Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το μεγάλο στοίχημα των LNG carriers αναμένουν να κερδίσουν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έγιναν οι μεγαλύτεροι επενδυτές του κλάδου παγκοσμίως μετά το 2010. Για τις κινήσεις της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, που από το 2011 μέχρι και το τέλος του 2014 επένδυσε περισσότερα από 10 δισ. δολάρια για να παραγγείλει 52 LNG carriers παίρνουν θέση και δύο ναυτιλιακοί οίκοι, η Alibra Shipping που βάζει ερωτηματικά και η Drewry, η οποία ουσιαστικά δικαιώνει τον επενδυτικό πυρετό των προηγούμενων ετών για τα πλοία μεταφοράς LNG.
Οι brokers της Alibra αναλύουν τη πορεία της ναυλαγοράς στα LNG και στέκονται στη μεγάλη πτώση που έχει παρουσιάσει από το 2014 και μετά. Εκφράζουν και το ερώτημα «αν τελικά οι Έλληνες έκαναν λάθος;» επενδύοντας σε τέτοιο βαθμό στον συγκεκριμένο κλάδο. Στο ερώτημα αυτό πάντως, έρχεται να απαντήσει η Drewry, η οποία θεωρεί ότι ανεξάρτητα από τη σημερινή κατάσταση, αλλά και τις αλλαγές στο τοπίο που θα επιφέρει η μεγέθυνση της διώρυγας του Παναμά, το 2020 θα λείπουν από την αγορά 65 πλοία, προκειμένου να καλύψουν τη ζήτηση που θα έχει δημιουργηθεί.
Σημειώνεται ότι στον κλάδο των LNG carriers πρωτοπόρος είναι ο όμιλος Αγγελικούση, ενώ σημαντικές επενδύσεις έχουν κάνει μεταξύ άλλων η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η Gaslog του Πίτερ Λιβανού, η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου, η ΤΕΝ του ομίλου Τσάκου και η Cardiff του Γιώργου Οικονόμου.
H Alibra
H Alibra στην ανάλυσή της υπενθυμίζει ότι το 2013 έγραφε ότι οι Έλληνες κατείχαν το 31% του orderbook στα LNG carriers, σε όρους χωρητικότητας, και μάλιστα προέτρεπε τον κλάδο να «κινηθεί όπως οι greeks». Τρία χρόνια μετά σημειώνει ότι έχουν επενδυθεί δεκάδες δισ. δολάρια για 180 πλοία εκ των οποίων τα 52 (29%) ήταν ελληνικά.
«Από τότε έχουν αλλάξει πολλά και κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι οι Έλληνες έκαναν λάθος σε μια από τις σπάνιες φορές στην ιστορία της ναυτιλίας» σημειώνει η Alibra.
«Κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει τη κάθετη πτώση στις πετρελαϊκές τιμές, οι οποίες οδήγησαν στην αναβολή διάφορων project για LNG. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να οδηγηθεί ο κλάδος σε υπερπροσφορά χωρητικότητας, αφού τα πλοία είχαν ήδη παραγγελθεί. Μάλιστα, φέτος, ανακοινώθηκε ότι τέσσερα projects στον Καναδά, ένα στο Καμερούν και ένα στο Όρεγκον θα καθυστερήσουν να ολοκληρωθούν.
Πάντως, από τον Ιανουάριο οι εγκαταστάσεις υγροποίησης Asia-Pacific LNG, Sabine Pass, Gorgon και η δεύτερη μονάδα της Gladstone έχουν τεθεί σε λειτουργία.
H Drewry
Στον αντίποδα έρχεται η Drewry, η οποία επισημαίνει ότι τελικά, και παρά τις αναταράξεις, η αγορά θα χρειαστεί ακόμα περισσότερα πλοία μέχρι το 2020, προκειμένου να ικανοποιήσει τη ζήτηση. Οι ναύλοι στη spot αγορά σήμερα είναι στα 30.000 δολάρια την ημέρα και βρίσκεται σταθερά σε αυτά τα επίπεδα από το τέλος του 2015. Οι τιμές αυτές είναι περίπου 80% κάτω σε σχέση με τα υψηλά του κλάδου στα μέσα του 2012.
Η πτώση των ναύλων, συνεχίζει η Drewry, είχαν σαν αποτέλεσμα να μειωθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα LNG carriers με αποτέλεσμα φέτος στο εξάμηνο να έχουν παραγγελθεί μόλις τέσσερα. Ο μέσος όρος των τελευταίων πέντε ετών ετών ήταν 44 νέες παραγγελίες τον χρόνο.
Η συνεχιζόμενη πτώση στις νέες παραγγελίες αναμένεται να «μειώσει» την ταχύτητα ανάπτυξης του παγκόσμιο στόλου από το 2019 και μετά, αναφέρει η Drewry και προσθέτει ότι μέχρι τότε αναμένεται ότι σχεδόν όλα τα LNG project θα είναι ενεργά.
Οι αναλυτές της Drewry επαναλαμβάνουν ότι η μακροπρόθεσμη προοπτική για το LNG εξακολουθεί να είναι ισχυρή, καθώς και ότι οι περιορισμένες νέες παραγγελίες δεν βασίζονται στα θεμελιώδη δεδομένα της αγοράς.
«Ο λόγος για τον οποίο δηλώνουμε αισιόδοξοι είναι ότι, βάσει των υπολογισμών μας, μέχρι το 2020 οι πλοιοκτήτες θα χρειαστεί να παραγγείλουν επιπλέον 65 LNG carriers προκειμένου να καλύψουν τη ζήτηση που θα έχει δημιουργηθεί».