Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ανεξάρτητα από τις επιθέσεις που δέχεται η ελληνική ναυτιλία από ξένα κέντρα, ήταν, είναι και θα παραμείνει πρώτη δύναμη παγκοσμίως, προσφέροντας σημαντικά πλεονεκτήματα, υλικά και ηθικά, στην πατρίδα.
Η δήλωση αυτή στη «Ν» του προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρου Βενιάμη, συμπυκνώνει και το μήνυμα που αναμένεται να στείλει σήμερα από το βήμα του 2ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής».
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφερόμενος στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ελληνόκτητης ναυτιλίας, θα τονίσει ότι πάντοτε έβγαινε πιο δυνατή μέσα από τις κρίσεις και τις επιθέσεις ξένων κύκλων, χάρη στις ικανότητες, το επιχειρηματικό ταμπεραμέντο και τη ναυτοσύνη των Ελλήνων.
Ο κ. Βενιάμης αναμένεται να σχολιάσει και τις τελευταίες παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ελληνικό ναυτιλιακό φορολογικό σύστημα, επισημαίνοντας ότι υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα όχι μόνο της ελληνικής, αλλά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, ενώ ιδιαίτερη αναφορά αναμένεται να κάνει στην προσφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία και την απασχόληση.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕΕ έχει επανειλημμένως αναφερθεί «στην επιθυμία» και το «όραμα» της ελληνικής ναυτιλίας «να συμβάλει ως εθνικός στρατηγικός και παραγωγικός πυλώνας στην αναπτυξιακή πορεία που χρειάζεται ο τόπος». Ιδιαιτέρως σημαντική για την ΕΕΕ είναι η συμβολή της ναυτιλίας στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας που κλονίζει τον κοινωνικό ιστό, με την προσφορά θέσεων εργασίας επί των πλοίων σε νέους της χώρας μας. «Η δυναμική του τομέα συνυπάρχει με την εμπιστοσύνη μας στη ναυτοσύνη των Ελλήνων, θετικές προϋποθέσεις που απαιτείται να συμπληρωθούν με ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους εργασίας, σύμφωνους με τα κρατούντα στην παγκόσμια ναυτιλία και τη διεθνή ναυτεργατική νομοθεσία» τονίζει ο κ. Βενιάμης.
Ο ελληνόκτητος στόλος
Αλλωστε η ελληνόκτητη ναυτιλία, ακόμη και την περίοδο που ο κλάδος πλήττεται από μία πρωτόγνωρη κρίση, κυρίως σε ό,τι αφορά τα πλοία ξηρού φορτίου, έχει τα περιθώρια να αυξήσει υπό προϋποθέσεις την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Lloyd’s List Intelligence, η ελληνική πλοιοκτησία ελέγχει 5.226 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 334,649 εκατομμύρια dwt. Το ελληνικό τονάζ είναι κατά 58 εκατομμύρια dwt μεγαλύτερο από αυτό της δεύτερης Ιαπωνίας και διπλάσιο σχεδόν από τα 178 εκατ. dwt της τρίτης Κίνας. Επίσης, σε πείσμα όλων των δοκιμασιών που πέρασε και εξακολουθεί να περνάει η Ελλάδα, η ελληνόκτητη ποντοπόρος συνεχίζει διαχρονικά να μεγεθύνεται.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal, οι Ελληνες πλοιοκτήτες πρωταγωνίστησαν και πάλι στις αγοραπωλησίες πλοίων second hand, όπως και στις παραγγελίες νεότευκτων.
Ειδικότερα, οι Ελληνες εφοπλιστές επένδυσαν το 2015 πάνω από 8,5 δισ. δολάρια για την αγορά πλοίων second hand ή για τη ναυπήγηση νέων. Στην αγορά μεταχειρισμένων επένδυσαν 5,1 δισ. δολάρια για την απόκτηση 287 πλοίων μεταφορικής ικανότητας 22,56 εκατ. dwt. Το 2014 είχαν αποκτήσει 349 πλοία αξίας 8,99 δισ. δολαρίων και μεταφορικής ικανότητας 32,67 εκατ. dwt.
Η μείωση τόσο στον αριθμό των πλοίων όσο και σε αξία αντανακλά τη γενικότερη πτώση της δραστηριότητας στον τομέα από το σύνολο της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Σύμφωνα πάντα με την Intermodal, το 2015 άλλαξαν χέρια 1.383 πλοία συνολικής αξίας 22,87 δισ. δολαρίων και 76,75 εκατ. dwt έναντι 1.440 πλοίων αξίας 28,21 δισ. δολαρίων και μεταφορικής ικανότητας 91,49 εκατ. dwt το 2014.
Αναφορικά με τις ναυπηγήσεις, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα τοποθέτησαν το 2015 παραγγελίες για 173 πλοία συνολικής αξίας 3,42 δισ. δολαρίων και μεταφορικής ικανότητας 15,72 εκατ. dwt. Το 2014 είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 127 πλοία. Παγκοσμίως το 2015 οι νέες παραγγελίες πλοίων ανήλθαν σε 2.434 πλοία και το 2014 σε 2.874 πλοία.