Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει το κράτος τις αερομεταφορές «ζηλεύουν» οι επικεφαλής των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής», απαρίθμησε μία σειρά λόγους που αποδεικνύουν ότι οι αερομεταφορές αντιμετωπίζονται από την πολιτεία ως ιδιωτικές εταιρείες και σωστά, ενώ οι ακτοπλοϊκές ως εταιρείες του δημόσιου τομέα.
Ο ομιλητής έκανε λόγο για διακριτική μεταχείριση των αερομεταφορών από την πολιτεία σε βάρος της ακτοπλοΐας, με αποτέλεσμα να στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός.
Οπως διευκρίνισε ο κ. Σακέλλης, δεν στρέφεται κατά των αερομεταφορών, απλώς αυτό που ζητά ο ΣΕΕΝ είναι να αντιμετωπιστεί και η ακτοπλοΐα ως «ιδιωτικός τομέας».
«Επικρατεί μεγάλη σύγχυση», είπε ο κ. Σακέλλης, «με αποτέλεσμα, αναλόγως των περιστάσεων, να αλλάζει ο χαρακτήρας της ακτοπλοΐας.
Ετσι, όταν αντιμετωπίζονται προβλήματα, κυρίως οικονομικά, η ακτοπλοΐα θεωρείται ιδιωτικού χαρακτήρα οπότε παραμένει αβοήθητη, ενώ τη θεωρούμε δημοσίου χαρακτήρα όταν θέλουμε να επιβάλουμε δημόσια υπηρεσία.
Ταυτόχρονα δεν αναγνωρίζονται ίσα δικαιώματα σε σχέση με άλλους κλάδους.
Για παράδειγμα, στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες επιβάλλονται υποχρεωτικές εκπτώσεις, ενώ στα supermarkets (και πολύ σωστά) όχι.
Επίσης, σε αντίθεση με τις ακτοπλοϊκές, στις αερομεταφορές δεν επιβάλλονται υποχρεώσεις δρομολογίων, δεν επιβάλλονται υποχρεώσεις εκπτώσεων, δεν επιβάλλονται υποχρεωτικές συνθέσεις προσωπικού.
Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα αλλαγών ή ακυρώσεων δρομολογίων για να στηρίξουν τα εμπορικά τους συμφέροντα, ενώ δεν υπάρχει κάποιο συμβούλιο να γνωμοδοτεί ή ανάγκη λήψης υπουργικών αποφάσεων για την υλοποίηση των εμπορικών τους αποφάσεων.
Αυτό που έχει επίσης ιδιαίτερη σημασία είναι ότι τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση 44 νησιών επιχορηγούνται με 75 εκατ. ευρώ τον χρόνο, σε αντίθεση με τις αερομεταφορές και τις χερσαίες που επιχορηγούνται με 300 εκατ. ευρώ».
«Εδώ πρέπει να τονίσουμε», είπε ο κ. Σακέλλης, «ότι το πρόβλημα είναι τα νησιά μας, τα οποία αδικούνται και όχι οι εταιρείες γιατί απλώς εκτελούνται λιγότερα δρομολόγια.
«Η κρατική παρέμβαση στη λειτουργία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών και η διακριτική αντιμετώπιση των αερομεταφορών αποτελεί απαράδεκτη παρέμβαση στον υγιή ανταγωνισμό και βλάπτει τα συμφέροντα των εταιρειών μας», υπογράμμισε πρόεδρος του ΣΕΕΝ και ζήτησε την επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου, ούτως ώστε η κρατική παρέμβαση να περιοριστεί στον συντονιστικό της ρόλο, απαλλάσσοντας τον κλάδο από παράλογες παρεμβάσεις και την επιβολή υποχρεώσεων.
Επίσης ο ΣΕΕΝ προτείνει την κατάργηση της υποχρεωτικής δεκάμηνης δρομολόγησης και αντ’ αυτής συζητά τη δωδεκάμηνη δρομολόγηση, με την προϋπόθεση ότι η υποχρέωση αυτή αφορά την εταιρεία και όχι το πλοίο.
«Επίσης πρέπει να συζητήσουμε και τη δυνατότητα ανακοίνωσης δρομολογίων για περισσότερα από ένα χρόνια» τόνισε.
«Με την υλοποίηση των παραπάνω προτάσεών μας οι εταιρείες αποκτούν ευελιξία στη διαχείριση των πλοίων τους και επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνεται η δρομολόγηση νέων πλοίων και αυξάνονται οι διαθέσιμες χωρητικότητες την υψηλή περίοδο» επεσήμανε ο κ. Σακέλλης.
Τέλος, σημείωσε ότι η σημασία της ακτοπλοΐας δεν έχει αξιολογηθεί και εκτιμηθεί όσο πρέπει. Το μεταφορικό έργο της ελληνικής ακτοπλοΐας ανέρχεται συνολικά σε 36.000.000 επιβάτες και 10.000.000 οχήματα και είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη.
Τα λιμάνια
Ο κ. Σακέλλης αφιέρωσε ένα σημαντικό μέρος της παρέμβασής του και στην κατάσταση των λιμανιών, σημειώνοντας ότι το 86% των λιμανιών μας παρουσιάζουν προβλήματα.
«Αν σήμερα τα νησιά μας εξυπηρετούνται χωρίς διακοπές και καθυστερήσεις το οφείλουμε στην ικανότητα των ναυτικών μας», είπε ο ομιλητής και συμπλήρωσε ότι «επειδή ο σχεδιασμός και η εκτέλεση των κατάλληλων έργων είναι εξαιρετικά χρονοβόρα, πρέπει άμεσα να λάβουμε μέτρα για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες βελτίωσης των λιμανιών μας.
Τα λιμάνια θα αποτελέσουν σοβαρό παράγοντα αρνητικών εξελίξεων στην ακτοπλοΐα, ήδη έχουμε διαπιστώσει ότι με τα υφιστάμενα λιμάνια κάθε περαιτέρω εξέλιξη και βελτίωση των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών δεν είναι δυνατή».