Skip to main content

Εκτίναξη των ναύλων στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2013 «σκαρφάλωσε» ο δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου (Baltic Dry Index), μετά το «ράλι» των τελευταίων εβδομάδων ιδιαίτερα στα πλοία χωρητικότητας 75.000 και 170.000 τόνων. 
Η αγορά capes (170.000 dwt) είναι αυτή που έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη ανάκαμψη, καθώς τα χρονοναυλοσύμφωνα στον συγκεκριμένο κλάδο, από τον Απρίλιο μέχρι το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, αυξήθηκαν κατά 29.503 δολάρια την ημέρα, σημειώνοντας αύξηση κατά 853%. Αλλά και για τα panamax (75.000 dwt) η αύξηση είναι εντυπωσιακή. Σύμφωνα με την ανάλυση της Allied Shipbroking, από τον Φεβρουάριο του 2019, τα έσοδα έχουν αυξηθεί κατά 13.162 δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 297%.

Δυναμικά τα panamax

Κοιτάζοντας τις δύο αυτές αγορές, με μια πρώτη ματιά μπορεί να θεωρήσει κανείς ότι τα capes έχουν «απογειωθεί». Ωστόσο, όπως καταγράφει ο Γιώργος Λαζαρίδης της Allied, τα panamaxes πέτυχαν τους τελευταίους δύο μήνες μια εντυπωσιακή επιστροφή. Το επίπεδο των ναύλων (TCA) έφτασε τα 17.348 δολάρια την ημέρα, φτάνοντας τα υψηλά του Δεκεμβρίου του 2010. 
Πέραν των μετρήσεων των επιδόσεων της ναυλαγοράς, στην ουσία φαίνεται ότι το κλίμα έχει αλλάξει και επικρατεί αισιοδοξία, μετά από ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα που η αγορά ήταν σε πάρα πολύ χαμηλά επίπεδα. 
Ώθηση στη ζήτηση για ελεύθερη χωρητικότητα έδωσε η έντονη δραστηριότητα που καταγράφεται στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος, η οποία και «κινεί τα νήματα», ιδιαίτερα στα capesize, τα οποία με τη σειρά τους δίνουν και τον τόνο στην ναυλαγορά. Οι μεγάλοι traders προσπαθούν να καλύψουν το κενό, που δημιουργήθηκε στις αρχές του έτους. Ωστόσο, χθες καταγράφηκε μια μεγάλη πτώση στην αγορά των capes, κατά 507 μονάδες. Εξέλιξη που θεωρείται ως διόρθωση μετά το συνεχόμενο ράλι των τελευταίων ημερών.  

Το σιδηρομετάλλευμα

Εν μέρει, αυτή η κίνηση ενισχύθηκε από την αυξημένη δραστηριότητα που παρατηρείται στις μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος, καθώς οι έμποροι προσπαθούν να καλύψουν το κενό που είχε μείνει πίσω από τον καταστροφικό καταιγισμό τον Ιανουάριο. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι και οι τρεις μεγαλύτεροι παραγωγοί σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο, οι Vale, Rio Tinto και BHP Billiton, υποβάθμισαν τις αρχικές τους εκτιμήσεις για το έτος, ενώ οι δύο Αυστραλοί μεγαθήρες αναμένουν να καταγράψουν την πρώτη μείωση των ετήσιων εξαγωγών τους τον αιώνα.

Οι διαταραχές στον εφοδιασμό στη Βραζιλία και την Αυστραλία (τα ορυχεία της Δυτικής Αυστραλίας πλήττονται από σοβαρά προβλήματα εξαιτίας τροπικού κυκλώνα και εκτροχιασμού αμαξοστοιχιών) έχουν ωθήσει σε εποχική άνοδο στις αποστολές φορτίων μέσα στο καλοκαίρι. 

Επίσης και οι μεγάλοι παραγωγοί όπως είναι η Vale και η BHP είναι πιθανό να επιδιώκουν να κινηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες πριν από τα προγραμματισμένα μεγάλα σχέδια συντήρησης που είναι προγραμματισμένα για το φθινόπωρο. Ταυτόχρονα, η «όρεξη» που δείχνουν οι παραγωγοί χάλυβα στην Κίνα συνέβαλε στη διατήρηση μιας θετικής δυναμικής.

Φυσικά, και η ραγδαία αύξηση της δραστηριότητας στον τομέα των σιτηρών στον Ατλαντικό έδωσε και αυτή από την πλευρά της ώθηση στην αγορά, αν και όπως φαίνεται από την απόδοση των τμημάτων μικρότερου μεγέθους, έχει παίξει δευτερεύοντα ρόλο προς το παρόν. Όπως υπογραμμίζει η Allied αυτή η πιο πρόσφατη άνοδος των ναύλων βοήθησε να καλυφθεί το χαμένο έδαφος και τώρα φαίνεται ότι η αγορά επιστρέφει σε «ρότα» ανάκαμψης. 

Οι τιμές 

Μάλιστα σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied, στην αγορά ενδεχομένως να υπάρχουν και ευκαιρίες αγοραπωλησιών αφού τα capes δεκαετίας πωλούνται μέσα στον Ιούλιο σε τιμές 4% χαμηλότερα από τα επίπεδα του Ιουνίου (στα 24 εκατ. δολάρια από 25 εκατ. δολάρια τον προηγούμενο μήνα).  

Το αγοραστικό ενδιαφέρον όμως στράφηκε σε πλοία 12 έως 14 ετών με τις τιμές της συναλλαγής να διαμορφώνονται από 13,8 εκατ. δολάρια μέχρι 17,8 εκατ. δολάρια.