Από την έντυπη έκδοση
του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Η επόμενη κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει τη μία συν τέσσερις παγίδες του διαγωνισμού πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζεται πυρετωδώς προκειμένου να ετοιμάσει τη νέα σύμβαση παραχώρησης που θα χαρακτηρίζει τις σχέσεις του νέου ιδιοκτήτη των μετοχών του ΟΛΠ με το ελληνικό Δημόσιο, που παραμένει κάτοχος της γης (landlord).
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι μόλις ορκιστεί η νέα κυβέρνηση να κληθεί να λύσει το γόρδιο δεσμό, σε ό,τι αφορά τον φορέα που θα αναλάβει τις δραστηριότητες της αρχής που διεκπεραιώνει σήμερα ο ΟΛΠ, καθώς και σε ό,τι αφορά τέσσερα σημεία «φωτιά» που σε δεύτερο χρόνο μπορεί να ανατρέψουν τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Πρόκειται για τη νέα βάση κρουαζιέρας η οποία επιδοτείται με 115 εκατ. ευρώ περίπου από την Ε.Ε., το δάνειο των 90 εκατ. ευρώ που έχει λάβει ο ΟΛΠ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την κατασκευή του προβλήτα Ι του ΣΕΜΠΟ, την πολιτιστική ακτή Πειραιά που περιλαμβάνει μια έκταση 170 στρεμμάτων στο κεντρικό λιμάνι, αλλά και τις επιμέρους παραχωρήσεις που διεκδικούν από τον ΟΛΠ οι επιλιμένιοι δήμοι.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα δεδομένα που είχαν διαρρεύσει από την τότε κυβέρνηση Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ, η χώρα μας ανέμενε περίπου 300 με 400 εκατ. ευρώ μετρητά και ακόμα 500 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις από τον πλειοδότη του διαγωνισμού.
Συνολικά δηλαδή περίπου 800 με 900 εκατ. ευρώ περίπου, ποσό που μπορεί να μετριαστεί σε μεγάλο βαθμό αν υπάρξουν ανατροπές στα σημεία «παγίδες» του διαγωνισμού.
Είναι υποχρέωση της πολιτείας να επιλέξει και να στελεχώσει τη δημόσια υπηρεσία – φορέα ο οποίος θα αναλάβει όλες τις δραστηριότητες δημόσιας αρχής στο λιμάνι που έως τώρα ασκεί ο ΟΛΠ. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ προσανατολιζόταν στη δημιουργία τοπικής Αρχής Λιμένα η οποία θα αναλάμβανε τον συγκεκριμένο ρόλο.
Ωστόσο στο τραπέζι κατά το παρελθόν έχει πέσει η ιδέα οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες να περάσουν στη Γενική Γραμματεία Λιμένων ή στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων. Η ύπαρξη ενός τέτοιου φορέα πάντως είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να περάσουν οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμανιού στα χέρια ιδιωτών.
Οι «παγίδες» για τη νέα κυβέρνηση
Οσον αφορά τα τέσσερα σημεία κλειδιά για την πορεία του διαγωνισμού, θα πρέπει να έχουν ξεκαθαρίσει όλα προτού η νέα σύμβαση παραχώρησης περάσει από τη νέα Βουλή ως νόμος ώστε στη συνέχεια οι υποψήφιοι επενδυτές να καταθέσουν οικονομικές προτάσεις για το 51% συν 16% των μετοχών του ΟΛΠ.
Αρχικά σε ό,τι αφορά την επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του 95% του κόστους κατασκευής της νέας βάσης κρουαζιέρας, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Η επιδότηση αυτή έχει δοθεί από την Ε.Ε. σε ελληνική εταιρεία δημοσίου συμφέροντος, η οποία όμως, και προτού καν ξεκινήσει το έργο, θα έχει περάσει σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Η νομική υπηρεσία του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι έχει βρεθεί η φόρμουλα, σε συνεργασία με την Ε.Ε., καθώς το ελληνικό Δημόσιο θα παραμείνει landlord. Από την άλλη, όμως, νομικοί κύκλοι του Πειραιά αναφέρουν στη «Ν» ότι το θέμα δεν έχει κλείσει αφού πρόκειται για το πρώτο περιστατικό στην Ε.Ε. και ότι θα πρέπει να υπάρξουν δικλίδες ασφαλείας, ώστε να εξασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον.
Το ίδιο σημαντικό για την πορεία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ είναι το δάνειο των 90 εκατ. ευρώ που έχει δώσει στον ΟΛΠ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Ν» η Τράπεζα έχει ενημερώσει το ΤΑΙΠΕΔ ότι σε περίπτωση που αλλάξει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας θα αλλάξουν και οι όροι του δανείου, ενώ δεν αποκλείει να ζητήσει και την άμεση εξόφλησή του.
Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ είχε λάβει το συγκεκριμένο δάνειο προκειμένου να κατασκευάσει τον προβλήτα Ι του ΣΕΜΠΟ με πολύ ευνοϊκό επιτόκιο, περίοδο χάριτος τα πέντε έτη και εξόφληση σε 20 χρόνια. Μάλιστα, η Cosco είχε καταβάλει προσπάθειες να λάβει δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με τις ίδιες προϋποθέσεις για τα έργα που έκανε στον προβλήτα ΙΙ αλλά το αίτημά της δεν είχε γίνει αποδεκτό.
Και στην περίπτωση αυτή η νομική υπηρεσία του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι έχει έρθει σε συνεννόηση, αλλά το θέμα σύμφωνα με πηγές της αγοράς δεν έχει κλείσει. Είναι πιθανό η ΕτΕ να καλέσει τον νέο ιδιοκτήτη για να συμφωνήσουν σε νέους όρους, πιο επωφελείς για την τράπεζα, σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Ακόμα ένα εμπόδιο στους σχεδιασμούς για την πώληση του ΟΛΠ βάζει η Περιφέρεια Αττικής. Δηλώνει αντίθετη με την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ και διεκδικεί όλη την πολιτιστική Ακτή, έκτασης 170 στρεμμάτων, μέσα στο κεντρικό λιμάνι Πειραιά.
Το «κόλπο» με την Περιφέρεια Αττικής είναι ότι θα έχει λόγο στην αδειοδότηση των έργων που θα κάνει ο νέος μεγαλομέτοχος στο λιμάνι του Πειραιά, με αποτέλεσμα οι ενστάσεις της να λαμβάνονται πολύ σοβαρά υπόψη.
Τέλος, ακόμα ένα θέμα τίθεται με τις παραχωρήσεις εκτάσεων που ζητούν από τον ΟΛΠ και οι δήμοι. Το τρικ εδώ είναι ότι σε ορισμένες περιπτώσεις πρόκειται για οικόπεδα εκτός λιμενικής ζώνης και τα οποία στην πλειονότητά τους δεν έχουν εκτιμηθεί μέχρι σήμερα. Δεν εκτιμήθηκε δηλαδή η αξία τους ως πάγια, κατά την είσοδο της εταιρείας στο χρηματιστήριο.
Καταγγελία από Θ. Δρίτσα
Την υπέρβαση κάθε νόμιμης διαδικασίας εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τη σύμβαση παραχώρησης του ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΛΠ καταγγέλλει ο τέως υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας (φωτογραφία).
Οπως επισημαίνει ο τέως υπουργός, η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ αφορά χώρους και χρήσεις χώρων που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πωληθούν.
Παράλληλα, αφορά και κανόνες λειτουργίας του λιμένα, η εφαρμογή και η εποπτεία των οποίων απαιτεί ίδρυση Δημόσιας Αρχής Λιμένα. Αφορά επίσης, σε συνδυασμό με τα προηγούμενα, την πλήρη περιγραφή του λιμένα από εργασιακή και περιβαλλοντική άποψη, όπως και πλήρη αποσαφήνιση για το εάν περιγράφεται μόνο το λιμάνι του Πειραιά ή και τα άλλα λιμάνια του Αττικού Λιμενικού Συστήματος.
Το ΤΑΙΠΕΔ, επισημαίνει ο κ. Δρίτσας, είχε δεσμευτεί και είχε ανακοινώσει ότι το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης θα τεθεί σε διαβούλευση με τους Δήμους, την Περιφέρεια και όλους τους εμπλεκομένους.
Επιπρόσθετα, αρμόδιος φορέας για τη σύνταξη της σύμβασης παραχώρησης και την οργάνωση της διαβούλευσης είναι η εκάστοτε κυβέρνηση και το κράτος και όχι το ΤΑΙΠΕΔ.