Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Νέα αυξημένη εισφορά θα κληθούν να καταβάλλουν οι ναυλομεσίτες με βάση το νέο μνημόνιο και το νομοσχέδιο που το περιλαμβάνει και ψηφίστηκε τα ξημερώματα από την ελληνική Βουλή.
Η εισφορά των ναυλομεσιτικών οίκων όχι μόνο αυξάνεται ελαφρώς σε ποσοστό αλλά επεκτείνεται η διάρκεια ισχύος της και για τρία ακόμη χρόνια, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης».
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο νόμο, «Η παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 4111/2013 (Α’ 18) αντικαθίσταται ως εξής: “1. Στα γραφεία ή υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων οποιουδήποτε τύπου ή μορφής, ασχολούμενα αποκλειστικά με τη ναύλωση, ασφάλιση, διακανονισμό αβαριών, μεσιτεία αγοραπωλησιών ή ναυπηγήσεων ή ναυλώσεων ή ασφαλίσεων πλοίων με ελληνική ή ξένη σημαία, πάνω από πεντακόσιους (500) κόρους ολικής χωρητικότητας, εξαιρούμενων των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων και των εμπορικών πλοίων που εκτελούν εσωτερικούς πλόες, καθώς και με την αντιπροσώπευση πλοιοκτητριών εταιρειών, ως και επιχειρήσεων που έχουν σαν αντικείμενο εργασιών τις ίδιες με τις παραπάνω αναφερόμενες δραστηριότητες, επιβάλλεται ετήσια εισφορά για οκτώ (8) έτη επί του ετήσιου ποσού του συνολικού εισαγομένου και μετατρεπομένου σε ευρώ συναλλάγματος σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 27/1975 (Α’ 77)…».
Για τα έτη 2012-2015 η εισφορά είναι μέχρι 200.000 ευρώ συναλλάγματος 5%, για τα επιπλέον 200.000 ευρώ 4% και για το υπερβάλλον 3%. Δηλαδή ένας οίκος που έφερε συνάλλαγμα 500.000 ευρώ θα καταβάλει 10.000 εισφορά για τα πρώτα 200.000 ευρώ, επιπλέον 8.000 ευρώ για τα άλλα 200.000 ευρώ και 3.000 ευρώ για τα υπόλοιπα 100.000 ευρώ, σύνολο 21.000 ευρώ.
Για τα έτη 2016-2019 η εισφορά αυξάνει σε 7% για ποσά μέχρι 200.000, για τα επιπλέον 200.000 ευρώ γίνεται 6% και για το υπερβάλλον 5%.Υπάρχει δηλαδή μία άνοδος 2 ποσοστιαίων μονάδων σε κάθε κατηγορία σε σύγκριση με τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια.
Στη ρύθμιση αναφέρεται ακόμη ότι στην περίπτωση που το συνολικό ετήσιο εισαγόμενο και μετατρεπόμενο σε ευρώ συνάλλαγμα μιας επιχείρησης είναι μικρότερο από το προβλεπόμενο ελάχιστο όριο των πενήντα χιλιάδων (50.000) δολαρίων ΗΠΑ, η εισφορά θα υπολογιστεί για πενήντα χιλιάδες (50.000) δολάρια ΗΠΑ, μετατρεπόμενου σε ευρώ του ποσού των 50.000 δολαρίων ΗΠΑ.
Η διά του παρόντος άρθρου προβλεπόμενη εισφορά δεν επιβάλλεται σε ημεδαπές και αλλοδαπές εταιρείες που έχουν εγκαταστήσει γραφείο ή υποκατάστημα δυνάμει του άρθρου 25 του ν. 27/1975 και ασχολούνται με τη διαχείριση ή εκμετάλλευση πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, καθώς και με τις λοιπές εργασίες που προβλέπονται από την εγκριτική πράξη εγκατάστασής τους, διευκρινίζεται στον νόμο.
Η εισφορά στους ναυλομεσίτες έχει μία έντονη προϊστορία, καθώς ξεκίνησε όταν θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4111/2013 να είναι 10%, 8% και 6% για τις ίδιες προαναφερόμενες κατηγορίες ποσών.
Ωστόσο οι ναυλομεσίτες αντέδρασαν έντονα. Τελικά έπειτα από διαπραγματεύσεις και δεδομένου ότι και οι εκπρόσωποι των εταιρειών αυτών δέχθηκαν να συνεισφέρουν οικονομικά για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα μας, τα ποσοστά μειώθηκαν με τον νόμο 4113/2013 στα ισχύοντα (5%,4% και 3%). Τώρα με τον νέο νόμο τα ποσοστά αυξάνονται και πάλι και επεκτείνεται η χρονική διάρκεια ισχύος της εισφοράς.
Ελκυστικός ο Πειραιάς για γραφεία ξένων οίκων
Λόγω του μεγάλου όγκου της ελληνόκτητης ναυτιλίας ο Πειραιάς είναι ελκυστικός προορισμός γραφείων ναυλομεσιτικών οίκων του εξωτερικού τα οποία με την παρουσία τους ενισχύουν το ναυτιλιακό cluster.
Τα τελευταία χρόνια νέοι διεθνείς ναυλομεσιτικοί οίκοι άνοιξαν γραφεία στον Πειραιά, όπως ο Barry Rogliano Salles, ο Lightship Chartering, ο Lorentzen & Stemoco. Αλλοι μεγάλοι brokers όπως η Clarksons είναι βέβαια επίσης παρόντες στην Ελλάδα εδώ και καιρό.
Συνολικά στη χώρα μας υπολογίζεται ότι έχουν παρουσία περί τους 350 εγχώριους και ξένους ναυλομεσιτικούς οίκους που προσφέρουν θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία και την επιχειρηματική δομή που αναβαθμίζει τον κλάδο.
Κατάργηση επίναυλου 3% στα εισιτήρια ακτοπλοΐας
Μία ακόμη ρύθμιση που περιλαμβάνεται στον νόμο που ψηφίστηκε χθες είναι η κατάργηση του επίναυλου 3% από τα εισιτήρια της ακτοπλοΐας. Η κατάργηση αυτή σημαίνει ότι θα απολεσθούν έσοδα ύψους 25 εκατ. ευρώ περίπου που διατίθενται ως μίσθωμα στις άγονες γραμμές. Το ποσό αυτό θα καλύπτεται τώρα από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ειδικότερα στο σχέδιο νόμου αναφέρεται ότι «καταργείται η περίπτωση ζ της παρ. 1 του αρθ. 10, του ν. 2932/01». Η περίπτωση ζ του νόμου 2932 αναφέρεται στο ποσοστό 3% «επί του καθαρού ναύλου μεταφοράς επιβατών και οχημάτων στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορικές υπηρεσίες». Η κατάργηση του επίναυλου ήταν ένα θέμα που συζητιόταν πολλά χρόνια τώρα, ωστόσο δεν είχε ληφθεί η σχετική απόφαση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι η κατάργηση του επίναυλου «θα οδηγήσει στην άμεση μείωση της τιμής των ναύλων».
Στις ρυθμίσεις του νέου νόμου περιλαμβάνεται και διάταξη που προβλέπει για τα πλοία κάτω των 500 κόρων που φέρουν κοινοτική σημαία να απολαμβάνουν το ίδιο φορολογικό καθεστώς που ισχύει για τα ίδιου μεγέθους πλοία που φέρουν ελληνική σημαία.
Οπως έχει γράψει στο παρελθόν η «Ν», για τις διακρίσεις αυτές που ίσχυαν σε βάρος των πλοίων με κοινοτική σημαία η χώρα μας κινδύνευε με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.