Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η πλοιοκτησία σε συνεργασία με την πολιτεία θα προασπίσει τα συμφέροντα της μεγάλης ελληνικής ναυτιλίας απέναντι στην επίθεση που δέχεται από ξένα κέντρα και θα διατηρήσει ανέπαφους, σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη χώρα, τους στενούς δεσμούς που έχει αναπτύξει τα τελευταία σαράντα χρόνια με τα πάτρια εδάφη.
Τα παραπάνω τόνισε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θόδωρος Βενιάμης, μιλώντας προχθές στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μελών της, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ιδρυμα Ευγενίδη.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ χαρακτήρισε υποκριτική κίνηση εναντίον της ελληνικής ναυτιλίας την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία ζητείται από την Ελλάδα να τροποποιήσει σημαντικές διατάξεις του θεσμικού πλαισίου της ναυτιλίας επικαλούμενη μη συμβατότητάς τους με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στη ναυτιλία, τις ονομαζόμενες State Aid Guidelines (SAG).
Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την οικονομία της χώρας μας, η ναυτιλία μας, ο πιο παραγωγικός πυλώνας γι’ αυτήν, στοχοποιείται και η νομική αβεβαιότητα και επενδυτική ανασφάλεια που δημιουργείται ενδέχεται να προκαλέσουν φυγή, όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου αλλά και του ευρωπαϊκού, εκτός Ευρώπης και μετεγκατάσταση σε πιο φιλόξενα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα, προειδοποίησε ο κ. Βενιάμης.
Οι διατάξεις που επισημαίνονται ως μη αποδεκτές υπάρχουν, συνέχισε, αυτούσιες ή παραπλήσιες σε πολλά κράτη μέλη της Ε.Ε. Φυσικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαλείται ότι η απόφαση για την Ελλάδα θα αποτελέσει προηγούμενο και για την εξέταση και άλλων κοινοτικών συστημάτων. Εμμέσως λοιπόν φαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τορπιλίζει μόνη της τα SAG, τα οποία υιοθέτησε για την προάσπιση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κοινοτικού στόλου έναντι τρίτων χωρών.
Μάλλον, συνέχισε ο κ. Βενιάμης, οι Ευρωπαίοι νομοθέτες δεν διδάχθηκαν από τα λάθη του πρόσφατου παρελθόντος. Με κάποιες ανάλογες στενές αντιλήψεις περί εφαρμογής του κοινοτικού δικαίου ανταγωνισμού κατέστρεψαν την ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία και την πρόσφεραν ως δώρο στις χώρες της Απω Ανατολής. Πώς συνάδουν οι κινήσεις αυτές της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τις δηλώσεις του προέδρου Γιούνκερ για οικονομική ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και παραγωγή καλύτερης νομοθεσίας στην Ευρώπη, αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της ΕΕΕ.
Παράλληλα, ο κ. Βενιάμης ανέφερε ότι και οι θεσμοί ασχολήθηκαν πριν από την υπογραφή του τρίτου μνημονίου με το φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας, και ειδικά όσον αφορά το ύψος της φορολογικής της επιβάρυνσης και των κρατικών εσόδων. Για άλλη μία φορά, τόνισε ο ομιλητής, με τεκμηριωμένα οικονομικά στοιχεία που θέσαμε στη διάθεση της κυβέρνησης, αποδείχθηκε ότι τα πλοία ελληνικής σημαίας ή ξένης αλλά διαχειριζόμενα από την Ελλάδα επιβαρύνονται με υψηλότατη φορολογία σε σύγκριση με τα ισχύοντα σε άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. Αν προσθέσουμε και την οικονομική επιβάρυνση του εθελοντικού διπλασιασμού της φορολογίας μας βάσει του Συνυποσχετικού με την ελληνική πολιτεία, τοποθετούμεθα στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ ευχαρίστησε στο σημείο αυτό όλους τους πλοιοκτήτες για την ανταπόκρισή τους στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων που ανέλαβαν εθελοντικά με το Συνυποσχετικό, που αφενός ενισχύει οικονομικά τη χώρα μας σε αυτή την κρίσιμη περίοδο και αφετέρου αποδεικνύει, όπως είπε, την υπευθυνότητα, την ομοψυχία και τη συλλογικότητα του κλάδου μας όταν αυτό επιβάλλεται σε δύσκολες περιόδους.
Τα capital controls
Ο ομιλητής επεσήμανε τις αρνητικές επιπτώσεις των capital controls στην πορεία του ναυτιλιακού συναλλάγματος. Οι συνέπειες ήταν και παραμένουν εμφανείς, είπε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το πρώτο εξάμηνο του 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ήταν 6,42 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 2,13% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 που ήταν 6,29 δισεκατομμύρια ευρώ. Το διάστημα όμως Ιουλίου – Οκτωβρίου 2015 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα έφθασε μόνο τα 2,27 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας μείωση 50,78% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 που ήταν 4,62 δισεκατομμύρια ευρώ. Η μείωση αυτή είναι αποτέλεσμα αποκλειστικά των capital controls και της οικονομικής αστάθειας και ανασφάλειας που προκάλεσαν.
Επίσης αναφέρθηκε στη στήριξη της ΕΕΕ στις Δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και ζήτησε αλλαγή του πλαισίου ώστε να επιτραπεί η ίδρυση και ιδιωτικών ακαδημιών. Η Ενωση, είπε, έχει καταθέσει από καιρό ολοκληρωμένη πρόταση που θα οδηγήσει τεκμηριωμένα και στη βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος της εναλλασσόμενης εκπαίδευσης (των sandwich courses), αλλά και στην οριστική επίλυση του προβλήματος της απορρόφησης των σπουδαστών, προκειμένου να πραγματοποιούν την υποχρεωτική θαλάσσια εκπαιδευτική υπηρεσία τους. Ας ελπίσουμε ότι έστω και με μεγάλη καθυστέρηση θα υπάρξει κάποια στιγμή η αναγκαία πολιτική βούληση για την οριστική αντιμετώπιση του θέματος.
Τέλος, επανέλαβε την πρόταση της ΕΕΕ για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας επί των πλοίων με όρους σύμφωνους με τα διεθνώς κρατούντα προκειμένου να μη θιγεί η ανταγωνιστικότητα του στόλου.
Ευκαιρίες εντός κρίσης
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ Θόδωρος Βενιάμης, αναφερόμενος στην κατάσταση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, ο βασικός δείκτης της οποίας (Baltic Dry Index-BDI) έπεσε χθες κάτω από τις 300 μονάδες, στις 298, σημείωσε ότι δεν φαίνονται άμεσες προοπτικές ανάκαμψης, ενώ επεσήμανε από την άλλη πλευρά τα θετικά αποτελέσματα στους κλάδους των δεξαμενόπλοιων της μεταφοράς υγροποιημένου υγραερίου και των παραγώγων προϊόντων πετρελαίου.
Εξέφρασε πάντως την αισιοδοξία του για την πορεία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, σημειώνοντας ότι μέσα σε αυτό το δυσμενές οικονομικό διεθνές περιβάλλον η ναυτιλία των Ελλήνων αριθμεί περίπου 4.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 19,63% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, ενώ στην Ευρώπη κατέχει το 49,96% του κοινοτικού στόλου. Σημειωτέον ότι και τα δύο ποσοστά παρουσιάζουν ανοδική πορεία σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε, σημείωσε, ότι πάντοτε σε εποχές κρίσης υπάρχουν και ανοίγονται ελκυστικές ευκαιρίες για επανατοποθέτηση ή επανασχηματισμό της θέσης κάθε ατομικού επιχειρηματία ή ομίλου στη ναυτιλιακή σκακιέρα. Ισως γι’ αυτό παρατηρούμε και συνεχή κινητικότητα της ελληνικής πλοιοκτησίας στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, πρόσθεσε.