Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Το «δεύτερο σπίτι τους» είναι το Λονδίνο για τους Έλληνες εφοπλιστές, όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης στον αρμόδιο για τη ναυτιλία υφυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου, John Hayes.
Ο κ. Βενιάμης συναντήθηκε με τον κ. Hayes στη βρετανική πρωτεύουσα, την οποία επισκέφθηκε κατόπιν πρόσκλησης της βρετανικής πλευράς, με την ευκαιρία της London International Shipping Week.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε ότι οι παραδοσιακοί στενοί δεσμοί της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας με τη βρετανική πρωτεύουσα παραμένουν ισχυροί και το Λονδίνο θεωρείται ακόμη από πολλούς Έλληνες συναδέλφους του «το δεύτερο σπίτι τους».
Στην ανακοίνωση τονίζεται ακόμη ότι κύριο θέμα των συζητήσεων με τον Βρετανό υφυπουργό ήταν η κοινή πεποίθηση των δύο πλευρών για την ανάγκη διατήρησης και περαιτέρω ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Δεδομένης της μακράς ναυτιλιακής παράδοσης των δύο κρατών, υπήρξε πλήρης συμφωνία απόψεων σχετικά με τις παραμέτρους που έχουν καθοριστικό ρόλο για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας, ιδιαίτερα στη σύγχρονη εποχή με τον έντονο ανταγωνισμό από κράτη της Ασίας με ισχυρά ναυτιλιακά, κέντρα που επιπλέον προσπαθούν να προσελκύσουν ναυτιλίες άλλων κρατών.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο θέμα του ναυτικού επαγγέλματος και της ανάγκης για αναβίωση της ναυτοσύνης, ώστε να εξασφαλισθεί η συνέχιση της τεχνογνωσίας στα δύο έθνη. Τέλος, συμφωνήθηκε να συνεχισθεί ο εποικοδομητικός διάλογος εν όψει και των διαπραγματεύσεων για το Brexit.
Να σημειωθεί ότι στο Λονδίνο οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν συστήσει την Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), η οποία βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τον κατ’ εξοχήν συλλογικό εκπρόσωπο του ελληνικού εφοπλισμού της ΕΕΕ. Επίσης το Λονδίνο παραμένει ένα από τα ισχυρότερα, αν όχι το ισχυρότερο, διεθνές ναυτιλιακό κέντρο και ο ελληνικός εφοπλισμός παραδοσιακά είχε στενές σχέσεις με τους ναυτιλιακούς παράγοντες της βρετανικής πρωτεύουσας. Άλλωστε το Λονδίνο είναι και η έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Εν όψει του Brexit αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η βρετανική κυβέρνηση θα λάβει περαιτέρω μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της βρετανικής ναυτιλίας αλλά και του City του Λονδίνου ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου προκειμένου να προσελκύσει ναυτιλιακά κεφάλαια και επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο.
Άλλωστε το Λονδίνο δέχεται και τις περισσότερες πιέσεις ως διεθνές ναυτιλιακό κέντρο από άλλες περιοχές της Άπω Ανατολής, όπως είναι η Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ και δηλώνει έτοιμο να αντιμετωπίσει αυτές τις πιέσεις.
Ο ελληνικός εφοπλισμός λόγω της παγκόσμιας πρωτιάς που κατέχει στη ναυτιλία είναι εκ των πραγμάτων ο πρώτος και βασικότερος συνομιλητής της βρετανικής κυβέρνησης στην κατεύθυνση δημιουργίας του νέου πιο ανταγωνιστικού City!
Την ίδια στιγμή όμως και ενώ το Λονδίνο στρέφει το ενδιαφέρον του ακόμη πιο έντονα στον ελληνικό εφοπλισμό, στην άλλη πλευρά της Μάγχης, στις Βρυξέλες, ένα τμήμα της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας αντί να προωθήσει μέτρα που θα ενισχύουν και την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας έναντι αυτών των κέντρων, την υπονομεύουν με διάφορες πρωτοβουλίες, είτε με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος είτε την ενίσχυση του ανταγωνισμού εντός της Ε.Ε.!
Μήνυμα προς τις Βρυξέλλες
Το πρόβλημα αυτό το υπογράμμισε πρόσφατα και ο κ. Βενιάμης ο οποίος έστειλε ένα σαφές μήνυμα προς τις Βρυξέλλες ειδικότερα για τους κινδύνους που συνεπάγονται οι χειρισμοί της Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Στο μήνυμά του, στην ετήσια έκθεση της ΕΕΕ, ο κ. Βενιάμης επεσήμανε ότι «το έτος 2017 έχει ανακηρυχθεί “Έτος Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας”. Είναι όμως παράδοξο το ότι ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της, προβαίνει σε ενέργειες που κλονίζουν τη νομική βεβαιότητα και την ασφάλεια δικαίου της ναυτιλιακής δραστηριότητας στην Ευρώπη» ενώ προσθέτει χαρακτηριστικά «Στο πλαίσιο αυτό, η διαιώνιση της εκκρεμούς διερεύνησης από τις υπηρεσίες της Γενικής Διευθύνσεως Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του ελληνικού θεσμικού πλαισίου για την ελληνική ναυτιλία, που εκπροσωπεί το 50% του κοινοτικού στόλου, δημιουργεί αβεβαιότητα και θέτει σε κίνδυνο τη μισή ναυτιλία της Ευρώπης.
Το ενδεχόμενο μετεγκατάστασης σε φιλόξενες ναυτιλιακές χώρες εκτός Ευρώπης, ή ίσως και εντός Ευρώπης, αλλά εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, φαίνεται να μην αποτελεί πια υποθετικό σενάριο» κατέληξε ο κ. Βενιάμης, «δείχνοντας» και το Λονδίνο ως ένα πιο φιλόξενο προορισμό!