Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Έτοιμος να ξεκινήσει μια νέα ανοδική ρότα εμφανίζεται ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Έπειτα από μία περίοδο στασιμότητας, σε ικανοποιητικά βέβαια επίπεδα για τους πλοιοκτήτες, οι ναύλοι στα πλοία των capes κινούνται ανοδικά, καθώς ο ημερήσιος ναύλος πέρασε πάλι ύστερα από αρκετές ημέρες πάνω από τα 30.000 δολάρια. Χθες έκλεισε στα 30.098 δολ./ημέρα και ήταν αυξημένος κατά 963 δολάρια.
Η εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, προαναγγέλλει άνοδο των ναύλων στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου το επόμενο διάστημα.
Η άνοδος των μεταφορών φορτίων σιδηρομεταλλεύματος από Αυστραλία θεωρείται ότι λειτούργησε θετικά στην αντιστροφή της τάσης. Ωστόσο, εκτός από την αύξηση της ζήτησης κυρίως στο σιδηρομετάλλευμα και κάρβουνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 565 πλοία έξω από τα κινεζικά λιμάνια, περιμένοντας κατά μέσο όρο 10 ημέρες για να ξεφορτώσουν, με αποτέλεσμα σύμφωνα με τους αναλυτές να υπάρχει έλλειψη προσφερόμενης χωρητικότητας. Η ισχυρή ζήτηση άνθρακα από την Κίνα δημιουργεί τη συμφόρηση, αναφέρουν οι αναλυτές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει ευνοήσει ακόμα και τα πλοία μικρότερου μεγέθους, τα οποία καταγράφουν ημερήσιους ναύλους υψηλότερους των capes.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα Panamaxes ήταν χθες στα 32.040 δολ. και των handysize στα 31.070 δολ. αντίστοιχα.
Επισημαίνεται ότι οι αναλυτές αναμένουν επανάληψη του ράλι του πρώτου εξαμήνου το επόμενο διάστημα και μέχρι το τέλος του έτους. Παράλληλα σημειώνουν ότι η στροφή, μακροπρόθεσμα, των χωρών προς την «πράσινη» ανάπτυξη και την εστίαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αναμένεται να προσδώσει μια νέα δυναμική στο εμπόριο ορυκτών και πρώτων υλών, ευνοώντας περαιτέρω το διά θαλάσσης εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου.
Το σιδηρομετάλλευμα φαίνεται ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στη στροφή του πλανήτη προς ένα πιο πράσινο μέλλον.
Υπενθυμίζεται ότι o αναλυτής Nicholas Snowdon, της Goldman Sachs, εκτιμά ότι ενισχυτικά στη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος θα επιδράσει η προσπάθεια των κυβερνήσεων να απαλλαγούν από τον άνθρακα. Η εστίαση των κυβερνήσεων στην πολιτική απαλλαγής από τον άνθρακα θα απαιτήσει επενδύσεις άνω των 16 τρισ. δολ. σε υποδομές. Οι υποδομές για «πράσινη» ανάπτυξη και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα εντατικοποιήσουν τη ζήτηση για μέταλλα. Ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της μεταλλευτικής εταιρείας BHP, ο Rod Dukino, εκτιμά ότι η απαλλαγή από άνθρακα θα απαιτήσει δύο φορές την ποσότητα χάλυβα που παράγεται σήμερα, τέσσερις φορές την ποσότητα χαλκού, καθώς και σημαντικές αυξήσεις στις παραγόμενες ποσότητες κοβαλτίου, νικελίου και μαγγανίου – όλα τα βασικά συστατικά για τις μπαταρίες λιθίου.
Το διεθνές εμπόριο
Στο μεταξύ, όπως εκτιμούν οι παραγωγοί ορυκτών, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο μεταλλευμάτων σιδήρου, σε συνδυασμό με την κινεζική εγχώρια παραγωγή, θα φτάσει το 1,9 δισ. τόνους το 2021, αυξημένο περίπου κατά 50 εκατομμύρια τόνους από το 2020.
Ο αντιπρόεδρος πωλήσεων και μάρκετινγκ της BHP Rod Dukino σημειώνει ότι η εταιρεία απολαμβάνει μια ισχυρή χρονιά και βρίσκεται σε καλό δρόμο για εξαγωγή μεταξύ 276 και 286 εκατομμυρίων τόνων σιδηρομεταλλεύματος το 2021.
Ο αντιπρόεδρος των πωλήσεων και μάρκετινγκ σιδηρομεταλλεύματος Rio Tinto, Simon Farry, δήλωσε ότι τα φορτία αυξήθηκαν κατά 7% το πρώτο εξάμηνο του 2021 και η εταιρεία αναμένεται να εξαγάγει μεταξύ 325 και 340 εκατομμυρίων τόνων από τα ορυχεία Pilbara στην Αυστραλία και επιπλέον 18 εκατομμύρια έως 20 εκατομμύρια από τα ορυχεία στον Καναδά.
Ο διευθυντής πωλήσεων μεταλλεύματος σιδήρου της Vale, Luiz Meriz, δήλωσε ότι ο βραζιλιάνικος γίγαντας εξόρυξης είναι πεπεισμένος ότι θα επιτύχει τον εξαγωγικό του στόχο για 400 εκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος το 2021.