Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Κυριαρχούν στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι είναι πρώτοι τόσο στις αγορές όσο και στις πωλήσεις. Διατηρώντας σταθερά μια παράδοση πολλών ετών που έχουν δημιουργήσει, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται και το 2018 στη κορυφή της λίστας S&P της Allied Shipbroking με 169 αγορές και 116 πωλήσεις. Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές έχουν την πρωτιά και στις τρεις βασικές κατηγορίες πλοίων (bulk carriers, tankers, containerships).
Όσον αφορά τις μεγαλύτερες συμφωνίες, στο εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue πρώτη έρχεται η Star Bulk του Πέτρου Παππά με αγορές πλοίων αξίας 770 εκατ. δολαρίων, δεύτερη η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου με 373 εκατ. δολάρια, τρίτη η Dryships του Γιώργου Οικονόμου με 367 εκατ. δολάρια, τέταρτη η Olympic Shipping and management του Ιδρύματος Ωνάση με 274 εκατ. δολ. και πέμπτη η Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη με 165 εκατ. δολάρια.
Αγοραπωλησίες
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει 169 πλοία από τα 926 που έχουν αλλάξει χέρια συνολικά, ενώ έχουν καταβάλει 2,66 δισ. δολάρια από τα 11,1 δισ. δολάρια που έχουν δοθεί στο σύνολο. Τα ποσά αυτά αντιστοιχούν σε μερίδια 18,2% στον αριθμό πλοίων και 24% στην αξία των επενδύσεων.
Τη μερίδα του λέοντος στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών έχουν τα bulk carriers. Σύμφωνα με την Allied Shipbrokers έχουν αποκτήσει 102 πλοία έναντι 1,38 δισ. δολαρίων. Η εξέλιξη αυτή θεωρείται ως φυσιολογική συνέπεια, αφού οι ισορροπίες μεταξύ ζήτησης και προσφοράς στην αγορά των bulk carriers είναι λεπτές, και ένα νέο κύμα παραγγελιών μπορεί να ανεβάσει στα ύψη το ρίσκο των συγκεκριμένων επενδύσεων.
Στις προτιμήσεις τους ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια με 40 αποκτήματα, έναντι 819 εκατ. δολαρίων. Συνολικά στην αγορά έχουν αλλάξει σινιάλα 242 πλοία έναντι 3 δισ. δολαρίων. Ακόμα λιγότερα, τα μισά από τα δεξαμενόπλοια, ήταν τα containerships που αγόρασαν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες για 347 εκατ. δολάρια. Συνολικά στην αγορά έκλεισαν συμφωνίες για 149 containerships αξίας 1,6 δισ. δολαρίων. Τέλος σε ελληνικά χέρια κατέληξαν και 4 γκαζάδικα συνολικής αξίας 106 εκατ. δολαρίων.
Οι Έλληνες έχουν την πρωτιά και στις διαλύσεις, με 53 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 5,2 εκατ. dwt. Το 2017 είχαν επενδύσει 4,6 δισ. δολάρια για να αγοράσουν 289 πλοία. Αλλά και στις πωλήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν πολύ έντονη δραστηριότητα. Έδωσαν 58 bulk carriers, 36 tankers, 6 containerships και 11 μεταφοράς αερίου, έναντι συνολικά 2 δισ. δολαρίων. Τα περισσότερα χρήματα τα κέρδισαν από τις πωλήσεις δεξαμενόπλοιων με 887 εκατ. δολάρια, ακολούθησαν τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου, με 790 εκατ. δολάρια, και τα containerships με 310 εκατ. δολάρια, ενώ τα έσοδα από τα gas carriers έφτασαν τα 33 εκατ. δολάρια.
Ο ανταγωνισμός
Μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Ελλάδας, φέτος στις αγορές πλοίων είναι η Κίνα. Οι Κινέζοι είναι δεύτεροι με αγορές 140 πλοίων έναντι 1,15 δισ. δολάρια. Στις προτιμήσεις τους, πρώτα έρχονται τα bulk carriers (93 αγορές), δεύτερα τα δεξαμενόπλοια (36), τρίτα τα containerships (4) και τελευταία τα gas carriers (2). Το εντυπωσιακό στην περίπτωση των Κινέζων φέτος είναι δεν υπάρχουν στη λίστα με αυτούς που πουλάνε πλοία στη second hand.
Όσον αφορά τη συνολική αξία των συναλλαγών, οι Νορβηγοί ξεπέρασαν τους Κινέζους. Μπορεί να αγόρασαν μόλις 44 πλοία, και να είναι στην τέταρτη θέση στη λίστα με τις αγορές πλοίων, ωστόσο για να τα αποκτήσουν δαπάνησαν 1,47 δισ. δολάρια. Οι νορβηγοί ήταν ενεργοί και στις πωλήσεις πλοίων, αφού έδωσαν σε τρίτους 37 πλοία, αξίας 507 εκατ. δολαρίων.
Οι Γερμανοί, που με βάση τον αριθμό πλοίων που αγόρασαν (61) βρίσκονται στην τρίτη θέση, όσον αφορά την αξία των αγορών τους, που ανήλθε σε 380 εκατ. δολάρια, βρίσκονται στην έκτη θέση. Τους ξεπέρασαν, εκτός από τους Έλληνες, τους Κινέζους και τους Νορβηγούς, και οι Σιγκαπουριανοί με 407 εκατ. δολάρια, αλλά και οι Νοτιοκορεάτες, με 419 εκατ. δολάρια.