Από την έντυπη έκδοση
Ορατός είναι ο κίνδυνος να διακοπεί η συγκοινωνία μεταξύ των ελληνικών νησιών και των τουρκικών παράλιων εάν ισχύσει η απαγόρευση απόπλου που αποφάσισε ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών Επικοινωνιών και Ναυτιλίας Αχμέτ Αρσλάν για όλα τα εμπορικά, επιβατικά και ιστιοπλοϊκά σκάφη με τουρκική σημαία, που έχουν κατεύθυνση τα ελληνικά νησιά.
Η απαγόρευση απόπλου δημιουργεί ένταση στις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών και προβλήματα στις τοπικές οικονομίες και στις δύο πλευρές του Αιγαίου. Ορισμένοι παράγοντες εκτιμούν πάντως ότι η αντίδραση των Τούρκων αξιωματούχων είναι μάλλον υπερβολική και σε βάρος και των Τούρκων επιχειρηματιών του τουριστικού και ναυτιλιακού τομέα.
Η επίσκεψη
Η ελληνική κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου παρακολουθούν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στενά τις εξελίξεις γύρω από το θέμα αυτό, ενώ από το υπουργείο Ναυτιλίας σημειώνεται ότι υπάρχει δομημένος διάλογος σε τεχνικό επίπεδο μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων αρμοδίων. Επίσης πολλά θα διευκρινιστούν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Τούρκου υπουργού Μεταφορών στην Αθήνα στις 12 Οκτωβρίου, προσκεκλημένος του Έλληνα υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη. Μάλιστα, δεν αποκλείεται ο Τούρκος κυβερνητικός αξιωματούχος που είναι αρμόδιος και για τη ναυτιλία να συναντηθεί για το θέμα αυτό και με τον κ. Κουρουμπλή.
Πάντως, με δηλώσεις του ο Τούρκος υπουργός άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να συνεχισθεί ο ελληνοτουρκικός διάλογος. Επίσης με ανακοίνωσή του το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει ότι «η ομαλή ροή τουριστικών, επιβατηγών και εμπορικών πλοίων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας έχει θετικές συνέπειες, τόσο για την οικονομία των δύο χωρών όσο και για την επικοινωνία μεταξύ των λαών τους. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παραμένει ανοιχτό σε διάλογο με την Τουρκία για την αμοιβαίως επωφελή ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού και των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται αφενός η ελληνική νομοθεσία για την πάταξη παράνομων ναυλώσεων τουριστικών σκαφών και αφετέρου η διεθνής και ενωσιακή νομοθεσία για την επιθεώρηση πλοίων (Έλεγχος Κράτους Λιμένα – Port State Control)».
Η απαγόρευση
Την απαγόρευση απόπλου ανακοίνωσε ο κ. Αρσλάν και προβλέπει ότι από τις 12 Οκτωβρίου και μετά απαγορεύονται τα δρομολόγια από τα τουρκικά λιμάνια προς τα νησιά, με επιβατηγά και εμπορικά πλοία.
Εφόσον τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της 12ης Οκτωβρίου τα νησιά δεν θα έχουν πλέον τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα απέναντί τους τουρκικά παράλια.
Η απόφαση ελήφθη σε αντίμετρα των ελέγχων που διεξάγουν οι λιμενικές αρχές σε τουρκικά τουριστικά πλοία που πραγματοποιούσαν, όπως αποδείχθηκε, παράνομα εσωτερικές κρουαζιέρες στα νησιά. Σημειώνεται ότι στα πλοία τρίτων χωρών (μη μέλη της Ε.Ε.) όπως είναι η Τουρκία που προσεγγίζουν ελληνικά λιμάνια γίνονται δύο έλεγχοι από το Λιμενικό. Ο ένας αφορά τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και ο άλλος τη νομιμότητα των ναυλοσυμφώνων.
Το χρονικό
Όλα ξεκίνησαν όταν δεδομένης της αυξημένης τουριστικής κίνησης στα ελληνικά νησιά και ιδιαίτερα στη Ρόδο και στην Κω και την αντίστοιχη μικρή κίνηση στα τουρκικά παράλια, ιδιοκτήτες τουρκικών τουριστικών σκαφών πήγαιναν ως επισκέπτες στα νησιά και σε συνεργασία με Έλληνες επιχειρηματίες του τουριστικού τομέα επιβίβαζαν επισκέπτες.
Ουσιαστικά πουλούσαν παράνομα κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά με ό,τι αυτό συνεπαγόταν για την ελληνική οικονομία.
Οι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν, όμως, από τις ελληνικές αρχές αποκάλυψαν ότι ορισμένα από τα πλοία δεν ανταποκρίνονταν και στα πρότυπα αξιοπλοΐας που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.