Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το τελευταίο εμπόδιο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco, θα κληθεί να ξεπεράσει το επόμενο διάστημα ο κινεζικός όμιλος. Πιο συγκεκριμένα, οι Κινέζοι, μέσω του Οργανισμού, θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να αλλάξει η σύμβαση για τις πιστώσεις 90 εκατ. ευρώ που είχε λάβει ο ΟΛΠ για να επεκτείνει τον προβλήτα Ι του ΣΕΜΠΟ, με εξαιρετικά χαμηλό επιτόκιο.
Η εξέλιξη αυτή δεν αιφνιδίασε, αφού το ζήτημα ήταν γνωστό από τις αρχές του 2015, και το είχε γνωστοποιήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Ν», η Τράπεζα είχε ενημερώσει εξαρχής το ΤΑΙΠΕΔ ότι σε περίπτωση που αλλάξει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας θα ζητήσει και αλλαγή των όρων του δανείου. Οι περισσότεροι στο λιμάνι του Πειραιά αναμένουν ότι η ΕΤΕπ θα ζητήσει αύξηση του επιτοκίου δανεισμού, ενώ θεωρητικά θα μπορούσε να ζητήσει ακόμα και την άμεση εξόφλησή του, λόγω αλλαγής του μετοχολογίου της εταιρείας. Τραπεζικοί κύκλοι πάντως απέκλειαν ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αφού, όπως επεσήμαναν στη «Ν», αποτελεί μόνο θεωρητικό σενάριο.
Ακόμα ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα την Cosco είναι αυτό της ναυπηγοεπισκευής, αφού οι επενδύσεις που θα κάνει εκεί θα είναι ύψους 200 εκατ. ευρώ και θα προβλέπουν την εγκατάσταση δύο δεξαμενών, η μία εκ των οποίων θα μπορεί να υποδέχεται ακόμα και VLCC, τα δεξαμενόπλοια των 300.000 τόνων.
Το ζήτημα που προβληματίζει τους Κινέζους είναι ότι θα πρέπει να αλλάξουν τη λειτουργία και να βάλουν τάξη σε μια περιοχή που για δεκαετίες λειτουργεί άναρχα και χωρίς κανέναν ουσιαστικό έλεγχο. Αυτός άλλωστε είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που έφυγαν από την Ελλάδα τα πλοία. Η ναυπηγοεπισκευή θεωρείται στρατηγικής σημασίας, αφού εκεί αναμένεται ότι θα δοθεί κυρίως η μάχη της ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά (σε συνδυασμό με τις επιχειρήσεις μεταποίησης στο Θριάσιο, που μπορεί να διεκδικήσει η Cosco στην πορεία). Αποτελεί δε και πάγια θέση όλων των ελληνικών κυβερνήσεων απέναντι στους Κινέζους από το 2010 και μετά.
Τέλος, σε καλό δρόμο φαίνεται ότι βρίσκεται το ζήτημα της κατασκευής της νέας βάσης κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι τώρα, να φαίνεται ότι θα δώσει την επιδότηση των 114 εκατ. ευρώ για το πρώτο κομμάτι της επένδυσης, ανεξάρτητα από την ταυτότητα του μεγαλομετόχου του ΟΛΠ.