Skip to main content

Πρόταση για αυξήσεις μισθών υπέβαλαν οι ακτοπλόοι στην ΠΝΟ

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Η πρόταση των ακτοπλόων για αυξήσεις πάνω από 1% για το 2019, αλλά αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, αναμένεται να «χρωματίσει» τη σημερινή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) που έχει ως αντικείμενό της την απεργία της 3ης Σεπτεμβρίου.

Αν η πρόταση αυτή γίνει αποδεκτή ο κλάδος των ναυτικών στα επιβατηγά πλοία θα έχει κερδίσει μία από τις πιο ικανοποιητικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, λαμβανομένης υπ’ όψιν της δύσκολης κατάστασης την οποία βρίσκεται ο ακτοπλοϊκός κλάδος και γενικότερα η ελληνική οικονομία.

Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι έπειτα από σχετική πρόταση του γενικού γραμματέα της ΠΝΟ Γιάννη Χαλά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης θα παρευρεθεί σήμερα στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ. 

Ο κ. Σακέλλης θα καταθέσει τις προτάσεις του ΣΕΕΝ και θα αποχωρήσει και μετά οι συνδικαλιστές ναυτεργάτες θα κληθούν να «ζυγίσουν» τα δεδομένα και να λάβουν αποφάσεις σχετικά με το μέλλον της απεργιακής κινητοποίησης, η οποία έχει προκαλέσει ήδη τις ανησυχίες του τουριστικού κλάδου, καθώς θα πραγματοποιηθεί σε μια ημέρα που αναμένεται να διακινηθούν πάνω από 180.000 επιβάτες, από και προς τα νησιά.

Η διάθεση των ακτοπλόων να υπάρξει μια άρση στο αδιέξοδο διεφάνη στη χθεσινή «τριμερή» συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας, υπό την προεδρία του πρώην πλέον υπουργού Παναγιώτη Κουρουμπλή.

Οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΝ κατέθεσαν πρόταση για αυξήσεις (αρχικά 0,5% και στη συνέχεια 1%), πρόταση όμως που δεν απεδέχθη ο κ. Χαλάς εκ μέρους της ΠΝΟ, που συμμετέχει στη συνάντηση μαζί με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων (ΠΕΠΕΝ) Μανώλη Τσικαλάκη. Ο κ. Χαλάς προέτρεψε όμως τον κ. Σακέλλη να καταθέσει τις θέσεις των ακτοπλόων στη σημερινή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής, πρόταση που απεδέχθη ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» επιδίωξη του ΣΕΕΝ είναι να υπάρξει σύμβαση που να καλύπτει τόσο το 2018 όσο και το 2019, γεγονός που σημαίνει ότι η όποια αύξηση, που μπορεί να φθάσει και το 1,5% όπως έγινε ως ένα βαθμό κατανοητό και στις χθεσινές διεργασίες, να ξεκινά από τον Σεπτέμβριο του 2018 και να ισχύει για όλο το 2019.

Σημειώνεται ότι η ΠΝΟ ζητά αυξήσεις 5% για το 2018, με το επιχείρημα ότι εδώ και οκτώ χρόνια δεν έχουν λάβει καμία αύξηση, παρά τις δυσκολίες του επαγγέλματος. Οι ακτοπλόοι από την πλευρά τους ισχυρίζονται ότι δεν μείωσαν τους μισθούς των ναυτικών, όπως έγινε σε άλλους κλάδους.

Μάλιστα, οι ακτοπλόοι κατέθεσαν πίνακα που αποδεικνύει ότι από τις περίπου 25 Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που έχουν υπογραφεί μόνο δύο προβλέπουν αυξήσεις, ενώ όλες οι άλλες προβλέπουν μηδενικές αυξήσεις.

Στη χθεσινή συνάντηση από την πλευρά του υπουργείου κατατέθηκε πρόταση για αυξήσεις 1,5% για το 2018 και 1,5% για το 2019, γεγονός που σημαίνει συνολική αύξηση για τα δύο χρόνια κοντά το 4% και πολύ κοντά στην πρόταση της ΠΝΟ.

Την πρόταση αυτή την απέκρουσαν οι παρευρισκόμενοι στη συνάντηση ακτοπλόοι, ως ανεδαφική. Οι ίδιοι προσθέτουν ότι δεν μπορεί ο ακτοπλοϊκός κλάδος να αντιμετωπίζεται ως κερδοφόρος επειδή έπειτα από οκτώ χρόνια σωρευτικών ζημιών ενός δισ. ευρώ, εμφάνισε μία χρονιά οριακή κερδοφορία λόγω πτώσης των τιμών του πετρελαίου.

Σημειώνουν μάλιστα ότι φέτος σε σχέση με πέρυσι υπάρχει σημαντική άνοδος των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να επιστρέψουν σε ζημιογόνα αποτελέσματα. Ενδεικτικά αναφέρουν ότι τον Αύγουστο του 2017 η μέση τιμή του ντίζελ για τα ταχύπλοα ήταν στα 440 ευρώ ο τόνος και φέτος την ίδια περίοδο έχει ξεπεράσει τα 650 ευρώ ο τόνος, σημειώνοντας άνοδο 47,7%!