Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε «τεντωμένο σκοινί» θα βαδίσει ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας προκειμένου να προχωρήσει η πώληση του ΟΛΠ, αλλά και να εξασφαλιστούν παράλληλα τα δικαιώματα εργαζομένων, πολιτών, παραλιμένιων δήμων και παραγωγικών δραστηριοτήτων.
Στην ομιλία του, κατά την τελετή παράδοσης – παραλαβής του χαρτοφυλακίου του υπουργείου Ναυτιλίας, σημείωσε ότι πρόκειται για δύο έννοιες αντίθετες, για την εφαρμογή δηλαδή του προγράμματος που συμφώνησε η κυβέρνηση με τους δανειστές και την ανάταση της κοινωνίας.
Ο κ. Δρίτσας ξεκαθάρισε ότι δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος, ωστόσο προσέθεσε ότι θα προσπαθήσει για το καλύτερο. Οι δηλώσεις αυτές έχουν προκαλέσει προβληματισμό στο ΤΑΙΠΕΔ, για το ενδεχόμενο νέων καθυστερήσεων στη διαδικασία, αφού τα χρονικά περιθώρια είναι πλέον πολύ στενά και δεν υπάρχει δυνατότητα αποκλίσεων.
Ο κ. Δρίτσας, σύμφωνα και με τα λεγόμενά του, ανέλαβε μια δύσκολη αποστολή, αφού σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα πρέπει να πετύχει τρεις στόχους. Ο πρώτος είναι να στείλει μήνυμα στις Βρυξέλλες ότι το πρόγραμμα που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο και ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή υλοποιείται. Η πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ θεωρείται ότι έχει συμβολικό χαρακτήρα, ως η πρώτη ιδιωτικοποίηση που θα κάνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Ο δεύτερος στόχος είναι να πετύχει να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των εργαζομένων στον ΟΛΠ αλλά και των δήμων, κάτι που θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο, με την έννοια ότι έχουν ταχθεί στο σύνολό τους κατά της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Και τρίτος στόχος είναι να κρατήσει «ζεστούς» τους υποψήφιους επενδυτές, ώστε να καταθέσουν οικονομικές προσφορές και να μην τιναχθεί ο διαγωνισμός στον αέρα. Oι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι η APM Terminal, θυγατρική της Moller Maersk, η κινεζική Cosco και η ICTS από τις Φιλιππίνες.
Ειδικότερα για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. και τη διαδικασία πώλησης, ο κ. Δρίτσας ανέφερε ότι «είναι υποχρέωσή μας να πετύχουμε μια σύμβαση παραχώρησης του ελληνικού Δημοσίου που να κατοχυρώνει όλα τα δικαιώματα των δήμων, των εργαζομένων και των Πειραιωτών σε αυτή την πόλη».
Ο υπουργός προσέθεσε ότι θα προχωρήσει και στη διαμόρφωση μιας ισχυρής δημόσιας αρχής λιμένων, με τομές και μεταρρυθμίσεις που θα εγγυηθούν, θα υπερασπίσουν και θα ανανεώσουν τη σχέση τη πολιτείας με το δημόσιο συμφέρον. Σημειώνεται ότι ο κ. Δρίτσας επέστρεψε ισχυροποιημένος στο πηδάλιο της ναυτιλίας μετά τις εκλογές, αφού είχε παραδώσει ως αναπληρωτής υπουργός και παρέλαβε το χαρτοφυλάκιο του αυτόνομου πλέον υπουργείου Ναυτιλίας.
Το ΤΑΙΠΕΔ
Την ίδια ώρα στο ΤΑΙΠΕΔ επικρατεί, σύμφωνα με πληροφορίες, προβληματισμός σε σχέση με την πορεία που θα έχει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός. Είχε προηγηθεί η δημόσια κόντρα μεταξύ του υπουργού και του προέδρου του Ταμείου, Στέργιου Πιτσιόρλα, μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές. Ο κ. Δρίτσας είχε δηλώσει ότι οι δράσεις του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του ΟΛΠ «αποτελούν υπέρβαση κάθε νόμιμης διαδικασίας». Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είχε απαντήσει ότι όσα δήλωσε ο κ. υπουργός «είναι ακατανόητα».
«Η μεγάλη πλειοψηφία της Ελληνικής Βουλής-μέσα σε αυτή και ο κ. Δρίτσας- ψήφισε πρόσφατα μία συμφωνία η οποία ανάμεσα στα άλλα περιέχει και ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και για ορισμένες από αυτές πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Η παραχώρηση του ΟΛΠ είναι η πρώτη στον κατάλογο αυτού του προγράμματος και το χρονοδιάγραμμά της πάρα πολύ σφικτό» σημείωνε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.
Κύκλοι του Ταμείου επεσήμαναν στη «Ν» ότι ήδη έχουν καταθέσει την πρότασή τους για τη διαμόρφωση της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ. Η σύμβαση, που θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή, θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος (που αυτή τη στιγμή είναι 2% επί του κύκλου εργασιών), ενώ θα αφαιρεθούν από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ έχει αποδεχθεί σειρά αιτημάτων των δήμων για παραχωρήσεις εκτάσεων εντός και εκτός λιμενικής ζώνης, ενώ έχει αυξήσει το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος από το 2% ετησίως στο 3,5% με τη διαφορά να την καρπούνται οι δήμοι.
Τρία αγκάθια
Εκτός από τα δικαιώματα εργαζομένων και δήμων, το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και το υπουργείο θα κληθούν να λύσουν και τρεις δύσκολους γρίφους. Ο πρώτος είναι η επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του 95% του κόστους κατασκευής της νέας βάσης κρουαζιέρας, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Η επιδότηση αυτή έχει δοθεί από την Ε.Ε. σε ελληνική εταιρεία δημοσίου συμφέροντος, η οποία όμως, και προτού καν ξεκινήσει το έργο, θα έχει περάσει σε ιδιωτικά συμφέροντα. Η νομική υπηρεσία του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι έχει βρεθεί η φόρμουλα, σε συνεργασία με την Ε.Ε., καθώς το ελληνικό Δημόσιο θα παραμείνει landlord. Ωστόσο, έχει κριθεί αναγκαίο να υπάρξουν αποτυπωμένες στο χαρτί οι αναγκαίες ρήτρες υπέρ του ιδιώτη σε περίπτωση που οι Βρυξέλλες δεν αποδεχθούν τις αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΠ και το πέρασμα του ελέγχου της εταιρείας σε ιδιώτη.
Το ίδιο σημαντικό για την πορεία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ είναι το δάνειο των 90 εκατ. ευρώ που έχει δώσει στον ΟΛΠ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Ν» η Τράπεζα έχει ενημερώσει το ΤΑΙΠΕΔ ότι σε περίπτωση που αλλάξει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας θα αλλάξουν και οι όροι του δανείου, ενώ δεν αποκλείει να ζητήσει και την άμεση εξόφλησή του.
Και στην περίπτωση αυτή η νομική υπηρεσία του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι έχει έρθει σε συνεννόηση, αλλά το θέμα σύμφωνα με πηγές της αγοράς δεν έχει κλείσει. Είναι πιθανό η ΕτΕ να καλέσει τον νέο ιδιοκτήτη για να συμφωνήσουν σε νέους όρους, πιο επωφελείς για την τράπεζα, σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Τέλος, ακόμα ένα εμπόδιο στους σχεδιασμούς για την πώληση του ΟΛΠ έχει βάλει η Περιφέρεια Αττικής, η οποία διεκδικεί την παραχώρηση ολόκληρης της πολιτιστικής Ακτής, έκτασης 170 στρεμμάτων, μέσα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, αίτημα που το ΤΑΙΠΕΔ έχει απορρίψει.
Ο απερχόμενος
Από την πλευρά του ο υπηρεσιακός υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Ζώης, στην ομιλία του εξήρε το έργο των λιμενικών και είπε ότι αποχωρεί πλούσιος σε εμπειρίες και γνώσεις. Αναφερόμενος στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, υπογράμμισε ότι η Ευρώπη δεν θα πρέπει να ξεχάσει πως η Ελλάδα δίνει τη μάχη για λογαριασμό όλης της ηπείρου. Αναφερόμενος στο έργο του Λιμενικού για τη διαχείριση του μεταναστευτικού προβλήματος, είπε ότι το σώμα και το υπουργείο διαχειρίστηκαν μια μεγάλη πρόκληση, ενώ υπογράμμισε ότι χρειάζεται να ενισχυθεί με πιο πολλά και αποτελεσματικά μέσα.
Οι απόντες
Η χθεσινή τελετή χαρακτηρίστηκε πάντως από την απουσία της ναυτιλιακής και ναυτεργατικής κοινότητας που παραδοσιακά συμμετέχει στις εκδηλώσεις για την «αλλαγή σκυτάλης» στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου.