Skip to main content

Γιατί οι ναυτιλιακές κάνουν κράτει στις νέες ναυπηγήσεις

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Μπορεί οι ναυλαγορές να βρίσκονται σε πολύ θετική ρότα, ιδιαίτερα αυτή του χύδην ξηρού φορτίου, οι εφοπλιστές ωστόσο δεν έχουν αποφασίσει ακόμη να επισκεφθούν «μαζικά» τα ναυπηγεία για να τοποθετήσουν νέες παραγγελίες, καθώς παραμένουν δύσπιστοι για την προοπτική των αγορών. Γενικότερη είναι η πεποίθηση μεταξύ των αναλυτών ότι παρά την ανοδική κίνηση των ναύλων η δραστηριότατα των εφοπλιστών σε νέες παραγγελίες παραμένει συγκρατημένη.

Παρά το γενικότερο αισιόδοξο συναίσθημα που πηγάζει από την πορεία της αγοράς, η δραστηριότητα γύρω από νέες ναυπηγήσεις είναι μέχρι σήμερα soft, αναφέρει σε μια εβδομαδιαία ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε αν αυτό το μοτίβο θα συνεχιστεί κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, καθώς αναμένουμε ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σε σχετικά ενθαρρυντικά επίπεδα, ακόμη και αν ληφθούν υπ’ όψιν οι απώλειες που καταγράφηκαν τις τελευταίες ημέρες, προσθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Την περασμένη εβδομάδα, την πρώτη του Σεπτεμβρίου, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 11 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, όλες σε κινεζικά ναυπηγεία σύμφωνα με τον ίδιο ναυλομεσιτικό οίκο, ενώ στα δεξαμενόπλοια καταγράφηκε μεγαλύτερος αριθμός παραγγελιών, 15 συνολικά, μεταξύ των οποίων όμως περιλαμβάνονται τα 10 συν τέσσερα VLCC της επιστολής προθέσεων (LOI) της Capital Maritime & Trading, του Βαγγέλη Μαρινάκη, προς τα ναυπηγεία της Hyundai, της Νοτίου Κορέας.

Ο ναυτιλιακός αναλυτής της Deutsche Bank, Amit Mehotra, μιλώντας σε συνέδριο στο Λονδίνο δήλωσε, σύμφωνα με το Τradewinds, ότι παρά τον σταθερό ρυθμό ανάπτυξης που καταγράφεται σχεδόν σε όλους τους κλάδους, ο αριθμός των νέων παραγγελιών νεότευκτων παραμένει σχετικά περιορισμένος λόγω ανησυχιών γύρω από τις προοπτικές της παγκόσμιας ανάπτυξης σε συνδυασμό και με την έλλειψη των κεφαλαίων.

Ανά κατηγορία 
Μέχρι τον προηγούμενο Αύγουστο ο ναυτιλιακός κλάδος είχε τοποθετήσει παραγγελίες σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 13,5 εκατ. dwt, 60% κάτω από το αντίστοιχο μέγεθος το 2018, παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι βρίσκονται σε υψηλά σχεδόν δεκαετίας.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, οι παραγγελίες σε πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου αντιστοιχούν σε 10,4 εκατ. dwt και βρίσκονται 45% χαμηλότερα σε ετήσια βάση σε σχέση με πέρυσι και 30% κάτω από τον μέσο όρο της τελευταίας 20ετίας.

Ενώ οι τρέχοντες ναύλοι στα VLCC προσφέρουν ελκυστικές αποδόσεις, ο κλάδος παρήγγειλε κατά μέσο όρο μόνο ένα VLCC ανά μήνα από τον Ιανουάριο, πολύ κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο των περίπου τεσσάρων μηνιαίως, πρόσθεσε ο αναλυτής της Deutsche Bank μιλώντας στο Λονδίνο. Μέσα στους οκτώ πρώτους μήνες του έτους η Deutsche Bank δήλωσε ότι τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού αντιστοιχούν σε 2,1 εκατ. dwt μεταφορικής ικανότητας, χαμηλότερα κατά 20% σε ετήσια βάση και κατά 60% κάτω από τον ιστορικό μέσο όρο, αναφέρει το Tradewinds.

Ανάλογη είναι η εικόνα των στατιστικών στοιχείων του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny που αφορούν τις τοποθετήσεις σε νέες παραγγελίες για τον μήνα Αύγουστο.

Όπως δημοσιοποίησε ο ναυλομεσιτικός οίκος σε χθεσινό report, τον Αύγουστο του 2019 κατέγραψε παραγγελίες για συνολικά 56 πλοία, έναντι 66 τον προηγούμενο μήνα Ιούλιο και 80 τον Αύγουστο του 2018.

Οι τοποθετήσεις
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι μόλις μία ήταν η παραγγελία σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ τη μερίδα του λέοντος συγκέντρωσαν τα δεξαμενόπλοια (26) και ακολουθούν τα containerships με 12 πλοία. Επίσης τοποθετήθηκαν παραγγελίες για επτά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και έξι πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers). Πέρυσι τον ίδιο μήνα είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 21 bulk carriers, μόλις για τρία δεξαμενόπλοια και για 48 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

O ίδιος ναυλομεσιτικός οίκος καταγράφει την πολύ φτωχή συμμετοχή των Ελλήνων εφοπλιστών (τοποθέτησαν παραγγελίες για τρία LNG Carriers) σε αντίθεση με τους Κινέζους συναδέλφους τους που παρήγγειλαν δέκα πλοία (μεταξύ των οποίων τρία LNG Carriers, ένα LPG Carrier και τρία containerships).