Skip to main content

Ο ελληνόκτητος στόλος έφθασε τα 100 δισ. δολάρια

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Tα 100 δισ. δολ σε αξία άγγιξε και πάλι ο ελληνόκτητος στόλος έπειτα από μία παροδική πτώση κοντά στα 95 δισ. δολ. λόγω κυρίως της πτώσης των αξιών των πλοίων. Σε κάθε περίπτωση πάντως συνεχίζει να παραμένει στην κορυφή ως ο εμπορικός στόλος με τη μεγαλύτερη αξία, σύμφωνα με τον πίνακα που δημοσιοποίησε η εταιρεία αποτιμήσεων πλοίων Vesselsvalue.com.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν η κυρίαρχη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία, τόνισε και από το Λονδίνο ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) Χαράλαμπος Φαφαλιός, κατά τη διάρκεια τελετής κοπής της παραδοσιακής βασιλόπιτας στη βρετανική πρωτεύουσα.

Η σημερινή αξία του στόλου τους ανέρχεται σχεδόν σε 100 δισεκατομμύρια δολάρια, τοποθετώντας τη χώρα στην κορυφή του σχετικού πίνακα. Η μεγαλύτερη αξία συγκεντρώνεται στις κατηγορίες των δεξαμενόπλοιων (36 δισ. δολ), των bulker (35,75 δισ. δολ) και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) (13,5 δισ. δολάρια). Η αξία του ελληνόκτητου στόλου αποτελεί το 19% της συνολικής αξίας του παγκοσμίου στόλου.

Η πρωτιά της Ελλάδας δεν αμφισβητείται, καθώς οι εφοπλιστές άλλων εθνικοτήτων, όπως π.χ. είναι οι Γερμανοί, προχωρούν σε ρευστοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων. Ωστόσο, η «κίτρινη απειλή» έρχεται πιο κοντά, καθώς στην κινεζική ναυτιλία επικρατούν τάσεις εξαγορών κυρίως από τις κρατικές ναυτιλιακές εταιρείες. Μετά την Ελλάδα που βρίσκεται στην πρώτη θέση με αξία στόλου 99,59 δισ. δολ., ακολουθεί η Ιαπωνία με αξία στόλου 89,12 δισ. δολ. και η Κίνα με αξία στόλου 83,54 δισ. δολ., αντίστοιχα.

Αναφορικά με τον ιαπωνικό στόλο, η Vesselsvalue σημειώνει ότι συναγωνίζεται την Ελλάδα στις αξίες των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και LNG Carriers, ενώ υστερεί σημαντικά σε δεξαμενόπλοια, όπου η έκθεσή του μειώνεται συνεχώς καθώς και η διυλιστική ικανότητα της χώρας μειώνεται. Αντιθέτως, η Ιαπωνία είναι ηγέτης στην πλοιοκτησία πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers), καθώς η χώρα καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες της με LNG.

Η Κίνα από την πλευρά της παρουσιάζει ισχυρή οικονομική ανάπτυξη από τις αρχές του 2000 και παράλληλη συνεχή αύξηση του εμπορικού της στόλου. Το μερίδιο της Κίνας στην παγκόσμια πλοιοκτησία θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά την επόμενη δεκαετία σε όλες τις κατηγορίες, εκτιμά η Vesselsvalue.

Ο ίδιος ο ελληνικός στόλος συνεχίζει να αναπτύσσεται και να μεγαλώνει όσο τα παλαιότερα πλοία πωλούνται και ένας μεγάλος αριθμός νέων κατασκευών προστίθεται σε όλους τους τύπους πλοίων, σημείωσε από την πλευρά του και ο κ. Φαφαλιός, ο οποίος προσέθεσε ότι το Committee εξακολουθεί να παρακολουθεί όλα τα εθνικά και διεθνή ζητήματα και χρησιμοποιεί όλες τις δυνάμεις του προκειμένου να αποφευχθεί η θέσπιση διεθνώς νομοθεσίας που θα βλάπτει τη ναυτιλία και τον ναυτικό. 

Αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή ναυτιλιακή πολιτική, ο κ. Φαφαλιός υπογράμμισε ότι υποστηρίζει έντονα την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την ελληνική κυβέρνηση να ολοκληρώσουν σύντομα τις διαβουλεύσεις τους με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να επαναβεβαιωθεί ότι η Ελλάδα θα παραμείνει ένας τόπος ελκυστικός για τη ναυτιλία. 

Παράλληλα το Committee συνεχίζει να παροτρύνει την ελληνική κυβέρνηση να δώσει μεγαλύτερη προσοχή και στη ναυτιλιακή εκπαίδευση, ώστε περισσότεροι νέοι να βρουν μελλοντικά θέσεις εργασίας στην ελληνική ναυτιλία, μία από τις σημαντικότερες «βιομηχανίες» της Ελλάδας. Επιπλέον ο κ. Φαφαλιός τόνισε ότι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δεν πρέπει να υποβαθμίσει τον ρόλο του Λιμενικού Σώματος.

Καταλήγοντας αναφέρθηκε και στους ναυτικούς και υπογράμμισε την ανάγκη να ναυπηγούνται πλοία που να προσφέρουν καλύτερα καταλύματα για τα πληρώματα.

Περί Brexit
Ο πρόεδρος του Committee Χαράλαμπος Φαφαλιός σημείωσε αναφορικά με το Brexit, ότι δεν έχει καταγραφεί κάποιο στοιχείο που να επηρεάζει άμεσα την παρουσία της ναυτιλίας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στην πραγματικότητα, παροτρύνουμε την κυβέρνηση της Βρετανίας να εξετάσει τρόπους, μετά το Brexit, να επιβεβαιώσει τη θέση του Λονδίνου ως παγκόσμιου ναυτιλιακού κέντρου.