Skip to main content

Νέες παραλαβές LNG Carriers από τους Έλληνες εφοπλιστές

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Μεγαλώνει ο στόλος των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) που ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Πρόσφατα, δύο ακόμη πλοία ισάριθμων ναυτιλιακών εταιρειών «έπεσαν στο νερό» και συγκεκριμένα της GasLog και της Alpha Gas.

Ειδικότερα χθες η Alpha Gas, της οικογένειας Άννας Αγγελικούση και Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη, παρέλαβε από τα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering της Κορέας το LNG Carrier «Energy Pacific», μεταφορικής ικανότητας 173.400 κυβικών μέτρων και σημαίας Marshall Islands. Είναι το δεύτερο LNG Carrier του στόλου της, καθώς είχε ήδη αποκτήσει το «Energy Atlantic» σημαίας Μάλτας.

Επίσης η Alpha Gas θα προσθέσει άλλα τρία νεότευκτα LNG Carriers στον στόλο της. Αρχικά το «Energy Endeacour» (173.400 κυβικών μέτρων) στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, το οποίο ναυπηγείται στα ναυπηγεία DSME και θα φέρει σημαία Marshall Islands.

Τα άλλα δύο πλοία, τα «Energy Integrity» και «Energy Intelligence» επίσης 173.400 κυβικών μέτρων το κάθε ένα, θα παραληφθούν από τα ναυπηγεία DSME το δεύτερο τρίμηνο του 2021. Και αυτά τα δύο πλοία θα φέρουν σημαία Marshall Islands.

Επίσης, χθες ξεκίνησε δοκιμαστικά το νεότευκτο LNG Carrier ΗΝ2300 της GasLog, που θα πάρει το όνομα «GasLog Georgetown», ναυλωμένο ήδη στην Cheniere Marketing International.

Η GasLog εντός του 2020 παρέλαβε άλλα τρία LNG Carriers και συγκεκριμένα το «GasLog Windsor» την 1η Απριλίου (180.000 κυβικών μέτρων) ναυλωμένο στην Centrica plc, το «GasLog Wales» τον περασμένο Μάιο (180.000 κ.μ.) ναυλωμένο για 12 χρόνια στη γιαπωνέζικη JERA και το «GasLog Westminster» τον περασμένο Ιούλιο (180.000 κ.μ.) ναυλωμένο για επτά χρόνια στην Centrica.

Υπό ναυπήγηση η GasLog έχει ακόμη τρία πλοία με ορίζοντα παράδοσης το 2021.

Ο στόλος της αποτελείται από 35 LNG Carriers συμπεριλαμβανομένων των τριών υπό ναυπήγηση, εκ των οποίων τα 15 ανήκουν στη θυγατρική της GasLog Partners, ενώ ένα ακόμη έχει πουληθεί σε θυγατρική της Mitsui & Co. Ltd. και με leasing το ανέλαβε και πάλι η GasLog.

Όπως αναφέρει σε μια πρόσφατη ανάλυσή της η GasLog μεσοπρόθεσμα η ζήτηση LNG επηρεάστηκε από την πανδημία Covid-19 κυρίως όμως στην Ευρώπη και σε άλλες χώρες της Ασίας.

Για παράδειγμα η ζήτηση LNG το δεύτερο τρίμηνο του έτους ήταν 86 εκατομμύρια τόνοι, σε σύγκριση με τα 87 εκατομμύρια τόνους το δεύτερο τρίμηνο του 2019 (μείωση περίπου 2%).

Πιο συγκεκριμένα, η ζήτηση LNG στην Κίνα ήταν 16 εκατ. τόνοι το δεύτερο τρίμηνο του 2020, αύξηση 20% σε ετήσια βάση, ενώ η ζήτηση από τη Μέση Ανατολή ήταν 5 εκατ. τόνοι, αυξανόμενη κατά 1 εκατ. τόνους ή 39%.

Αντίθετα, η ζήτηση από την Ασία, με εξαίρεση την Κίνα, μειώθηκε κατά 4 εκατομμύρια τόνους, ή 8%, και από την Ευρώπη κατά περίπου 1 εκατομμύριο τόνους, ή 3%.

Σε πτώση οι ναύλοι

Πτωτικά κινήθηκαν και οι ναύλοι στα LNG Carriers και σύμφωνα με τους Clarksons στα πλοία τύπου TFDE ήταν κατά μέσο όρο στα 35.000 δολάρια ημερησίως το δεύτερο τρίμηνο του 2020, έναντι 57.000 δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του 2020 και 49.000 το δεύτερο τρίμηνο του 2019.

Ο μέσος ναύλος στη spot αγορά στα πλοία τύπου Steam ήταν κατά μέσο όρο 23.000 δολ. ημερησίως το δεύτερο τρίμηνο του 2020, από 40.000 δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2020 και 33.000 δολ. την ημέρα το δεύτερο τρίμηνο του 2019.

Πάντως μεσοπρόθεσμα και εν όψει της χειμερινής σεζόν στο βόρειο ημισφαίριο αναμένεται αύξηση της ζήτησης. Επίσης να σημειωθεί ότι με ημερομηνία 31 Ιουλίου το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 109 LNG Carriers υπό ναυπήγηση (μεταφορικής ικανότητας 100.000 κ.μ. και άνω το κάθε ένα) που αντιπροσωπεύουν το 20% του εν ενεργεία στόλου. Από αυτά τα πλοία τα 70 (ή 64%) έχουν ναυλώσεις πολυετούς διάρκειας.

Τέλος, επισημαίνεται ότι στα LNG Carriers οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν την πρώτη θέση με βάση την αξία του στόλου, με τους Ιάπωνες να ακολουθούν, ενώ σε αριθμό πλοίων φαίνεται να υπολείπονται κατά ένα πλοίο.