Skip to main content

Παραδόσεις αργού στην Κίνα στο παρά 5’ επιβολής νέων δασμών

Από την έντυπη έκδοση

Λάμπρου Καραγεώργου 
[email protected]

Τρέχουν να προλάβουν τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν αμερικανικό αργό στην Κίνα να ξεφορτώσουν πριν από την 1η Σεπτεμβρίου, που νέοι δασμοί ύψους 5% τίθενται σε εφαρμογή από το Πεκίνο, στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου με τις ΗΠΑ.

Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων τους τελευταίους οκτώ μήνες στηρίχθηκε στην επανέναρξη των αμερικανικών εξαγωγών αργού πετρελαίου προς την Κίνα και στην αυξημένη ζήτηση από τη Νότια Κορέα. Κίνα και Νότια Κορέα οδήγησαν τις συνολικές εξαγωγές αργού από τις ΗΠΑ σε επίπεδα-ρεκόρ τον Ιούνιο του 2019, στα 11,9 εκατομμύρια τόνους, αλλά τα δεξαμενόπλοια εξακολουθούν να μην απολαμβάνουν ανάλογα κέρδη σύμφωνα με μια ανάλυση της Bimco.

Η Κίνα ήταν ένας πολύ συνεπής και σημαντικός αγοραστής αργού πετρελαίου των ΗΠΑ, έως ότου ο εμπορικός πόλεμος τα άλλαξε όλα. Από τον Αύγουστο του 2018 μέχρι και τον Οκτώβριο οι κινεζικές εισαγωγές μηδενίστηκαν και μετά ξεκίνησαν πάλι για να φτάσουν το 1,2 εκατ. τόνους τον Ιούνιο από 1 εκατ. τόνους τον Μάιο.

Πέρασε μπροστά η Νότια Κορέα

Όμως όσο η Κίνα έχει βγει από το παιχνίδι η Νότια Κορέα έγινε ο νούμερο ένα προορισμός για το αμερικανικό αργό πετρέλαιο. Η Σεούλ προμηθευόταν 1,5 εκατομμύριο τόνους κατά μέσο όρο μηνιαίως όλο το 2019, φτάνοντας σε ποσότητα-ρεκόρ 2,3 εκατ. τόνων τον Ιούνιο του 2019. Αυτό σήμαινε ότι η Νότια Κορέα ήταν ο κύριος προορισμός, αγοράζοντας το 19% των συνολικών εξαγωγών αργού πετρελαίου των ΗΠΑ τον ίδιο μήνα.

Η ανάπτυξη των εισαγωγών από τις ΗΠΑ έρχεται σε μια εποχή για τη Νότια Κορέα που μειώνει σημαντικά τις εισαγωγές της από το Ιράν. Οι εισαγωγές της από το Ιράν από 1,2 εκατομμύριο τόνους τον Μάρτιο μηδενίστηκαν τον Μάιο και τον Ιούνιο σύμφωνα με επίσημες στατιστικές.

Το ίδιο ισχύει και για την Ινδία, η οποία εισήγαγε κατά μέσο όρο 1,3 εκατ. τόνους τον Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο από τις ΗΠΑ, μειώνοντας έντονα τις εισαγωγές της από το Ιράν από 1,4 εκατ. τόνους τον Μάρτιο και τον Απρίλιο σε μηδέν τον Ιούνιο. Η Ινδία ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής αργού πετρελαίου μετά την Κίνα.

Από ναυτιλιακής πλευράς οι εξαγωγές σε μεγάλες αποστάσεις προς την Ασία είναι εξαιρετικά αποδοτικές για τα δεξαμενόπλοια. Καθώς η Κίνα υποχώρησε πέρυσι, η Ινδία, η Ταϊβάν, η Ιαπωνία και η Σιγκαπούρη ενισχύθηκαν παράλληλα με τη Νότια Κορέα. Έτσι διατηρήθηκαν οι μεγάλες αποστάσεις στις διαδρομές του αμερικανικού αργού και η ζήτηση ανά τονομίλια ήταν πολύ υψηλή και τον Ιούνιο, σημείωσε ο Peter Sand, Chief Shipping analyst της BIMCO.

Ο ίδιος προσθέτει ότι τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου καταγράφουν υψηλότερη ζήτηση ανά τονομίλι, όταν η Ινδία στρέφεται προς τις ΗΠΑ αντί για το Ιράν για να καλύψει τις ανάγκες της σε αργό πετρέλαιο.

Οι γεωπολιτικές  εξελίξεις

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις είναι συχνά ο κύριος λόγος για τις αλλαγές των εμπορικών προτύπων της αγοράς των δεξαμενόπλοιων, ωστόσο παρά την αυξανόμενη ζήτηση ανά τόνο χιλιομέτρων τα αποτελέσματα των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου είναι γενικά ζημιογόνα μέχρι τώρα το 2019, λέει ο Peter Sand.

Σύμφωνα με το Platss, τον Ιούλιο οι κινεζικές εισαγωγές αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο και έφτασαν το 1,5 εκατ. τόνους η 11,2 εκατ. βαρέλια καταγράφοντάς νέο υψηλό έτους. Οι εισαγωγές αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα και τον Αύγουστο, καθώς οι traders προσπάθησαν να προλάβουν την επιβολή επιπλέον κυρώσεων 5%, εξέλιξη που αναμένεται να οδηγήσει σε κατάρρευση των εισαγωγών.

Πάντως, όπως αναφέρει το Platts μια μικρή ομάδα δεξαμενόπλοιων «τρέχει» να προλάβει να πιάσει κινεζικά λιμάνια να ξεφορτώσει το αργό που μεταφέρει πριν από την 1η Σεπτεμβρίου, όταν το Πεκίνο θα επιβάλει 5% επιπλέον δασμούς.