Πιθανότατα έως τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την ολοκλήρωση της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ΟΛΠ Α.Ε.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου που αφορά τη νέα σύμβαση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, πριν από την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση των μετοχών του 51% του λιμανιού του Πειραιά από τους τρεις υποψήφιους επενδυτές που έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού (Cosco, AMP TERMINALS MAERSK, ICTSI) αλλά και στη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Το νομοσχέδιο, που θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή, είχε ξεκινήσει να συγγράφεται τον Δεκέμβριο του 2014, αλλά δεν ολοκληρώθηκε λόγω εκλογών και σε αυτό εμπλέκονται το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ναυτιλίας, ο ΟΛΠ και το ΤΑΙΠΕΔ.
Έως τώρα το ελληνικό δημόσιο είχε παραχωρήσει στον ΟΛΠ, μέσω μιας σύμβασης (master concession), το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού του Πειραιά που θα παραμείνουν στο δημόσιο.
Επίσης, ο ΟΛΠ έχει διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες ενώ κατέβαλε στο κράτος ως ετήσιο αντάλλαγμα για την παραχώρηση το 2% επί του κύκλου εργασιών του.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, αυτό που επεξεργάζονται οι νομικές υπηρεσίες του ΤΑΙΠΕΔ, του ΟΛΠ και των εμπλεκόμενων υπουργείων προκειμένου να προχωρήσει η αξιοποίηση και πώληση των μετοχών του 51% των μετοχών του ΟΛΠ σε υποψήφιους επενδυτές, είναι η δημιουργία μίας αρχής λιμένος (port authority) στον Πειραιά, που θα ασκεί διοίκηση και σε αυτήν θα μεταφερθούν οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ.
Ο ΟΛΠ θα μπορεί να ασκεί μόνο εμπορική δραστηριότητα όπως αυτή τη στιγμή ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), θυγατρική της Cosco. Η αρχή λιμένος που θα δημιουργηθεί θα μπορεί στη συνέχεια, εφόσον προχωρήσει η πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, να ασκεί έλεγχο στο νέο ιδιοκτήτη αλλά και στη ΣΕΠ Α.Ε. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ίδιο μοντέλο με τη δημιουργία αρχής λιμένος αναμένεται να ακολουθηθεί και στα υπόλοιπα λιμάνια.
Όταν το σχέδιο νόμου ψηφισθεί από τη Βουλή, οι τρεις υποψήφιοι για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ (βασικό μέτοχο του ΟΛΠ), ενώ αναμένεται η νέα κατάρτιση σύμβασης παραχώρησης προς το νέο ιδιοκτήτη που θα πρέπει να περάσει και να ψηφιστεί από τη Βουλή.
Πηγή: ΑΜΠΕ