Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Κράτει» στις νέες παραγγελίες πλοίων έκαναν κατά τη διάρκεια του Ιουλίου οι Έλληνες και οι Κινέζοι εφοπλιστές. Τα δύο κράτη συνηθίζουν τα τελευταία χρόνια να κυριαρχούν στις νέες ναυπηγήσεις, ωστόσο τον προηγούμενο μήνα οι συνολικές τους παραγγελίες έφτασαν το 12% του συνόλου.
Συνολικά πάντως η εικόνα των νέων παραγγελιών τον Ιούλιο ακολούθησε τους ρυθμούς των προηγούμενων μηνών, αποτυπώνοντας την απροθυμία των ναυτιλιακών εταιρειών να προσεγγίσουν τα ναυπηγεία.
Ειδικότερα κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, αναφέρει η Golden Destiny στο μηνιαίο report της, οι συνολικές νέες παραγγελίες έφτασαν τις 66. Αριθμός που μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του Ιουνίου (53), αλλά είναι μειωμένες σε ποσοστό 33% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (98).
Όσον αφορά τη δραστηριότητα των Ελλήνων, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου αφορούσε την παραγγελία τεσσάρων δεξαμενόπλοιων συνολικής χωρητικότητας 546.000 τόνων και αξίας 224,2 εκατ. δολαρίων. Ένα μήνα πριν είχαν καταθέσει 12 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 αφορούσαν δεξαμενόπλοια, ενώ ένα χρόνο πριν είχαν κατατεθεί 18 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 ήταν για LNG carriers αξίας περίπου 2 δισ. δολαρίων.
Σε χαμηλό τέμπο όμως κινούνται και οι Κινέζοι, αφού ναυτιλιακές εταιρείες από τη χώρα του μεταξιού κατέθεσαν επίσης παραγγελίες για τέσσερα δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 638.000 τόνων και αξίας (τα δύο εξ αυτών) 170 εκατ. δολαρίων.
Πέρυσι τέτοια περίοδο είχαν «βάλει» εφτά παραγγελίες, ενώ τον προηγούμενο μήνα είχαν φτάσει τις οκτώ.
Η συνολική εικόνα
Τον έβδομο μήνα του έτους η συνολική εικόνα για τις νέες παραγγελίες, σύμφωνα με την Golden Destiny, διαμορφώθηκε στις 66, συνολικής χωρητικότητας 6,8 εκατ. τόνων και αξίας 3,6 δισ. δολαρίων. Ένα χρόνο πριν οι παραγγελίες για νέα πλοία που είχαν κατατεθεί έφταναν τις 98, ενώ κατά τη διάρκεια του περασμένου Ιουνίου τις 53.
Όσον αφορά τα ναυπηγεία, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, τα κινεζικά κέρδισαν τη ναυμαχία προσέλκυσης νέων συμβολαίων, με 29, συνολικής χωρητικότητας 4,36 εκατ. dwt και μερίδιο 44%. Ακολούθησαν οι Νοτιοκορεάτες με 18 και μερίδιο 27%, ενώ οι ιαπωνικές κλίνες κέρδισαν 16 συμβόλαια, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 24%.
Στο εξάμηνο
Με πτώση έκλεισε ο τομέας των νέων παραγγελιών πλοίων και στο εξάμηνο του 2019. Όπως έχει αναφέρει η Vessels Value, στα bulk carriers οι νέες ναυπηγήσεις είναι κατά 73% κάτω σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018. Αντίστοιχα και στα δεξαμενόπλοια η εικόνα είναι αρνητική, καταγράφοντας πτώση σε ποσοστό 47% σε σχέση με πέρυσι. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα σούπερ τάνκερ των VLCC οι νέες παραγγελίες είναι κατά 60% λιγότερες σε σχέση με πέρυσι.
Ανάλογη είναι η πτώση και στα containerships, κατά 49% κάτω σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2018, ενώ ακόμα και στα LNG carriers, παρά τη ζήτηση που έχει αναπτυχθεί, οι νέες παραγγελίες είναι μειωμένες κατά 39% συγκριτικά με πέρυσι.
Η ελληνική παρουσία
Σε ανάλογο ρυθμό βρίσκονται και οι παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών. Συνολικά οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κλείσει το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2019 33 νέα συμβόλαια, έναντι 95 κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018.
Από τις 33 νέες παραγγελίες, οι 21 αφορούν δεξαμενόπλοια, οι 10 πλοία LNG και μία μόνο φορτηγό πλοίο, ενώ δεν έχει καταγραφεί καμία παραγγελία για containerships.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα LNG carriers τους τελευταίας 18 μήνες έχουν κατατεθεί συνολικά 100 νέες παραγγελίες για LNG carriers, από παλιούς αλλά και από νέους παίκτες, ενώ μόνο το 2018 οι παραγγελίες που κατατέθηκαν τελικά έφτασαν τις 77. Τα πλοία αυτά θα κοστίσουν σύμφωνα με την αναφορά των Clarksons 12,7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Όπως επισημαίνεται από τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο στον κόσμο, η κατακόρυφη άνοδος στις νέες παραγγελίες οφείλεται στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα και τις θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον τομέα ΥΦΑ.
Στο παιχνίδι των νέων ναυπηγήσεων οι Έλληνες φαίνεται να είναι οι κυρίαρχοι. Μπορεί στον εν ενεργεία στόλο οι Ιάπωνες να ελέγχουν το 20% και οι Έλληνες το 16%, αλλά στο βιβλίο παραγγελιών το 42% αφορά ελληνικές παραγγελίες.