Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Κέντρο διαμετακόμισης για εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ της Ε.Ε. και της Μέσης Ανατολής μπορεί να γίνει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που είναι ήδη σταθμός για τη διακίνηση σε ετήσια βάση 2,5 εκατ. επιβατών και περίπου 230.000 φορτηγών από και προς το εξωτερικό. Σύμφωνα με όσα αναφέρει στη «Ν» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) Ανδρέας Νταής, η εδραίωση του λιμένα Ηγουμενίτσας ως σημαντικού κόμβου συνδυασμένων μεταφορών αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους της διοίκησης.
Μεγάλη ώθηση στη δραστηριότητα του λιμανιού θα δώσει το εμπορευματικό κέντρο/επιχειρηματικό πάρκο Ηγουμενίτσας το οποίο υλοποιείται μέσω του έργου ADRI-UP. Σύμφωνα με τον κ. Νταή, στόχος του έργου είναι η αύξηση της προσβασιμότητας του διάδρομου Αδριατικής-Ιονίου, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη συνοχή και την ενσωμάτωση της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων με την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη και είναι ενταγμένο στον τομέα χρηματοδότησης «Συνδέοντας την Ευρώπη» – CEF της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συνολικό προϋπολογισμού 23 εκατ. ενώ στο ελληνικό σκέλος αναλογούν 12 εκατ. ευρώ. Οι κύριοι ειδικοί στόχοι αυτής της δράσης περιλαμβάνουν:
- Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης,
- Εξορθολογισμό των εμπορευματικών ροών,
- Βελτίωση της διαλειτουργικότητας και της συν-τροπικότητας, της χρήσης δηλαδή των διαφόρων μέσων μεταφοράς, μεμονωμένα και σε συνδυασμό με στόχο να επιτευχθεί η βέλτιστη και βιώσιμη χρήση των πόρων,
- Διευκόλυνση της συνδυασμένης ποιότητας των ροών και ενσωμάτωση της εφοδιαστικής αλυσίδας,
- Αύξηση της ασφάλειας στους λιμένες.
Το έργο προβλέπει:
- Κατασκευή επιχειρηματικού πάρκου/ εμπορευματικού κέντρου Ηγουμενίτσας και κατασκευή της οδικής σύνδεσης του κέντρου με την Εγνατία Οδό και κατ’ επέκταση με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
- Μελέτες για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού για πλοία Ro-Ro/ Ro-Pax στο λιμάνι της Ανκόνα.
- Αναδιάρθρωση της αποβάθρας VI στο λιμάνι της Τεργέστης.
- Βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής στο εμπορευματικό κέντρο «Interporto di Trieste».
Τι προβλέπει η παρέμβαση για το λιμάνι Ηγουμενίτσας
Η παρέμβαση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας αφορά την ανάπτυξη ενός διπολικού εμπορευματικού κέντρου εντός της περιφέρειας της Θεσπρωτίας, μεταξύ των οποίων μία περιοχή εντός της ζώνης του λιμένα της Ηγουμενίτσας και η άλλη στην περιοχή που καταλαμβάνεται σήμερα από το Βιοτεχνικό Πάρκο Θεσπρωτίας (περιοχή Γκρίκα, Δήμος Σουλίου). Το Εμπορευματικό Κέντρο Ηγουμενίτσας θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές ροές από και προς τις περιοχές της Αδριατικής που ο λιμένας συνδέει, αλλά και θα ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητας και την αποτελεσματικότητα του εκάστοτε θαλάσσιου διαδρόμου που είτε ξεκινά είτε διέρχεται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Θα προσθέσει ένα ισχυρό κρίκο στη δόμηση της αλυσίδας λιμενικών – οδικών μεταφορών, διαμετακόμισης Αδριατικής – Ιονίου – Εγνατίας και ελληνικής ενδοχώρας, υπογραμμίζει ο κ. Νταής.
Συνεχής επικοινωνία με τους χρήστες
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗΓ συμμετείχε πρόσφατα σε ένα διεθνές συνέδριο το Euromed Conventinon, που διοργανώνει κάθε χρόνο ο όμιλος Grimaldi, πλοία του οποίου «πιάνουν» και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Για το συνέδριο στο οποίο ο ΟΛΗΓ βραβεύτηκε για το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρει, αλλά και το ενδιαφέρον του Ομίλου Grimaldi για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας ο κ. Νταής επισημαίνει ότι «το συνέδριο ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ φορέων και χρηστών της λιμενικής κοινότητας της ευρύτερης περιοχής Αδριατικής-Ιονίου και με αρκετά ενδιαφέρουσες εισηγήσεις. Οι συνεργασία μας με τους χρήστες του λιμένα είναι συνεχής και δεχόμαστε θετικά την όποια ανατροφοδότηση αξιολογώντας τόσο τις ανάγκες των χρηστών όσο και τις προοπτικές που προσφέρουν οι συνεργασίες στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας». Επιδιώκουμε, σημειώνει ο κ. Νταής, να αναπτύξουμε όχι μόνο τις δραστηριότητες του λιμένα, αλλά και τις δυνατότητες της ευρύτερης περιοχής. Να αξιοποιούμε πλήρως τις δυνατότητες και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που μας δίνει τόσο η Εγνατία Οδός και η Ιονία Οδός, όσο και η προνομιακή θέση του λιμένα, προς όφελος της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.
Κόμβος συνδυασμένων μεταφορών
Η εδραίωση του λιμένα Ηγουμενίτσας ως σημαντικό κόμβο συνδυασμένων μεταφορών αποτελούν έναν από τους στρατηγικούς στόχους μας, προσθέτει και συμπληρώνει ότι σκοπός είναι η ενσωμάτωση του λιμένα σε ισχυρά δίκτυα με άλλους λιμένες, με λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας και με άλλους τερματικούς σταθμούς, καθώς και η ανάπτυξη στρατηγικών σχέσεων με άλλα κέντρα μεταφοράς εντός της ίδιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Θα μπορέσουμε έτσι να ισχυροποιήσουμε τις συνδέσεις στο πλαίσιο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών και συγκεκριμένα τη διασύνδεση του Διαδρόμου Σκανδιναβίας – Μεσογείου με τον Διάδρομο Ανατολικής Μεσογείου/ Ανατολικό Διάδρομο.
Τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα
Το ενδιαφέρον μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων για υπηρεσίες του λιμανιού είναι αναμενόμενο καθώς η Ηγουμενίτσα γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδος με την Ιταλία και τις βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Κύριες συνδέσεις του λιμένα αποτελούν οι ιταλικοί λιμένες (Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβένα), καθώς και η νήσος της Κέρκυρας.
Τo λιμάνι της Ηγουμενίτσας αποτελεί ένα σημαντικό κρίκο του θαλάσσιου διαδρόμoυ (MoS) Τεργέστη-Ανκόνα-Ηγουμενίτσα ο οποίος επιτρέπει τη σύνδεση των τεσσάρων διαδρόμων TEN-T:
1) Διάδρομος Σκανδιναβίας-Μεσογείου,
2) Ανατολικός Διάδρομος/Διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου,
3) Διάδρομος Βαλτικής-Αδριατικής,
4) Διάδρομος Μεσογείου, είναι ένα από τα βασικά λιμάνια του δικτύου TEN-T και κατέχει στρατηγική θέση στην υλοποίηση μιας βιώσιμης και αποδοτικής θαλάσσιας αρτηρίας μεταφορών.
Το λιμάνι αποτελεί ουσιαστικά τη βασική πύλη της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας για τη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων από και προς τις χώρες της Ε.Ε., μέσω Ιταλίας, παρέχοντας έτσι θαλάσσιες συνδέσεις με όλους τους πορθμειακούς λιμένες (διακίνηση Ro – Ro) των ανατολικών ακτών της Ιταλίας. Με τις κατάλληλες ενέργειες μπορεί να αποτελέσει κέντρο διαμετακόμισης για εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ της Ε.Ε. και της Μέσης Ανατολής.
Ο ρόλος του λιμένα Ηγουμενίτσας στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών δίνει ουσιαστικά σημαντική ώθηση στην αύξηση των εμπορευματικών ροών στην περιοχή της ΒΔ Ελλάδας.
Η πορεία της β’ φάσης
Αναφερόμενος στο επενδυτικό σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα ο Ανδρέας Νταής σημειώνει ότι σημαντική ώθηση στον λιμένα έδωσε και θα δώσει ακόμη περισσότερο η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου τμήματος του έργου της β’ φάσης συνολικού προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ (έχει ολοκληρωθεί κοντά στο 90% των εργασιών), καθώς στις ήδη υπάρχουσες υποδομές προστέθηκαν:
- Λιμενικά έργα: Συνδετήριο κρηπίδωμα, κατασκευή υφάλου κυματοθραύστη προστασίας της άκρας δρεπάνου και έργα αποπεράτωσης – ανακατασκευής του μετωπικού κρηπιδότοιχου του υφιστάμενου νότιου προβλήτα του παλαιού λιμένα.
- Κτηριακά έργα: Τερματικός Σταθμός Τ2, Πύλη Ακτοπλοΐας, Βόρεια Πύλη, κτήριο Η/Μ εγκαταστάσεων λιμένα.
- Έργα Χερσαίας Ζώνης Λιμένα: Κατασκευή δικτύου ομβρίων στη Χερσαία Ζώνη και στο νότιο τμήμα του λιμένα, ασφαλτικά, εξωτερική οδοποιία, διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου και κατασκευή Η/Μ εγκαταστάσεων Χερσαίας Ζώνης εντός περίφραξης λιμένα και νότιου τμήματος.
- Εκβάθυνση και διαπλάτυνση του διαύλου ναυσιπλοΐας
- 6 επιπλέον θέσεις πρυμνοδέτησης
- Από τα έργα της β’ φάσης βρίσκονται ακόμη υπό κατασκευή:
- Ένας προβλήτας πλαγιοπρυμνοδέτησης
- Κτήριο τερματικού σταθμού T3, ο οποίος θα εξυπηρετεί ελέγχους που υπαγορεύει η Συνθήκη Schengen και θα αποτελεί τερματικό σταθμό υποδοχής κρουαζιερόπλοιων.
Οι κύριοι στρατηγικοί στόχοι του ΟΛΗΓ και οι στρατηγικές κατευθύνσεις σε σχέση και με τα έργα επέκτασης Β’ και Γ’ Φάσης είναι:
- η βέλτιστη εξυπηρέτηση των διαμετακομιστικών αναγκών των περιοχών της Δυτικής και Βόρειας Ελλάδας και γενικότερα των χωρών της νότιας Βαλκανικής.
- η ενίσχυση της επιβατικής κίνησης εσωτερικού και εξωτερικού, εκμεταλλευόμενοι τις θετικές προοπτικές του τουρισμού για τα επόμενα χρόνια και αφετέρου η σημαντική αύξηση του αριθμού πλοίων που θα χρησιμοποιούν το λιμένα ως αφετήριο λιμάνι.