Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση εξήγγειλε πέντε παρεμβάσεις με στόχο την οριστική λύση των προβλημάτων ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης, παράγοντες της ακτοπλοΐας επισημαίνουν στη «Ν», με αφορμή τα προβλήματα στο πολύπαθο νησί του Βορείου Αιγαίου, ότι η κατάσταση των λιμενικών υποδομών είναι αυτή που πολλές φορές «σηκώνει απαγορευτικό» στην προσέγγιση πλοίων και συμβάλλει στον αποκλεισμό νησιών.
Προφανώς σε ένα πολυήμερο αποκλεισμό μπορεί να συντείνουν πολλοί και αστάθμητοι παράγοντες (βλάβες πλοίων, απαγορευτικά απόπλου κ.λπ.), αλλά, όπως έδειξε και η περίπτωση της Σαμοθράκης, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, αν το λιμάνι ήταν λίγο μεγαλύτερο και καλύτερα σχεδιασμένο, θα μπορούσε να υποδεχθεί πλοία μεγαλύτερου μεγέθους, προσφέροντας περισσότερες εναλλακτικές λύσεις στις αρμόδιες αρχές, καθώς ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος διαθέτει περισσότερα πλοία άνω των 120 μέτρων.
Έρευνα της ΠΕΠΕΝ
Είναι χαρακτηριστικό τι αναφέρει και ετήσια έρευνα της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων (ΠΕΠΕΝ) για το λιμάνι της Σαμοθράκης. Όπως επισημαίνει, απαιτείται εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, ενώ τονίζει ότι είναι «επικίνδυνο το λιμάνι για τις προσεγγίσεις μεγάλων πλοίων. Είναι ταυτόχρονα επιβατικό, εμπορικό λιμάνι και αλιευτικό καταφύγιο και μαρίνα, εκτεθειμένο στους βόρειους ανέμους».
Πάντως η άμεση έναρξη παρεμβάσεων στα λιμάνια Καμαριώτισσας και Θερμών (αλιευτικό καταφύγιο) είναι μέσα στις πέντε προτεραιότητες που ανακοινώθηκαν χθες μετά την κυβερνητική σύσκεψη στου Μαξίμου. Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε μετά τη σύσκεψη ο υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργό και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, αποφασίστηκαν τα εξής:
* Η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση.
* Η βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν τις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης.
* Η άμεση έναρξη, ύστερα από πολλά χρόνια, των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ήδη από χθες διατέθηκαν για τον σκοπό αυτό τα πρώτα κονδύλια από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού.
* Η προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017, αλλά δεν υλοποιήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
* Η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με άμεση ενέργεια την προσέλκυση Ρουμάνων τουριστών από τη Ρουμανία (που αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών), κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και μεσοπρόθεσμα με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής, Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης – Λήμνου.
Σε απολογία ο ανάδοχος
Αναφορικά με τη διερεύνηση των αιτιών της διακοπής των δρομολογίων, που δημιούργησαν το πρόβλημα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κάλεσε χθες σε απολογία τον ανάδοχο, ενώ η Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης διαβίβασε χθες το σχετικό φάκελο στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης.
Στη σύσκεψη, στην οποία προήδρευσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, συμμετείχαν ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ο υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος.
Τα πλοία της γραμμής
Σημειώνεται ότι η γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη εξυπηρετείται κυρίως με το πλοίο «ΣΑΟΣ ΙΙ» στο πλαίσιο της εκτέλεσης δημόσιας υπηρεσίας (άγονη γραμμή) και εναλλακτικά με το «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» τους θερινούς μήνες και το ταχύπλοο «Ζέφυρος». Μάλιστα η σχετική σύμβαση υπεγράφη με το υπουργείο Ναυτιλίας στις 9 Αυγούστου του 2011 και ήταν οκταετούς διάρκειας, καθώς η εταιρεία που κέρδισε τον σχετικό διαγωνισμό (Άγιος Ευστάθιος ΝΕ, συγγενής εταιρεία, της ΣΑΟΣ ΑΝΕΣ) διαχειριζόταν με εφοπλισμό το επιβατηγό οχηματαγωγό «ΣΑΟΣ ΙΙ» το οποίο ανήκει στη ΣΑΟΣ ΑΝΕΣ. Όπως αναφέρει η ΣΑΟΣ ΑΝΕΣ στην έκθεση διαχείρισης του διοικητικού συμβουλίου για τη χρήση 2015, «την 9η Αυγούστου 2011 υπογράφηκε και δημοσιεύθηκε νομίμως η σύμβαση ανάθεσης, µέχρια την 31.10.2019, της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη στη ναυτική εταιρεία “Άγιος Ευστάθιος Ν.Ε.” στην οποία η ΣΑΟΣ Α.Ν.Ε.Σ. είχε (μέχρι την 10η Σεπτεμβρίου 2012) παραχωρήσει τον εφοπλισμό του πλοίου της “ΣΑΟΣ ΙΙ”». Το ΣΑΟΣ ΙΙ ήταν το 2011 ηλικίας 10 ετών και μπορούσε να συμμετάσχει σε οκταετή σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας χωρίς υποχρέωση αντικατάστασής του τα επόμενα χρόνια με νεότερο.
Σύσκεψη για τη Σαμοθράκη πραγματοποιήθηκε και χθες το απόγευμα στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον υπουργό Επικράτειας Γιώργο Γεραπετρίτη, με τη συμμετοχή τοπικών φορέων της Σαμοθράκης, για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού.
Πυρά ΣΥΡΙΖΑ
Στο μεταξύ, ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του πάντως επισημαίνει ότι η κυβέρνηση με κινήσεις επικοινωνιακού χαρακτήρα επιχειρεί να δικαιολογήσει την ολιγωρία, την προχειρότητα και την ανικανότητα του επιτελικού κράτους του κ. Μητσοτάκη, που οδήγησαν στον δεκαήμερο αποκλεισμό της Σαμοθράκης.
Ανικανότητα που κορυφώθηκε με τη λανθασμένη εκτίμηση της κατάστασης και επιλογή ενός πλοίου (Azores Express) που όλοι γνώριζαν εκ των προτέρων ότι δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετήσει τη γραμμή Σαμοθράκη – Αλεξανδρούπολη, εξαιτίας των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του λιμανιού. Επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ στην ανακοίνωση αναφέρεται και στις προσχώσεις που καταγράφονται στο λιμάνι της Καμαριώτισσας, σημειώνοντας ότι το πρόβλημα αυτό αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Λιμεναρχείο Σαμοθράκης στις 22 Μαΐου 2019 (και όχι τέσσερα χρόνια πριν) σε έγγραφό του προς τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Επισημαίνεται πάντως, όπως προκύπτει από μία αλληλογραφία των υπουργείων Μεταφορών και Υποδομών και Ναυτιλίας, ότι απαιτείται ένας καλύτερος συντονισμός των υπηρεσιών του υπουργείου Μεταφορών που αναλαμβάνουν την εκπόνηση και υλοποίηση μελετών με το υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε το περιεχόμενο αυτών να είναι συμβατό με την εθνική λιμενική πολιτική.
Δοκιμαστικά στο Σάος ΙΙ
Σήμερα πρόκειται να γίνουν νέα δοκιμαστικά στο πλοίο Σάος ΙΙ προκειμένου να διαπιστωθεί εάν είναι αξιόπλοο. Από τα αποτελέσματα του test θα κριθούν και οι περαιτέρω αποφάσεις του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη. Σύμφωνα με τη νομοθεσία ο υπουργός εάν διαπιστωθεί ότι ένα πλοίο που εκτελεί δημόσια υπηρεσία θα μείνει για πολύ μεγάλο διάστημα εκτός δρομολογίων, μπορεί τότε να προχωρήσει στην έκπτωσή του και στη ναύλωση άλλου, ακόμη και με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Όμως, πριν λάβει μία τέτοια απόφαση θα πρέπει να είναι σίγουρη η αδυναμία δρομολόγησης του πλοίου που εκτελούσε τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας.