Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στον «μεγεθυντικό φακό» τριών Κινέζων, στελεχών της Cosco, έχει μπει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά. Η ομάδα, συνοδευόμενη από ένα ακόμα στέλεχος που ασκεί χρέη μεταφραστή, περνάει από «Χ – rays» όλο το λιμάνι προκειμένου ο κινεζικός όμιλος να είναι καθόλα έτοιμος να αναλάβει το πηδάλιο μέσα στον Αύγουστο. Η παρουσία τους όμως έχει δημιουργήσει έντονη ανησυχία ανάμεσα στους εργαζόμενους.
Αιτία το γεγονός ότι είναι ιδιαίτερα σοβαροί σε όλες τους τις εκφάνσεις και παντελώς ανέκφραστοί. Ζητούν και λαμβάνουν πληροφορίες για όλα τα τεκταινόμενα στο μεγάλο λιμάνι και ανταλλάσσουν απόψεις αποκλειστικά στα κινεζικά, γεγονός που έχει προκαλέσει δεκάδες σχόλια ανάμεσα στο εργασιακό δυναμικό του λιμανιού. Η τριανδρία, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», έχει καταγράψει δεκάδες υποθέσεις οι οποίες δεν αρέσουν στα «νέα αφεντικά» του λιμανιού. Ωστόσο, υπάρχουν και καταστάσεις που σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ έχουν δημιουργήσει κλίμα ευφορίας στους Κινέζους, παρά το γεγονός ότι αυτό δεν το εισπράττουν οι εργαζόμενοι.
Η λίστα με τα αρνητικά
Το πρώτο πράγμα που κατέγραψαν οι Κινέζοι ήταν η παρουσία χιλιάδων προσφύγων εγκατεστημένων πρόχειρα στο επιβατηγό λιμάνι. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», το ζήτημα αυτό συζητήθηκε σε επίπεδο κορυφής και, τελικά, οι τελευταίοι πρόσφυγες μεταφέρθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα σε δομές στη Βόρεια Ελλάδα, με αποτέλεσμα να λυθεί το πρώτο στη λίστα ζήτημα που έθεσε η Cosco. Η παρουσία των προσφύγων και όλων των υπόλοιπων που συμμετείχαν στις διαδικασίες δημιούργησε ερωτηματικά για το επίπεδο ασφαλείας στην περιοχή της ακτοπλοΐας.
Ιδιαίτερα μέτρα δεν λαμβάνονται, αφού ειδικά το καλοκαίρι διακινούνται χιλιάδες επιβάτες οχήματα και φορτηγά σε καθημερινή βάση, ενώ δεν υπάρχουν ανάλογοι χώροι αλλά και οδικό δίκτυο που να μπορεί να υποστηρίξει την εγκατάσταση και χρήση μέσων τελευταίας τεχνολογίας. Στην ίδια περιοχή, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», δεν εντυπωσίασε με την αρχιτεκτονική του το εγκαταλειμμένο κτήριο του ΣΙΛΟ, το οποίο ακούστηκε να λέγεται ότι μπορεί και να κατεδαφιστεί.
Από τον Σεπτέμβριο, ενδεχομένως να αλλάξει «στέγη» και το πλωτό μουσείο της ελληνικής ναυτιλίας το «Hellas Liberty», το οποίο τώρα φιλοξενείται στο μεγάλο λιμάνι. Εξετάζεται η πιθανότητα να βάλει πλώρη για την απέναντι ακτή του Φλοίσβου, δίπλα στο θωρηκτό Αβέρωφ.
Ως αρνητικό κατέγραψαν οι Κινέζοι, λένε οι πληροφορίες της «Ν», και το γεγονός ότι υπάρχουν δεκάδες ανοικτές υποθέσεις από προηγούμενες διοικήσεις στις οποίες έχει εμπλακεί και η ελληνική δικαιοσύνη. Οι ίδιοι θεωρούν ότι οι υποθέσεις αυτές δεν θα έχουν αρνητικό πρόσημο για την εταιρεία, αλλά όσο παραμένουν ανοικτές, δίπλα στην αναγραφή τους στη λίστα με τα προβλήματα, θα υπάρχει πάντα ένα ερωτηματικό. Ένα από τα κορυφαία ζητήματα είναι και η κατάσταση στο προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Για το ζήτημα οι γνώμες διίστανται, αφού άλλοι λένε ότι πρέπει να γίνουν επενδύσεις ακόμα και 20 με 30 εκατ. ευρώ προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι καθιζήσεις που έχουν εντοπιστεί σε ορισμένα σημεία, ενώ άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι όπου υπάρχουν είναι μεμονωμένες και δεν δημιουργούν πρόβλημα στη λειτουργία του ΣΕΜΠΟ. Με φόντο τον προβλήτα Ι, τα τελευταία χρόνια καταγράφηκε και μια πολυδιάστατη ναυμαχία συμφερόντων στην οποία εμπλέκονται τουλάχιστον έξι ιδιωτικές εταιρείες που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο συνεργάζονται με τον ΟΛΠ.
Ανάλογη είναι και η στάση, δυσαρεστημένοι δηλαδή, που κρατούν οι Κινέζοι σχετικά με τους παραλιμένιους δήμους οι οποίοι διεκδικούν δεκάδες εκατ. ευρώ ως αντισταθμιστικά οφέλη. Πρόσφατα ένας από τους δήμους έκανε συντηρητική κατάσχεση (κλείδωσε) σε λογαριασμούς του ΟΛΠ, ύψους 20 εκατ. ευρώ. Οι Κινέζοι θεωρούν, λένε οι πληροφορίες, ότι έχουν γίνει λανθασμένοι χειρισμοί από πλευράς ΟΛΠ στο ζήτημα αυτό.
Αυτό το οποίο πραγματικά όμως τους άφησε άφωνους ήταν το οργανόγραμμα της εταιρείας, το οποίο θεωρούν ότι είναι κυριολεκτικά απαρχαιωμένο. Την ίδια άποψη εκφράζουν πάντως και αρκετοί από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΛΠ, χωρίς και σε αυτή τη περίπτωση να λείπουν οι εκφάνσεις ανησυχίας από μερίδα εργαζομένων, οι οποίοι βλέπουν ότι έρχονται μεγάλες αλλαγές στο εργασιακό τους περιβάλλον.
Τα θετικά
Στα θετικά καταγράφεται η αξιολόγηση των εργαζομένων, οι οποίοι στην πλειονότητά τους θεωρούνται πολύ καλά καταρτισμένοι και έμπειροι. Δεν λείπουν ωστόσο κάποιες λίγες περιπτώσεις ανθρώπων για τους οποίους έχει γίνει η εκτίμηση ότι ήταν λάθος η τοποθέτησή τους σε συγκεκριμένες θέσεις. Το τοπίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει όταν θα ολοκληρωθούν οι συνεντεύξεις του προσωπικού. Ενθουσιασμός, αναφορικά με τις προοπτικές, υπάρχει και σε ό,τι αφορά τη Ναυπηγεπισκευαστική Ζώνη. Οι Κινέζοι, επισημαίνεται στο report που έχει καταγραφεί, θεωρούν ότι μπορούν να δημιουργήσουν τη μεγαλύτερη επισκευαστική ζώνη στη Μεσόγειο.
Αλλά και για το συγκεκριμένο project έχουν εκδηλωθεί ανησυχίες, που είναι ίσως και οι μεγαλύτερες που έχουν αυτή τη στιγμή τα στελέχη της Cosco. Αιτία οι προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί από τις δηλώσεις τόσο της κινεζικής όσο και της ελληνικής κυβέρνησης, και που είναι πολύ μεγάλες. Οι ανησυχίες έχουν να κάνουν με τη πρόθεσή τους να βάλουν τάξη στο χάος, το οποίο δημιουργήθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες. Η πρόθεση αυτή θα τους φέρει αντιμέτωπους όμως με συγκεκριμένα συμφέροντα, τα οποία ενδεχομένως να θεωρούν ότι οι αλλαγές αυτές θα τους βλάψουν.
Κρουαζιέρα και car terminal
Τα στελέχη της Cosco δεν έχουν κρύψει τον ενθουσιασμό τους για τον τομέα της κρουαζιέρας, ιδιαίτερα για τους ελεύθερους χώρους που υπάρχουν και για τις δυνατότητες παρεμβάσεων που τους δίνονται, ώστε να αναβαθμίσουν περαιτέρω το προϊόν. Θεωρούν ότι η εταιρεία ήδη είναι σε καλά επίπεδα, ωστόσο τα περιθώρια βελτίωσης, ιδιαίτερα και με το έργο της νέας βάσης για κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς, που αναμένεται να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατόν, είναι μεγάλα.
Ανάλογο ενθουσιασμό επέδειξαν και για το car terminal, το οποίο θεωρούν ότι έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης, ενώ εκτίμησαν ότι σήμερα λειτουργεί υποδειγματικά, αν εξαιρέσει κανείς την προστασία των αυτοκινήτων για παράδειγμα από τα πουλιά (σειρήνες). Πάντως, όπως φαίνεται, οι σκέψεις για πολυόροφα γκαράζ σε πρώτη φάση έχουν εγκαταλειφθεί. Σε μια μόνο περιοχή, αν το επιτρέψει η ζήτηση για χωρητικότητα, θα υψώσουν ένα όροφο για να βάλουν αυτοκίνητα.