Skip to main content

Νιγηρία: Σε μαύρη λίστα το 10% του στόλου VLCC

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

«Εμπλοκή» στις θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου έχει προκαλέσει η απόφαση της Νιγηρίας να απαγορεύσει σε 113 δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού να πιάνουν στα λιμάνια της, αλλά και να πλέουν στα ύδατά της.

Ηδη η Intertanko, η Διεθνής Ενωση Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων, έχει απευθύνει ερώτημα στις αρχές της Νιγηρίας προκειμένου να γίνουν αντιληπτοί ο λόγοι που επεβλήθησαν οι περιορισμοί. Και αυτό διότι ορισμένα πλοία τα οποία βρίσκονται στη λίστα δεν έχουν προσεγγίσει τη Νιγηρία ποτέ.

Επίσης η Intetanko έχει ζητήσει να δοθεί και μια «ασφαλής διαδρομή» στα ύδατα της χώρας για όσα πλοία είναι στη λίστα αποκλεισμού.

Το γεγονός ότι η Νιγηρία έχει αποκλείσει μεταξύ άλλων και το 10% του παγκόσμιου στόλου των mega δεξαμενόπλοιων των 300.000 τόνων (VLCC) δεν είναι κάτι το αμελητέο σε οικονομικό επίπεδο, δήλωσε ο κ. Tatham Macinnes της Simon Tatham.

Ναύλα 75.000 δολ.

Σημειώνεται ότι τα ναύλα για ταξίδια από Δυτική Αφρική προς Κίνα φτάνουν τα 75.000 δολάρια την ημέρα στη spot αγορά σήμερα και μέχρι στιγμής, η ναυλαγορά δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί. Κάτι που όμως αναμένεται να συμβεί, αν δεν βρεθεί σύντομα λύση.

Ακόμα ένα ερώτημα που έχει τεθεί στη αφρικανική χώρα είναι αν σχεδιάζει να επεκτείνει τη λίστα που έδωσε στη δημοσιότητα, αφού έχουν εκφρασθεί ανησυχίες μήπως υπάρξει και δεύτερος γύρος αποκλεισμών.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Macinnes, δεν αποκλείεται το ναυτικό της Νιγηρίας να επεκτείνει τον αποκλεισμό και στην οικονομική ζώνη της χώρας. Ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες έχουν πλοία στη λίστα των νιγηριανών και τα οποία πρόσφατα δραστηριοποιήθηκαν εκεί, θα πρέπει σύμφωνα με τον κ. Macinnes να ετοιμάσουν φάκελο με όλα τα στοιχεία από τις φορτοεκφορτώσεις πετρελαίου, ενώ παράλληλα καλούνται να αποφεύγουν την περιοχή για όσο διάστημα είναι ανοικτό αυτό το ζήτημα.

Σύμφωνα με τους Lloyd’s List, ορισμένα από τα πολύ μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας έχουν στους στόλους τους πλοία που έχουν αποκλειστεί από τις αρχές της αφρικανικής χώρας. Εταιρείες όπως η Euronav, η Maran Tankers, η SK Shipping, η Hanjin Shipping, η Tsakos Energy Navigation αλλά και η BW Maritime.

Χωρίς εξήγηση

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο κορεάτικες εταιρείες, η SK Shipping και η Hanjin, ακόμα διερευνούν τους λόγους για τους οποίους ένας αριθμός δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζονται έχει αποκλειστεί. «Δεν γνωρίζουμε τι έχει συμβεί, ακόμα το διερευνούμε» σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Από την BW Maritime σημειώνουν ότι ενημερώθηκαν ανεπίσημα ότι ένα VLCC, το «BW Bauhinia», βρίσκεται στη λίστα της Νιγηρίας.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του «Astro Chorus» της Maran Tankersτο, οποίο τελευταία φορά που έπιασε σε λιμάνι της Νιγηρίας ήταν πριν από δύο χρόνια και ενώ ήταν σε χρονοναύλωση.

Ωστόσο, υπάρχουν πλοία στη λίστα, τα οποία έχουν να περάσουν από τη Νιγηρία ακόμα περισσότερα χρόνια. Για παράδειγμα στην ΤΕΝ δεν πίστευαν στα μάτια τους, όταν διάβασαν τα νέα.

Το «Maria Princess» από το 2008 που έπεσε στο νερό δεν έχει προσεγγίσει ποτέ τη Νιγηρία αναφέρουν από την εταιρεία και προσθέτουν ότι επιθυμούν να ξεκαθαρίσει πολύ σύντομα αυτή η ιστορία.

Ανάλογη είναι και η θέση που έλαβε και η Euronav, η οποία έχει έξι πλοία στη μαύρη λίστα.

«Ορισμένα από τα πλοία που είναι στη λίστα δεν έχουν περάσει ποτέ από τη Νιγηρία» δηλώνουν στελέχη της εταιρείας.

Η επιστολή

«Εφόσον ένα πλοίο δεν ανταποκρίνεται στις προϋποθέσεις που έχει θέσει μια πετρελαϊκή εταιρεία, δίδεται στην εταιρεία ένας λεπτομερής κατάλογος των αιτιών που οδήγησαν στον αποκλεισμό του» σημειώνεται στην επιστολή της Intertanko προς τις αρχές της Νιγηρίας.

«Στην προκειμένη περίπτωση όμως, δεν γίνεται καμία αναφορά, ούτε για τις ελάχιστες προϋποθέσεις, αλλά ούτε και για τα στοιχεία που οδήγησαν στον αποκλεισμό των πλοίων» επισημαίνει η Ενωση και καταλήγει ζητώντας να ανακληθεί η συγκεκριμένη απόφαση μέχρι να δοθεί επαρκής αιτιολογία, αλλά και χρόνος στους πλοιοκτήτες προκειμένου να απαντήσουν.