Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πάνω από 50% έχει μειωθεί η επενδυτική δραστηριότητα σε νεότευκτα πλοία της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2015 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny.
Ανάλογη είναι η εικόνα που εμφανίζει και η δραστηριότητα σε νέες παραγγελίες πλοίων του ελληνικού εφοπλισμού. Η υπερπροσφορά χωρητικότητας, κυρίως στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, λειτούργησε ως ένα βαθμό ανασταλτικά με αποτέλεσμα οι εφοπλιστές να απέχουν από τοποθετήσεις παραγγελιών σε bulk carriers, οι οποίες στο πρώτο επτάμηνο του 2015 έχουν μειωθεί πάνω από 65%. Αντιθέτως, το ίδιο διάστημα παρατηρείται μία μικρή αύξηση του αριθμού των παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια, οι νέες παραγγελίες στο επτάμηνο φέτος είναι ελαφρώς λιγότερες από ότι πέρυσι την ίδια περίοδο, ενώ το ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες εντείνεται. Επισημαίνεται ότι ο παγκόσμιος στόλος στον συγκεκριμένο κλάδο δεν αυξήθηκε υπέρμετρα τα προηγούμενα χρόνια, ενώ τους τελευταίους μήνες παρατηρείται έξαρση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.
Ειδικότερα στο επτάμηνο του 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της Golden Destiny, που έχει στη διάθεση της η «Ν», τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 1.020 νεότευκτα πλοία έναντι 1.547 πέρυσι την ίδια περίοδο συνολικής αξία άνω των 30 δισ. δολ. έναντι 64 δισ. δολ. περίπου το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Σε ό,τι αφορά τους Ελληνες εφοπλιστές στο εξεταζόμενο διάστημα τοποθέτησαν νέες παραγγελίες για 105 πλοία έναντι 190 το αντίστοιχο διάστημα του 2014, συνολικής αξίας άνω των 4 δισ. δολ. έναντι 8,4 δισ. δολ. το επτάμηνο του 2014. Τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα εξακολουθούν ακόμη και σε πτωτικές αγορές να αποτελούν τον μεγαλύτερο επενδυτή σε νεότευκτα πλοία.
Οπως προαναφέρθηκε τόσο ο ελληνικός εφοπλισμός όσο και η διεθνής ναυτιλία στη διάρκεια του πρώτου επταμήνου του 2015 εστίασαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων και containerships και λιγότερο σε πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου.
Οι παραγγελίες για bulk Carrier ανήλθαν διεθνώς στις 184 έναντι 557 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Αντιθέτως, οι παραγγελίες για δεξαμενόπλοια, η αγορά των οποίων λόγω των πολύ χαμηλών τιμών αργού εμφανίζει πολύ θετικές προοπτικές, έφθασαν τις 229 έναντι 273 πέρυσι την ίδια περίοδο.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι νέες παραγγελίες ανήλθαν στις 152 έναντι 101 πέρυσι το πρώτο επτάμηνο του έτους.
Η ελληνική παρουσία
Οι Ελληνες εφοπλιστές έστρεψαν από νωρίς φέτος το ενδιαφέρον στα δεξαμενόπλοια, όπου, όπως προαναφέρθηκε, υπάρχει ένα «κενό», καθώς αυξήθηκε η ζήτηση λόγω ανόδου του διεθνούς διά θαλάσσης εμπορίου πετρελαίου από τη στιγμή που άρχισε να καταρρέει η τιμή του αργού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Ελληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν το επτάμηνο παραγγελίες για 57 δεξαμενόπλοια σε ένα σύνολο 229, που σημαίνει ότι ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια που παραγγέλθηκαν ήταν ελληνικών συμφερόντων. Με όρους dwt και δεδομένου ότι οι Ελληνες προτιμούν τα μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία υπολογίζεται ότι το 30% περίπου των συνολικών υπό παραγγελία dwt σε δεξαμενόπλοια το πρώτο επτάμηνο του έτους είναι ελληνικών συμφερόντων. Σε αξία η ελληνόκτητη ναυτιλία επένδυσε 2,7 δισ. δολ. για νεότευκτα δεξαμενόπλοια σε ένα σύνολο 9,2 δισ. δολ.
Στα bulk carriers οι Ελληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες για μόλις 27 πλοία έναντι 79 πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου πέρυσι την ίδια περίοδο.
Επίσης, υποτονική ήταν η δραστηριότητα των Ελλήνων και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 12 containerships, έναντι 20 το πρώτο επτάμηνο του 2014.
Τέλος και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου, η δραστηριότητα σε ό,τι αφορά τις νέες επενδύσεις σε νεότευκτα των Ελλήνων εφοπλιστών περιορίστηκε δραματικά. Φέτος, το πρώτο επτάμηνο τοποθετήθηκαν παραγγελίες για τρία πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου και τέσσερα υγραερίου έναντι 6 και 16 αντιστοίχως πέρυσι το ίδιο διάστημα.