Skip to main content

Επανεξετάζεται ο τρόπος αξιοποίησης 10 λιμανιών

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Ανοικτό αφήνει ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης το ενδεχόμενο να αλλάξει ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση των 10 λιμανιών ανώνυμων εταιρειών, των οποίων οι μετοχές βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.

Ο υπουργός, ο οποίος συναντήθηκε με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, «έδωσε σήμα», όπως είχε προαναγγείλει, προκειμένου να γίνουν μελέτες βιωσιμότητας σε αυτά τα 10 λιμάνια (Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο, Πάτρα, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Βόλος, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηράκλειο).

Σε δηλώσεις του σημείωσε ότι οι μελέτες αυτές είναι απαραίτητες προκειμένου να επιλεγεί η βέλτιστη πρακτική για τους δέκα αυτούς Οργανισμούς. Όσον αφορά τη βέλτιστη τακτική, σύμφωνα με όσα επεσήμανε στη «Ν», δεν αποκλείεται να είναι είτε πώληση μετοχών είτε παραχώρηση δραστηριοτήτων.

Το κάθε λιμάνι θα εξεταστεί ξεχωριστά στη βάση της βελτίωσης των υποδομών, στη μεγιστοποίηση των εσόδων και στην ώθηση των τοπικών οικονομιών.

Σημειώνεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο των ολικών παραχωρήσεων (πώληση μετοχών) στα 10 αυτά λιμάνια, και είχε αποφασίσει ότι η εκμετάλλευση των λιμανιών θα γίνει αποκλειστικά μέσω παραχωρήσεων δραστηριοτήτων (υποπαραχωρήσεις).

Θέση που είχε προκαλέσει τριβές με το ΤΑΙΠΕΔ, στελέχη του οποίου υποστήριζαν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ότι υπάρχουν περιπτώσεις, όπως στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπου οι υποψήφιοι επενδυτές είχαν εκφράσει τη θέλησή τους να τους παραχωρηθεί εξ ολοκλήρου το λιμάνι (πώληση μετοχών). Η πώληση μετοχών στα ελληνικά λιμάνια δεν αποτελεί και πώληση των εδαφών, αλλά παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσής τους, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (σύμφωνα με τη διάρκεια ζωής της εταιρείας, όπως προβλέπεται στο καταστατικό της).

Ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε επίσης: «Θέλουμε η ναυτιλία να γίνει οικονομική ατμομηχανή της χώρας, προχωράμε σε ριζική μεταρρύθμιση στη ναυτική εκπαίδευση, απλοποιούμε τις διαδικασίες για προσέλκυση πλοίων με ελληνική σημαία».

Σκάφη αναψυχής

Παράλληλα με το ζήτημα των λιμανιών, τον νέο υπουργό Ναυτιλίας απασχολεί και το ζήτημα των σκαφών αναψυχής αλλά και των μαρινών που τα φιλοξενούν στις εγκαταστάσεις τους. Σύμφωνα με τον υπουργό, «στον κρίσιμο τομέα του θαλάσσιου τουρισμού το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καλείται να -και θα- διαδραματίσει έναν πιο αποφασιστικό ρόλο, αναλαμβάνοντας νομοθετικές πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία του κλάδου των σκαφών αναψυχής και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς του.

Προχωράμε στην αναδιάρθρωση και επίλυση προβλημάτων στο Μητρώο Πλοίων, έτσι ώστε να καταστεί ένα χρήσιμο εργαλείο της εθνικής πολιτικής για τον θαλάσσιο τουρισμό και όχι απλώς ένα εργαλείο υπερφορολόγησης χωρίς αναπτυξιακό χαρακτήρα, όπως συνέβαινε ως τώρα. Στον τομέα της κρουαζιέρας σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία θα κάνουμε ό,τι είναι αναγκαίο για τη διεύρυνση του homeporting στα ελληνικά λιμάνια και τη συμμετοχή επιχειρήσεων στην αλυσίδα αξίας του κλάδου. Το Αιγαίο αποτελεί ήδη έναν από τους κορυφαίους προορισμούς της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας και από την πλευρά μας πρέπει να βελτιώσουμε όλες εκείνες τις παραμέτρους που θα ενισχύσουν περαιτέρω τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που θα ταξιδεύουν στη χώρα μας και στα νησιά μας».

Συνάντηση με φορείς

Στο πλαίσιο αυτό τις τελευταίες ημέρες ο κ. Πλακιωτάκης έχει προχωρήσει σε διαδοχικές συναντήσεις με την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού και τον πρόεδρό της Αντώνη Στελλιάτο, με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Θαλάσσιου Τουρισμού με πρόεδρο τον Μιχάλη Σκουλικίδη, αλλά και την Ένωση Μαρινών Ελλάδος με πρόεδρο τον Σταύρο Κατσικάδη.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η ελληνική πολιτεία προσπαθεί να προχωρήσει και στην εκμετάλλευση μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων των μαρινών. Ήδη μαρίνες όπως του Φλοίσβου και της Ζέας, όπως και άλλες βρίσκονται υπό τη διαχείριση ιδιωτών, ενώ άλλες, όπως αυτή του Αλίμου, βρίσκονται στο στάδιο μετάβασής τους από τον δημόσιο χαρακτήρα στον ιδιωτικό τομέα.

Παράλληλα, το μεγάλο στοίχημα είναι να προσελκύσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό σκαφών τόσο για ταξίδια σε νησιωτικούς προορισμούς όσο και παραμονή τους σε όλη τη διάρκεια της σεζόν στις ελληνικές μαρίνες.