Από την έντυπη έκδοση
Στα 4,908 εκατ. teu έφτασε το 2018 η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά που ελέγχεται από την Cosco, επίδοση η οποία συνιστά νέο ρεκόρ, ενώ παράλληλα φέρνει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στη δεύτερη θέση μεταξύ των λιμανιών της Μεσογείου. Στην πρώτη θέση αλλά σε απόσταση αναπνοής πλέον από τον Πειραιά βρίσκεται το λιμάνι της Valencia, ενώ ο ΟΛΠ κέρδισε μία θέση αφήνοντας τρίτο το επίσης ισπανικό λιμάνι της Algeciras.
Ο Πειραιάς διακίνησε το 2018, όπως προαναφέρθηκε, 4,908 εκατ. teu σημειώνοντας άνοδο 18,4% σε σύγκριση με το 2017. Ειδικότερα οι δύο προβλήτες της ΣΕΠ διακίνησαν 4,410 εκατ. teu έναντι 3,692 εκατ. teu το 2017, ενώ ο προβλήτας του ΟΛΠ διακίνησε 499 χιλιάδες teu έναντι 454 χιλιάδες teu έναν χρόνο πριν.
Αξίζει αν σημειωθεί ότι ο ρυθμός ανάπτυξης που πέτυχε ο Πειραιάς είναι υψηλότερος των άλλων δύο ισπανικών ανταγωνιστικών λιμανιών, καθώς και η Valencia που φαίνεται να διατηρεί την πρώτη θέση στη Μεσόγειο το ενδεκάμηνο του 2018 έτρεχε με μία άνοδο κατά 5,08%, ενώ το λιμάνι της Algeciras κινήθηκε ανοδικά με έναν ρυθμό της τάξης του 8,72% και διακίνησε το 2018 περί τα 4,772 εκατ. teu. Σημειώνεται ότι το 2017 το λιμάνι της Valencia διακίνησε 4,832 εκατ. teu και φέτος αναμένεται να προσεγγίσει τα 4,95 εκατ. teu.
Στο μεταξύ, χτες έφτασε στον Πειραιά στις εγκαταστάσεις της ΣΕΠ ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, το Cosco Shipping Nebula.
Το πλοίο έχει μήκος 400 μέτρα, πλάτος 58,6 και μέγιστο βύθισμα 16 μέτρα και αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 22 κόμβων, η μεταφορική του ικανότητα είναι 21.237 TEU και είναι αδελφό του Cosco Shipping Universe. Ο Πειραιάς μετά και το ταχύρρυθμο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Cosco σε γερανογέφυρες και ηλεκτρομηχανολογικούς εξοπλισμούς μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία αυτού του μεγέθους στις προβλήτες που διατηρεί.
Κρουαζιέρα
Αξίζει να σημειωθεί ότι ικανοποιητικά κινούνται και οι υπόλοιπες δραστηριότητες του ΟΛΠ. Για το 2019 ο Πειραιάς έχει εξασφαλίσει αύξηση των επιβεβαιωμένων αφίξεων κρουαζιερόπλοιων. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ, το 2019 τα κρουαζιερόπλοια που αναμένεται να καταπλεύσουν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας ανέρχονται σε 605 από 524 που ήταν το 2018. Κάτι που σημαίνει πως η αναμενόμενη αύξηση θα είναι της τάξης του 15,8%.
Επίσης, αυτά που θα πραγματοποιήσουν home porting (εκκίνηση και ολοκλήρωση των πλόων στο ίδιο λιμάνι) από το λιμάνι του Πειραιά αυξάνονται σε 372 το 2019 από 257 το 2018 (+44%).
Φρένο από το ΣτΕ
Οι επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά σκιάζονται ως ένα βαθμό από τις αποφάσεις της δικαιοσύνης που αφορούν τη μεγάλη επένδυση που σχεδιάζει ο ΟΛΠ για την κρουαζιέρα. Όπως είναι γνωστό με πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ παραμένει σε ισχύ η προσωρινή αναστολή της διαδικασίας επιλογής αναδόχου για την επέκταση του επιβατικού λιμένα (Νότια ζώνη) του ΟΛΠ.
Παράλληλα το Συμβούλιο της Επικρατείας, με σχετικό σκεπτικό του, θέτει νομικά ζητήματα και προβληματισμούς όσον αφορά την παραχώρηση του ΟΛΠ στην Cosco.
Ειδικότερα, με δύο αποφάσεις του (382-383/2019) το ΣτΕ έκανε δεκτές αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων των εταιρειών «Τέρνα Ανώνυμος Τουριστική, Τεχνική και Ναυτιλιακή Εταιρεία» και «J&P- ΑΒΑΞ Α.Ε.», οι οποίες στρέφονται κατά της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και του ΟΛΠ.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Νοέμβριο η πρόεδρος του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ, Μαρία Καραμανώφ, είχε κάνει δεκτές αιτήσεις των εν λόγω εταιρειών, «παγώνοντας» προσωρινά (με προσωρινή διαταγή) την εκτέλεση των δύο αποφάσεων (1 και 2/2018) της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών για την επέκταση του έργου.
Το ΣτΕ αναστέλλει τώρα την εκτέλεση των σχετικών αποφάσεων, καθώς και την πρόοδο του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε τον Ιούλιο του 2018 για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του επίμαχου έργου.
Η αναστολή ισχύει μέχρι να εκδοθούν οι οριστικές αποφάσεις του ΣτΕ επί των κύριων αιτήσεων (ακύρωσης) των εταιρειών, που αναμένεται να εκδοθούν τους επόμενους μήνες και με τις οποίες θα λυθούν και τα (όποια) νομικής φύσεως ζητήματα προκύπτουν.