Skip to main content

Έλληνες εφοπλιστές και στην κορυφή των LNG carriers

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Την πρώτη θέση κατέλαβαν οι Έλληνες εφοπλιστές και στα LNG carriers, μετά το ναυπηγικό ράλι που «τρέχουν» τα τελευταία δύο χρόνια. Ο ελληνόκτητος στόλος μετά τις παγκόσμιες πρωτιές στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων, βρίσκεται πλέον στην πρωτοπορία και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, προσπερνώντας τον ιαπωνικό στόλο. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value, η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου (συμπεριλαμβανομένων και των υπό κατασκευή) φτάνει τα 19,5 δισ. δολάρια, ενώ οι Ιάπωνες, που είχαν τα ηνία για πολλά χρόνια, έχουν μείνει πίσω, με αξία στόλου στα 14,3 δισ. δολάρια. Ταυτόχρονα ανεβαίνει και η Κίνα, η οποία βρίσκεται πλέον στην τρίτη θέση με αξία στόλου 5,9 δισ. δολ.

Όπως έγραψε πρόσφατα η «Ν», τα ναυπηγεία, ειδικά αυτά της Νοτίου Κορέας, έχουν στα βιβλία παραγγελιών τους 127 πλοία, με τα 57 από αυτά να είναι ελληνικών συμφερόντων. 

Τον μεγαλύτερο στόλο διαθέτει ο όμιλος Αγγελικούση με 44 πλοία, ενώ ακολουθεί ο Πίτερ Λιβανός με την Gazlog με έναν στόλο 35 πλοίων, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου που διαθέτει 19 πλοία και ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου με 16. 
Σημαντικές κινήσεις στην ενεργειακή σκακιέρα έχουν κάνει και άλλα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως η Tsakos Energy Navigation του ομίλου Τσάκου με τρία πλοία, η Thenamaris του Νίκου Μαρτίνου με πέντε πλοία, η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου αλλά και η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση που διαθέτει πέντε πλοία. 

Άνοιγμα στη συγκεκριμένη αγορά έκανε και ο όμιλος Λάτση με δύο πλοία, καθώς και η Chandris της οικογένειας Χανδρή, επίσης με δύο πλοία. Ο δε όμιλος Βαγγέλη Μαρινάκη έχει στα σκαριά ναυπηγικό πρόγραμμα που μπορεί να φτάσει μέχρι και 10 νέα πλοία.

Μεγάλη ένταση
Σύμφωνα με την ανάλυση της VesselsValue, οι επενδύσεις σε LNG carriers θα συνεχιστούν με μεγάλη ένταση και την επόμενη διετία, καθώς αυξάνονται οι χώρες που αλλάζουν τον ενεργειακό τους χάρτη, αντικαθιστώντας σταδιακά τον άνθρακα.
Το άλλο βασικό χαρακτηριστικό στη διαμόρφωση της νέας εικόνας στον παγκόσμιο χάρτη μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι η δυναμική που αναπτύσσει η Κίνα, η οποία καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες να αναπτύξει την τεχνογνωσία της στη ναυπήγηση, το μέγεθος του στόλου της, αλλά και να συμμετάσχει σε μεγάλα ενεργειακά projects σε όλο τον κόσμο. 

Όπως επισημαίνει η Vessels Value, η Νότια Κορέα κατέχει την πρωτιά, παραδοσιακά, στη ναυπήγηση LNG. Ακόμα περισσότερο μετά τη συγχώνευση των δύο ναυπηγικών κολοσσών της χώρας, Hyundai και Daewoo. 
Παρ’ όλα αυτά η αγορά φυσικού αερίου έχει αρχίσει να επενδύει και στα κινεζικά ναυπηγεία. Από το σύνολο των 127 πλοίων που είναι υπό παραγγελία, τα επόμενα τρία χρόνια το 75% εξ αυτών θα κατασκευαστεί στη Ν. Κορέα, το 17% στην Κίνα και το 13% στην Ιαπωνία. Η Κίνα, η οποία μέχρι πρόσφατα είχε εξειδίκευση στα bulk carriers, έχει αρχίσει να δημιουργεί ένα σημαντικό order book βασιζόμενη κυρίως στις κινεζικές παραγγελίες. Πιο συγκεκριμένα τα κινεζικά ναυπηγεία Hudong Zhonghua έχουν υπογράψει συμβόλαια με εταιρείες όπως είναι η CSSC, CNOOC, China Shipping, αλλά και με την MOL.

Φυσικό αέριο
Παράλληλα η Κίνα εμφανίζεται και ως ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, μετά την Ιαπωνία. Το σχέδιο της Κίνας αφορά τη μετάβαση της χώρας από τις συμβατικές πηγές ενέργειας στο φυσικό αέριο, ενώ το μερίδιο του LNG αυξάνεται παγκοσμίως από το 6% σήμερα στο 10% μέχρι το τέλος του 2020 και σε 15% μέχρι το 2030. 

«Τα στρατηγικά σχέδια των χωρών αποσκοπούν στη συνέχιση των επενδύσεων σε ενεργειακά στοιχεία φυσικού αερίου», σημειώνει η V.V., ενώ προσθέτει ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες θα είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε το ύψος του αντιτίμου που θα λάβει η Gaslog του κ. Λιβανού για την πώληση του LNG carrier «Savannah» που διαπραγματεύεται. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, για το ηλικίας εννέα ετών πλοίο το αντίτιμο, εφόσον πουληθεί, θα κυμανθεί μεταξύ 115 και 120 εκατ. δολαρίων.