκου, ενώ ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος σημείωσε ότι πράγματι έρχονται μεγάλες αλλαγές στη ναυτιλία, και τόνισε ότι αυτό που τον ανησυχεί περισσότερο είναι οι διεθνείς εξελίξεις. Σημείωσε επίσης ότι η ανθρωπότητα τις τελευταίες δεκαετίες είχε ακολουθήσει λάθος δρόμο μέσω της συνεχούς ανάπτυξης. Κάτι που όπως συμπλήρωσε συνεχίζεται και σήμερα. Τα θέλουμε όλα μεγάλα και τα θέλουμε γρήγορα.
Η ΤΕΝ
Η Tsakos Energy Navigation ολοκληρώνει ένα πρόγραμμα ανανέωσης στόλου αξίας 1,6 δισ. δολαρίων, αφού αναμένει να παραλάβει ακόμα δύο δεξαμενόπλοια και δύο LNG carriers.