Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Δεν βρίσκουν κοινή γραμμή πλεύσης για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά (Cosco) και οι επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευής.
Η πρώτη κόντρα αφορούσε την άδεια ναυπηγείου που θέλει να βγάλει ο ΟΛΠ για τη ΝΕΖ. Κίνηση που έχει απορριφθεί τόσο σε επίπεδο Περιφέρειας όσο και σε επίπεδο υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά βρίσκεται σε διαδικασία εξέτασης από το ΣτΕ. Η δεύτερη αφορούσε τις υποδομές για mega yachts που θέλει να δημιουργήσει ο ΟΛΠ, σύμφωνα με το master plan που είχε καταθέσει στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων. Αίτημα το οποίο και αυτό δεν έχει γίνει αποδεκτό, αφού συνδυάζεται με την άδεια ναυπηγείου που έχει αιτηθεί ο ΟΛΠ.
Η τρίτη κατά σειρά αφορμή δόθηκε με την προκήρυξη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, για τη δημιουργία μητρώου ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων.
Στην προκήρυξη, θέμα για την οποία δημοσίευσε η «Ν», αναφερόταν μεταξύ άλλων ότι ο ΟΛΠ «θα ενεργεί ως υπεύθυνος διαχείρισης έργου, σε αυστηρά συμβουλευτικό επίπεδο, προκειμένου να παρέχει στους πελάτες υπηρεσίες “μιας στάσης” υψηλής ποιότητας και επαγγελματικού επιπέδου στον τομέα της διοίκησης έργων επισκευής πλοίων».
Ο ΟΛΠ, ως υπεύθυνος διαχείρισης έργου, για λογαριασμό των πελατών του, «θα χρησιμοποιήσει την επαγγελματική εμπειρία, τη γνώση, τις ικανότητες και τη δυνατότητα που διαθέτει, προκειμένου να επιλέξει, να ορίσει και να αναθέσει σε τοπικά συνεργεία, εταιρείες και προμηθευτές επισκευής πλοίων την εκτέλεση ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών και υπηρεσιών προς τους πελάτες».
Όπως εξηγεί, αυτό θα γίνει μέσω της δημιουργίας ενός Μητρώου Εγκεκριμένων Εργολάβων, μέσω μίας δίκαιης και διαφανούς διαδικασίας αξιολόγησης και επιλογής για την παροχή εργασιών και υπηρεσιών αναφορικά με την επισκευή πλοίων στους πελάτες του ΟΛΠ.
Μάλιστα όπως επεσήμαναν στη «Ν» κύκλοι της διοίκησης του ΟΛΠ, το μητρώο αυτό θα αφορά τις επιχειρήσεις που θα συνεργάζονται με την Cosco, ενώ οι υπόλοιποι θα μπορούν να λειτουργούν όπως λειτουργούν και σήμερα.
Οι αντιδράσεις
Ωστόσο, η προκήρυξη, ειδικά μετά τη δημοσίευσή της από τη «Ν», προκάλεσε κύμα αντιδράσεων από φορείς που εκπροσωπούν επιχειρήσεις του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου. Για παράδειγμα η Ένωση Μηχανουργών Πειραιά σε επιστολή της προς τη «Ν», μεταξύ άλλων επισημαίνει:
- «Βάσει νόμου η ΟΛΠ ΑΕ δεν δίνει άδειες εργασίες και ούτε μπορεί να δώσει μιας και όπως έχει υπογράψει στη “Σύμβαση Παραχώρησης”, ο ΟΛΠ κάνει μόνο τη “διαχείριση των εγκαταστάσεών του”. Άρα όπως αντιλαμβάνεστε η ΟΛΠ παρατυπεί».
- «Οι κυριότερες αιτίες που η ΝΕΖ είναι σε μαρασμό είναι η έλλειψη δεξαμενών (ακόμη και αυτή που έφερε η ΟΛΠ δεν είναι η καταλληλότερη για το μέγεθός της και με πολλά τεχνικά προβλήματα), τα υπερβολικά τιμολόγια που χρεώνει η ΟΛΠ για τις παρεχόμενες υπηρεσίες που δεν έχουν αντίκρισμα στη Μεσόγειο καθώς και ένα κακό συνδικαλιστικό παρελθόν των εργαζομένων που έχει αφήσει μία κακιά φήμη να πλανιέται.
- Θέλαμε να τονίσουμε ότι στους 18 υποτιθέμενους κλάδους του διαγωνισμού αν επιλεχθούν στην καλύτερη 10 επιχειρήσεις ανά κλάδο που αναφέρεται ως μέγιστο όριο, δηλαδή 180 επιχειρήσεις, τότε τι θα γίνουν οι υπόλοιπες; Αυτήν την στιγμή δραστηριοποιούνται περίπου 450 επιχειρήσεις, χωρίς να υπολογίζουμε τις συναφείς».
Το ψήφισμα
Νωρίτερα, στις αρχές Ιουλίου επίσης, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας, ο Σύνδεσμος Ναυπηγείων Περάματος, αλλά και η Ένωση Μηχανουργών Πειραιά υιοθέτησαν ψήφισμα στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρουν:
- Η μόνη προϋπόθεση πρόσβασης των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων στη ΝΕΖ, οφείλει να είναι η θεσμοθετημένη από την πολιτεία εγγραφή στο μητρώο ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων (όχι αυτό που θέλει να δημιουργήσει ο ΟΛΠ).
- Να απαγορεύσει τις καταχρηστικές χρεώσεις εισόδου για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα των ναυπηγοεπισκευατικών επιχειρήσεων στους χώρους των ναυπηγοεπισκαστικών επιχειρήσεων Πειραιά. Τα τέλη αυτά, σύμφωνα με τον κανονισμό του ΟΛΠ, δεν έχουν εφαρμογή στις επιχειρήσεις αυτές.
Τέλος το ψήφισμα χαρακτηρίζει την προσπάθεια του ΟΛΠ, ως «παραμητρώο ευνοούμενων επιχειρήσεων».
Πού οφείλεται η κόντρα
Η «Ν» προκειμένου να καταγράψει τις βαθύτερες αιτίες της διαμάχης που έχει ξεσπάσει μεταξύ ΟΛΠ (Cosco) και ναυπηγοεπισκευαστικών και συναφών επιχειρήσεων, ήρθε σε επικοινωνία με ανθρώπους που έχουν πολυετή εμπειρία. Από τα λεγόμενά τους, το ζήτημα μπορεί να εξηγηθεί με όρους οικονομίας.
Από τη μια οι ναυπηγοεπισκευαστικές και συναφείς επιχειρήσεις θέλουν να διατηρήσουν το χώρο της ΝΕΖ ανοικτό για όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου, αφού στα ναυπηγεία τον πρώτο και τελευταίο λόγο έχουν οι διοικήσεις των επιχειρήσεων.
Από την άλλη ο ΟΛΠ, ο οποίος κάνει επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 55 εκατ. ευρώ στη ΝΕΖ, επιθυμεί οι επενδύσεις αυτές να είναι βιώσιμες, και αναζητά τρόπους να μπει πιο ενεργά στο “παιχνίδι” αυτό ώστε να εξασφαλίσει ότι σε βάθος χρόνου ότι δεν θα είναι ζημιογόνα η συγκεκριμένη επένδυση.
Οι ίδιοι άνθρωποι επεσήμαναν στη «Ν» ότι το λιμάνι με την Cosco στο πηδάλιο κάνει τα πρώτα του βήματα (αν αναλογιστεί κανείς ότι θα έχουν τη διαχείριση του λιμανιού για τα επόμενα 40 χρόνια), και ότι με τον καιρό αναμένεται να βρεθούν οι απαραίτητες ισορροπίες.