Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Στη ζώνη υψηλού κινδύνου» για την κρουαζιέρα κινδυνεύει να μπει η Ανατολική Μεσόγειος, γεγονός που θα έχει καταστροφικές συνέπειες και για τη χώρα μας. Οι πολιτικές αναταραχές, οι τρομοκρατικές επιθέσεις, αλλά και το προσφυγικό, ίσως σε μικρότερο βαθμό, ενδέχεται να οδηγήσουν τις εταιρείες κρουαζιέρας μακριά από την Ανατολική Μεσόγειο.
Τον κίνδυνο ανατροπής του σκηνικού έκρουσε στο δεύτερο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θόδωρος Κόντες, ο οποίος αποδέχτηκε ότι βραχυπρόθεσμα η χώρα μας ευνοείται, ωστόσο σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα θα επηρεαστεί αρνητικά.
Οπως σημειώνει στη «Ν» περιστασιακά οι εξελίξεις φαίνεται ότι ευνοούν την Ελλάδα, αφού τα κρουαζιερόπλοια φεύγουν από την Τουρκία, λόγω των τρομοκρατικών χτυπημάτων, και αναζητούν νέους προορισμούς στα ελληνικά νησιά. Ηδη εταιρείες όπως η MSC κυρίως, αλλά και οι Global, Celebrity, Costa ενισχύουν φέτος τη θέση τους στην Ελλάδα.
Με βάση τα στοιχεία αυτά, η κίνηση κρουαζιέρας φέτος αναμένεται να είναι αυξημένη στη χώρα μας σε σχέση με το 2015. Αλλά και πέρυσι η χρονιά έκλεισε θετικά, αφού μετά τον Αύγουστο τα περισσότερα πλοία που έκαναν κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο εστίασαν στους ελληνικούς προορισμούς, λόγω των αναταραχών στις άλλες χώρες.
Ειδικότερα, το 2015 σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος έκλεισε με άνοδο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας (από 3.826 το 2014 σε 4.279 το 2015).
Οι αρνητικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή όμως έχουν ανησυχήσει τους ανθρώπους του κλάδου στην Ελλάδα που βλέπουν ότι μακροπρόθεσμα η περιοχή ενδέχεται να αντιμετωπίσει πρόβλημα. Την επισήμανση αυτή έκανε ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων Ναυτιλίας Θόδωρος Κόντες κατά τη διάρκεια του δεύτερου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής».
Οπως εξήγησε στη «Ν» ο κ. Κόντες, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα οι εξελίξεις είναι ανησυχητικές διότι οι συνεχόμενες τα τελευταία χρόνια αναταραχές στην Ανατολική Μεσόγειο στο τέλος θα αναγκάσουν τις εταιρείες να αποσύρουν τα πλοία τους και η κρουαζιέρα στην περιοχή θα αποδυναμωθεί.
«Ανατολική Μεσόγειος δεν είναι μόνο η Ελλάδα. Εφόσον συνεχιστεί η ίδια κατάσταση οι εταιρείες κρουαζιέρας θα αναγκαστούν να ενισχύσουν άλλες αγορές. Αλλωστε είμαστε σε μια περίοδο που οι μεγάλοι όμιλοι πραγματοποιούν δυναμικό άνοιγμα στην Ασία και ενισχύουν διαρκώς την παρουσία τους τόσο στην Κίνα όσο και στην Αυστραλία», σημείωσε ο κ. Κόντες.
Υπάρχουν όμως και πρακτικά προβλήματα, όπως η επιβολή ΦΠΑ. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Κόντες, οι εταιρείες κρουαζιέρας που κάνουν πλέον ενδοκοινοτικές κρουαζιέρες θα κληθούν να πληρώσουν ΦΠΑ στην Ελλάδα. Η μέχρι πρόσφατα προσέγγιση τρίτης χώρας εκτός Ε.Ε. (Τουρκία) απάλλασσε τα κρουαζιερόπλοια από την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ στη χώρα.
Πρόκειται για κατακόρυφη αύξηση του κόστους, που είναι σχεδόν αδύνατον να καλύψουν οι εταιρείες, ενώ το υπουργείο Οικονομικών έχει ενημερώσει ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν τα όσα προβλέπονται. Οι εταιρείες κρουαζιέρας εξετάζουν όλες τις επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους, αφού είναι αδύνατον να απορροφήσουν τη διαφορά, για συμβόλαια που είναι κλεισμένα από το 2015.
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, τη χρονιά που πέρασε καταγράφηκε μια σημαντική αύξηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας, όμως οι αφίξεις – επισκέψεις των επιβατών κρουαζιέρας σταθεροποιήθηκαν στα ίδια επίπεδα με αυτές του 2014 (4,95 εκατ. πέρσι και 4,93 εκατ. το 2014).
Παρατηρείται, τέλος, ότι η πρώτη δεκάδα προορισμών (Πειραιάς, Σαντορίνη, Μύκονος, Κέρκυρα, Κατάκολο, Ρόδος, Ηράκλειο, Κεφαλληνία -Ιθάκη, Πάτμος και Σούδα-Χανιά) παραμένει αμετακίνητη στην κορυφή των προτιμήσεων της αγοράς.