Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος στον κόσμο, ενώ επεκτείνεται διαρκώς σε όλες τις κατηγορίες και τύπους πλοίων, με τον μέσο όρο ηλικίας να μειώνεται συνεχώς. Τα παραπάνω επισημαίνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) Χαράλαμπος Φαφαλιός, ο οποίος παράλληλα προειδοποιεί ότι μια αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλίας θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Υποστηρίζουμε σθεναρά, υπογράμμισε ο κ. Φαφαλιός μιλώντας στην τελετή κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίττας του Committee στο Λονδίνο, τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που στοχεύουν στο να διατηρηθεί το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας της ναυτιλίας. Αν αλλάξει, η ζημιά για την Ελλάδα θα είναι τεράστια και ο τομέας των θαλάσσιων μεταφορών της Ε.Ε. θα εξαφανιστεί σιγά-σιγά, τόνισε ο κ. Φαφαλιός.
Σημαντική βιομηχανία
Η ναυτιλία, ανέφερε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο πρόεδρος του Committee, εξακολουθεί να είναι μία από τις σημαντικές «βιομηχανίες» στην Ελλάδα και πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια να ενθαρρυνθεί η συνεχή ύπαρξη και ανάπτυξή της σε μια εποχή που η χώρα μας βρίσκεται σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. Ενθαρρύνουμε, συνέχισε ο κ. Φαφαλιός, την ελληνική κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειές της για την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης σε μια εποχή που παρουσιάζεται ζήτηση για τα ναυτικά επαγγέλματα. Αν η ελληνική ναυτιλία έχει μια δύναμη, αυτή είναι οι άνθρωποί της, τόσο στην ξηρά όσο και στη θάλασσα. Χωρίς τη συμβολή των σκληρά εργαζόμενων ναυτικών δεν θα υπήρχε το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας.
Εν αναμονή των εκλογών
Ο πρόεδρος του Committee αναφερόμενος στις γενικότερες εξελίξεις στη διεθνή πολιτική σκηνή, σημείωσε ότι είναι νωρίς να αποτιμηθούν οι επιπτώσεις στη ναυτιλία από την πολιτική αλλαγή στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Επίσης με ενδιαφέρον αναμένονται οι επερχόμενες εκλογές στη Γαλλία, στη Γερμανία και την Ιταλία, οι οποίες θα δείξουν εάν οι πολίτες της επιθυμούν πιο θεμελιώδεις αλλαγές.
Η Κίνα φαίνεται ότι εξακολουθεί να εμφανίζει μια δυναμική, ενώ οι υψηλότερες τιμές των βασικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου, θα έχουν και θετικές και αρνητικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία.
Ο παγκόσμιος στόλος εξακολουθεί να αυξάνεται και να μειώνεται η μέση ηλικία του ως αποτέλεσμα των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων και τους υψηλούς ρυθμούς διάλυσης, κυρίως στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ωστόσο είναι αρκετός δρόμος που πρέπει να διανυθεί για να επιτευχθεί μια ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Χαμηλές οι τιμές ναυπήγησης
Σημείωσε ότι οι τιμές ναυπήγησης έχουν πέσει πολύ χαμηλά, καθώς στη Νότια Κορέα για δεξαμενόπλοια τύπου VLCC κυμαίνονται σημαντικά κάτω από 80 εκατ. δολ. Επανέλαβε ότι η αβεβαιότητα τόσο στο χύδην ξηρό φορτίο όσο και σε ορισμένους άλλους κλάδους παραμένει.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου αναφέρθηκε και στο επικείμενο Brexit, επισημαίνοντας ότι η Βρετανία θα μπορούσε να βρεθεί σε ανταγωνιστική θέση σε σχέση με άλλες χώρες, εάν και εφόσον καταφέρει να διατηρήσει ένα νομοθετικό περιβάλλον που θα εξασφαλίζει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των διεθνών επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων τους.
Νέες απαιτήσεις
Ο κ. Φαφαλιός τόνισε ότι οι νέες διεθνείς νομοθεσίες, ειδικά για θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, δημιουργούν όχι μόνο νέες απαιτήσεις, αλλά και νέες υποχρεώσεις στο ήδη επιβαρυμένο οικονομικό κλίμα για τα πλοία που ταξιδεύουν στις διεθνείς θάλασσες.
Όπως συμπλήρωσε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) θα πρέπει να είναι το μόνο διεθνές όργανο που θα λαμβάνει αποφάσεις σε σημαντικά θέματα που αφορούν την παγκόσμια ναυτιλία.