Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Περισσότερους από 40.000 αξιωματικούς θα πρέπει να «παράγει» παγκοσμίως η ναυτιλιακή βιομηχανία σε ετήσια βάση μέχρι το 2030, ώστε να εξασφαλιστεί ότι θα επαρκούν οι ναυτικοί προκειμένου να κινηθούν τα πλοία.
Την επισήμανση αυτή κάνει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός με αφορμή τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας ναυτιλίας, η οποία είναι αφιερωμένη στη Ναυτική Παιδεία και Εκπαίδευση. Την ίδια στιγμή στη χώρα μας η κατάσταση στη ναυτική εκπαίδευση παραμένει στάσιμη, αφού είναι γεγονός ότι οι υπάρχουσες δημόσιες υποδομές δεν επαρκούν για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση αλλά και τις ανάγκες του ελληνόκτητου στόλου. Είναι κοινό μυστικό στην Ακτή Μιαούλη ότι δεν είναι λίγες οι φορές που ναυτιλιακές εταιρείες αναζήτησαν Ελληνες αξιωματικούς, πλοιάρχους ή α’ μηχανικούς χωρίς αποτέλεσμα.
Σε εθνικό επίπεδο, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει προτείνει σειρά συγκεκριμένων μέτρων που θα συμβάλουν στην αναγκαία βελτίωση του συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης και ειδικότερα στη διαδικασία απορρόφησης αυξημένου αριθμού σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) για την εκτέλεση των εκπαιδευτικών τους ταξιδιών επί των πλοίων.
Επιπροσθέτως, η ΕΕΕ εμμένει στην άποψή της για την αναγκαιότητα δημιουργίας Ιδιωτικών Ναυτικών Σχολών όλων των βαθμίδων παράλληλα με τις δημόσιες ΑΕΝ. Σε κάθε περίπτωση, η ΕΕΕ ενισχύει οικονομικά για την ανακαίνιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και την αναβάθμιση του εξοπλισμού των ΑΕΝ στην προσπάθεια δημιουργίας ικανοποιητικού αριθμού αξιωματικών για την επάνδρωση του ελληνόκτητου στόλου.
Στο μήνυμά του πάντως για τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας ναυτιλίας ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας δεν κάνει καμία αναφορά στην ιδιωτική εκπαίδευση, παρά μόνο στην αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης και την πιστοποίησή της με ISO. Ο υπουργός τονίζει ότι τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας παρατηρείται έντονη μεταστροφή των νέων προς το ναυτικό επάγγελμα, ενώ παγκοσμίως η ανάγκη για περισσότερους και καλύτερα καταρτισμένους ναυτικούς έχει αυξηθεί.
Από την άλλη αναφέρεται αποκλειστικά στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση και επισημαίνει ότι στόχος όλων πρέπει να είναι η διατήρηση των παραδοσιακών ναυτικών αξιών και της τεχνογνωσίας των ναυτικών μας, ώστε η ναυτιλία να παραμείνει ένας εκ των σημαντικότερων μοχλών ανάπτυξης της χώρας και να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη εξόδου από τις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες.
«Είναι χρέος μας να αναλάβουμε όλοι δράση, ώστε να παραμείνουμε πρωτοπόροι στον τομέα της ναυτιλίας και να μεριμνήσουμε ώστε η ναυτική εκπαίδευση να αναβαθμίζεται συνεχώς, προκειμένου ικανά και εξειδικευμένα στελέχη να διασφαλίσουν την ηγετική θέση που η ελληνική ναυτιλία κατέχει στην παγκόσμια ναυτιλία», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
Με αφορμή τον εορτασμό της, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, συνεχάρη την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και τους λοιπούς ναυτιλιακούς φορείς του τόπου μας, καθώς επίσης και τους Ελληνες ναυτικούς, για τις άοκνες προσπάθειες που καταβάλλουν, ώστε να παραμένει η ελληνική εμπορική ναυτιλία ηγέτιδα, πρωτοπόρα δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Η επανίδρυση του αυτόνομου υπουργείου Ναυτιλίας αποτελεί αναμφίβολα μία θετική εξέλιξη και πρωτοβουλία της νέας κυβέρνησης, ικανοποιώντας παράλληλα ένα πάγιο αίτημα των παραγωγικών φορέων του Πειραιά, καθώς αναγνωρίζεται στην πράξη ο ιδιαίτερα σημαντικός ρόλος, που επιτελεί διεθνώς η ελληνόκτητη ναυτιλία. Είναι βέβαιο πως η εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προσόντων και δεξιοτήτων για το ναυτικό προσωπικό μας, αυξάνει την προστιθέμενη αξία, που μπορεί να δώσει η ναυτιλία στη χώρα μας, με στόχο την ανάκαμψη και έξοδό της από την κρίση», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Οι προβλέψεις του IMO για τις ανάγκες
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΜΟ, 1,5 εκατ. άνθρωποι εργάζονται σήμερα ως ναυτικοί. Εφόσον η παγκόσμια οικονομία συνεχίσει να αναπτύσσεται, περισσότεροι καλά εκπαιδευμένοι ναυτικοί θα χρειαστούν για να επανδρώσουν τα πλοία τα επόμενα χρόνια.
Εφόσον ο παγκόσμιος στόλος αυξηθεί κατά 70% μέχρι το 2030 (όπως προβλέπεται σύμφωνα με τον μέσο όρο ανάπτυξής τους τις τελευταίες πέντε δεκαετίες), ο σημερινός αριθμός των 500.000 αξιωματικών δεν θα φτάνει για να καλύψει τις επιπλέον ανάγκες, αφού ο αναγκαίος αριθμός θα έχει αυξηθεί στις 850.000.
Εάν συνυπολογιστεί ότι μέχρι το 2030 θα έχουν συνταξιοδοτηθεί περίπου 250.000 αξιωματικοί, συμπεραίνεται ότι μέχρι το 2030 θα χρειαστούν 600.000 νέοι αξιωματικοί.
Σύμφωνα με τον ΙΜΟ ο αριθμός αυτός αποτελεί πρόκληση για τη ναυτιλία.