Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Την ώρα που ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index βρίσκεται στις 1.355 μονάδες καταγράφοντας νέο υψηλό έτους μετά από ένα ανοδικό σερί κατά τη διάρκεια του θέρους, όλο και περισσότεροι Έλληνες πλοιοκτήτες αποφασίζουν να επενδύσουν στον κλάδο, από τον οποίο μέχρι τώρα απείχαν.
Το τελευταίο διάστημα δυο ακόμη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες γοητεύτηκαν από τις θετικές προσδοκίες που προδιαγράφονται για τον κλάδο χύδην ξηρού φορτίου. Πρόκειται για την ναυτιλιακή Neptune της κυρίας Μελίνας Τραυλού και την Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα. Η μεν Neptune μέχρι τώρα δραστηριοποιούνταν μόνο στα οχηματαγωγά, ενώ η Atlas είχε βγει από τον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου εδώ και δέκα περίπου χρόνια και τώρα φαίνεται να αποφάσισε τη μεγάλη επιστροφή.
Οι δυο ναυτιλιακές εταιρείες πράττουν ό,τι πριν λίγο καιρό ο κ. Πάρις Λάτσης Κασιδόκωστας και μόλις πριν από μία εβδομάδα ο κ. Γιώργος Μελισσανίδης, οι οποίοι, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, ανακοίνωσαν τις νέες επενδύσεις τους στο ξηρό φορτίο.
Η Neptune
Σε ό,τι αφορά τη Neptune να σημειωθεί ότι μόλις στις αρχές Αυγούστου με την απαραίτητη έγκριση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα η Neptune Dry Management, η οποία απέκτησε ήδη το πρώτο της πλοίο, το BW Indigo, έτους ναυπήγησης το 2011, και μεταφορικής ικανότητας 56.121-dwt, το οποίο μετονομάστηκε σε ND ARMONIA και φέρει σημαία Μάλτας.
H Neptune Dry Management είναι συγγενής εταιρεία με τη Neptune Lines Shipping η οποία σύμφωνα με το Equasis ελέγχει 16 πλοία μεταφοράς οχημάτων (Vehicles Carrier) εκ των οποίων τέσσερα φέρουν την ελληνική σημαία.
Η Atlas
Στο ξηρό φορτίο εισέρχεται όπως προαναφέρθηκε και η Atlas maritime του Λέοντα Πατίτσα με την αγορά του πλοίου Navios Altair μεταφορικής ικανότητας 83.000 dwt και έτους ναυπήγησης το 2006.
Σύμφωνα με το Tradewidns το πλοίο αποκτήθηκε αντί 14,5 εκατ. δολ. να σημειωθεί ότι ο κ. Πατίτσας είχε δηλώσει από τον προηγούμενο Ιανουάριο στο διεθνές ναυτιλιακό συνέδριο Marine Money ότι η περίοδος προσφέρεται για επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Η στροφή των Ελλήνων εφοπλιστών το ξηρό φορτίο σηματοδότησε η ανακοίνωση του κ. Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση, στις αρχές του προηγούμενου Αύγουστου, ο οποίος με άλλους δύο, παγκοσμίου βεληνεκούς, επενδυτές συνέστησε την κοινοπραξία Ivy Shipping LLC. Η πρώτη επενδυτική κίνηση, η Ivy Shipping ήταν η αγορά τεσσάρων Supramax, 6ετίας, κατασκευασμένα σε γιαπωνέζικο ναυπηγείο. Ο κ. Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης αναφορικά με τη νέα αυτή επιχειρηματική κίνηση σχολίασε σχετικά: «Το 2014 θέσαμε ως στόχο την αύξηση του στόλου μας στα LPG και τα δεξαμενόπλοια, που είναι ο παραδοσιακός χώρος δραστηριοποίησής μας. Τρία χρόνια μετά ο στόχος έχει επιτευχθεί με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα. Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες λάβαμε την απόφαση να διευρύνουμε τις δραστηριότητές μας στον τομέα των φορτηγών πλοίων με τη συνεργασία πολύ σημαντικών, διεθνών, στρατηγικών επενδυτών. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για τη συνεργασία αυτή και με μεγάλη αυτοπεποίθηση προσβλέπουμε στην επίτευξη των νέων στόχων που από κοινού θέσαμε».
Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η είσοδος στο χύδην ξηρό φορτίο και της Aegean Shipping Management, συμφερόντων Γιώργου Μελισσανίδη, με τη ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων, συν τεσσάρων, οption σε κινεζικά ναυπηγεία. «Αποφασίσαμε να εισέλθουμε στην αγορά πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου τώρα και το κάνουμε ως επένδυση, εκμεταλλευόμενοι το πλεονέκτημα της ιστορικά χαμηλής αξίας των πλοίων σε συνδυασμό με την πεποίθηση που έχουμε ότι ο κλάδος βρίσκεται σε πορεία βιώσιμης ανάπτυξης το 2018-2019» δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας Γιώργος Μελισσανίδης και πρόσθεσε την εκτίμησή του ότι «είναι η σωστή στιγμή να κάνουμε την κίνηση αυτή και είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη συνεργασία μας με την Cosco Shipping σε αυτό το συναρπαστικό νέο εγχείρημα της Aegean Shipping Management».
Ενδεικτικό του πόσο βελτιώθηκε η κατάσταση στην αγορά είναι το γεγονός ότι το πλοίο Ismene της Diana Shipping ναυλώθηκε για 12.000 δολ. την ημέρα μείον 5% προμήθειες, από τις 15 Σεπτεμβρίου ενώ μέχρι τώρα απασχολείται με ναύλο 5.850 δολ. ανά ημέρα μείον 5% προμήθεια. Δηλαδή ο ναύλος υπερδιπλασιάστηκε!