Επικριτικά απέναντι στο νομοσχέδιο που κατέθεσε το υπουργείο Ναυτιλίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή, εμφανίζονται τρία ναυτεργατικά Σωματεία, υποστηρίζοντας ότι περιλαμβάνει νέα προνόμια σε εφοπλιστές, επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ καλούν τους ναυτεργάτες στην οργάνωση απεργιακών κινητοποιήσεων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Τα ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τονίζουν σε ανακοίνωσή τους ότι η κυβέρνηση της ΝΔ και το υπουργείο ναυτιλίας, με πρόσχημα την πανδημία του κορωνοϊού, νομοθέτησε σειρά αντεργατικών μέτρων ενώ πίσω από τα σαθρά επιχειρήματα περί «τόνωσης της ναυτοσύνης» και της «ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου» κρύβονται οι απαιτήσεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Μετά τον νόμο έκτρωμα 4714/2020, σημειώνουν τα Σωματεία, που καταργεί τις ΣΣΕ στα ποντοπόρα καράβια και παρεμβαίνει στις διαδικασίες του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, το υπουργείο ναυτιλίας κατέθεσε νομοσχέδιο και όπως προκλητικά αναφέρεται ακόμα και στον τίτλο του «…..και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή».
Από το 1ο μέχρι το τελευταίο το 48ο άρθρο του, υπογραμμίζουν τα Σωματεία, περιλαμβάνει νέα προνόμια σε εφοπλιστές, επιχειρηματικούς ομίλους, που δραστηριοποιούνται στις θαλάσσιες μεταφορές, τα λιμάνια, τα ναυπηγεία, τη ναυπηγοεπισκευή, τον παράκτιο τουρισμό, την αλιεία, τις υδατοκαλλιέργειες, την εξόρυξη και μεταφορά της ενέργειας, πετρελαίου – φυσικού αερίου σε υποδομές αποθήκευσης και διανομής μέσω των αγωγών από τα λιμάνια της χώρας.
Στο νομοσχέδιο, τονίζουν, δεν γίνεται καμία αναφορά για τα οξυμμένα προβλήματα και τις πραγματικές ανάγκες των ναυτεργατών, ενώ αντίθετα ακόμα και η παράταση της επιδότησης των 534 ευρώ για ελάχιστους ναυτεργάτες, που είναι σε κατάσταση αναστολής, δεν τους έχει δοθεί για τους μήνες Οκτώβρη, Νοέμβρη, Δεκέμβρη 2020. Επίσης, επισημαίνουν ότι συνεχίζονται οι περιορισμοί στην επιδότηση των ανέργων, με τους μακροχρόνια άνεργους να αποκλείονται ακόμα και από το επίδομα πείνας των 350 ευρώ.
«Καμία κάλυψη για τους ναυτεργάτες που είναι στα ποντοπόρα, με τους περιορισμούς που υπάρχουν από την πανδημία, η οποία έχει προκαλέσει πολύμηνη ανεργία στους αντικαταστάτες τους. Το άρθρο 17 τροποποιεί το Ν.Δ 99/1973 που καθορίζει την σύσταση του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΚΝΕ) και με την παρ.2, ε, δίνει τη δυνατότητα να καλύπτονται το σύνολο ή μέρους από τα δίδακτρα που καταβάλλουν οι μαθητές που φοιτούν σε Ιδιωτικά Τεχνικά Λύκεια Εμπορικού Ναυτικού», προσθέτουν.
«Αποτελεί φωτογραφική ρύθμιση για το μοναδικό μέχρι σήμερα Ιδιωτικό Τεχνικό Λύκειο Εμπορικού Ναυτικού, που έχει ιδρύσει ο εφοπλιστής Π. Τσάκος στη Χίο και αναγνωρίζεται από το κράτος. Οι μαθητές για τα 3 χρόνια του Λυκείου καταβάλουν 4.000 ευρώ ανά έτος, ενώ διαθέτει και δομή στην οποία αν ο μαθητής διαμένει καταβάλλει επιπρόσθετα 3.500 ευρώ το χρόνο», συμπληρώνουν.
Στο νομοσχέδιο, υποστηρίζουν τα Σωματεία, προστίθενται κριτήρια για τις θέσεις Διευθυντών σε ΚΕΣΕΝ – ΑΕΝ, που τους καθορίζει ο υπουργός ναυτιλίας ενώ διατηρείται το στρατιωτικό καθεστώς με την παρουσία Λιμενικών στις θέσεις Διοικητών και Υποδιοικητών, ενώ θεσμοθετεί την τηλεκπαίδευση σε ναυτική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση, εφαρμόζοντας την θέση των εφοπλιστών και για να καλύψει τις τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, υλικοτεχνική και κτηριακή υποδομή.
Τα Σωματεία καλούν τους ναυτεργάτες να κλιμακώσουν την πάλη τους, με την οργάνωση απεργιακών κινητοποιήσεων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, των εφοπλιστών και να διεκδικήσουν:
- Προστασία της υγείας του λαού, με άμεσα μαζικές προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού. Άμεσο εμβολιασμό των ναυτεργατών, των εργαζομένων, των επιβατών.
- Ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ με αυξήσεις, υποχρεωτική ασφάλιση στο ΝΑΤ, για όλους τους ναυτεργάτες από όποια χώρα και αν προέρχονται. Υπεράσπιση των συνδικαλιστικών ελευθεριών και δικαιωμάτων.
- Κατάργηση του ν.4714/2020, των αντεργατικών διατάξεων των ΠΝΠ και όλων των αντεργατικών νόμων, που προστέθηκαν στους προηγούμενους, για το χτύπημα συμβάσεων, μισθών, δικαιωμάτων σε συνθήκες πανδημίας.
- Πλήρη – σταθερή εργασία, με μείωση του εργάσιμου χρόνου, προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων (με κατάργηση του ν.4150/2013) στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων και της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
- Ουσιαστική προστασία των ανέργων, αύξηση του επιδόματος ανεργίας στα 600 ευρώ, για όλους τους ανέργους, για όσο διαρκεί η ανεργία. Πλήρη, δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανέργων και των οικογενειών τους, χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
- Άμεσα μέτρα για τον επαναπατρισμό των χιλιάδων ναυτεργατών, στα ποντοπόρα καράβια
- Άμεση επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ναυτεργάτες από ΝΑΤ/ΕΦΚΑ, σε κύριες – επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ.
- Διαγραφή των χρεών όλων των εργατικών οικογενειών.