Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Την ανησυχία τους ότι η πολυπληθής σύνθεση της επιτροπής για την κρουαζιέρα θα ακυρώσει στην πράξη τον σκοπό της, που είναι η επίλυση των καθημερινών προβλημάτων που παρουσιάζει ο κλάδος στην Ελλάδα, εκφράζουν στη «Ν» άνθρωποι της αγοράς.
Η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας αποτελείται από 28 μέλη, με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά δύσκολο το έργο της ενεργοποίησης σε συχνή βάση, προκειμένου να δίνει λύσεις σε σημαντικά θέματα που αντιμετωπίζει καθημερινά ο κλάδος στη χώρα μας. Μέχρι σήμερα, η λύση τέτοιων θεμάτων αποτελούσε αίνιγμα για δυνατούς λύτες, λόγω της διάχυσης αλλά και αλληλοκάλυψης των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στους κρατικούς φορείς.
Στην ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας αναφερόταν ότι συστάθηκε τελικά η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας με σκοπό την προώθηση μέτρων και κινήτρων βελτίωσης και ανάπτυξης της κρουαζιέρας και την υποβολή τεκμηριωμένων προτάσεων για επίλυση προβλημάτων.
«Αντί να έχουμε μια ευέλικτη ομάδα κρούσης 8 με 10 μέλη, που θα μπορεί να συνεδριάζει και να λαμβάνει άμεσα αποφάσεις, θα έχουμε ένα πολυμελές δυσκίνητο σχήμα, το οποίο μπορεί να δημιουργήσει περισσότερη γραφειοκρατία από όση αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος» επεσήμανε στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Θεόδωρος Κόντες.
«Τα άτομα που θα αποτελούν την επιτροπή θα πρέπει να είναι γνώστες του αντικειμένου και να έχουν πραγματικά διάθεση να προσφέρουν στον κλάδο» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σε μια περίοδο που η είσοδος στο λιμάνι του Πειραιά του κινεζικού ναυτιλιακού κολοσσού Cosco έχει δημιουργήσει προσδοκίες μέχρι και για διπλασιασμό της κίνησης κρουαζιέρας στη χώρα μας, είτε τράνσιτ είτε home port, οι κρατικοί χειρισμοί θα πρέπει να δίνουν περαιτέρω ώθηση και να μη δημιουργούν προσχώματα» καταλήγει ο κ. Κόντες.
Ένα βήμα παρακάτω πηγαίνει ο γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Μιχάλης Λάμπρος, ο οποίος ναι μεν χαιρετίζει τη σύσταση της Επιτροπής, αναγνωρίζει όμως ότι λόγω της πολυπληθούς σύνθεσής της θα καταστεί ανενεργή στην πράξη.
«Δεν είναι δυνατόν να ασχολούνται 28 άνθρωποι που έχουν πολλές αρμοδιότητες, σε καθημερινή βάση με τα προβλήματα της κρουαζιέρας» σημείωσε.
Με στόχο την ανάπτυξη του home port στη χώρα μας, σε μια περίοδο που η Cosco δηλώνει ότι βασική της προτεραιότητα είναι η κρουαζιέρα, ο κ. Λάμπρος προτείνει να δημιουργηθεί μια ολιγομελής «ομάδα κρούσης» που θα αποτελείται από 10 μέλη περίπου διαλεγμένα από την Επιτροπή, ούτως ώστε να μπορεί να συνεδριάζει χωρίς προβλήματα και να παράγει εποικοδομητικό έργο.
Ζητούμε από την ηγεσία των δύο υπουργείων (Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και τουρισμού Ελένα Κουντουρά) να επανεξετάσουν το θέμα και εφόσον είναι εφικτό να δημιουργήσουν μια ολιγομελή διοικητική ομάδα που θα ασχολείται επί καθημερινής βάσης με την κρουαζιέρα.
Παράδοξο η απουσία της CLIA
Η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας αποτελείται από 28 μέλη, εκ των οποίων τα 12 είναι στελέχη της κυβέρνησης, ενώ υπάρχει και μια σειρά από στελέχη της αγοράς που όμως δεν έχουν άμεση σχέση με τον κλάδο της κρουαζιέρας. Στην Επιτροπή από τους 28 οι άμεσοι εμπλεκόμενοι με την κρουαζιέρα (εκτός του ΟΛΠ) «είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στη «Ν» εκπρόσωποι του κλάδου.
Το παράδοξο είναι ότι δεν έχει συμπεριληφθεί εκπρόσωπος της CLIA Europe (Παγκόσμια Ένωση Κρουαζιέρας), με τη διοίκηση της οποίας είχε συμφωνήσει πέρσι η κυβέρνηση τη σύσταση της Επιτροπής.
Το θέμα αυτό είχε θέσει η CLIA ως πρώτο από όλα, ώστε να ανέβει και πάλι η χώρα μας ως προορισμός, αφού τα τελευταία χρόνια χάνει διαρκώς μερίδια και επισκέπτες παρά το γεγονός ότι παραμένει σταθερά τρίτη. Μία από τις αιτίες της καθυστέρησης που έχει σημειωθεί στη χώρα μας, σύμφωνα με τη CLIA, η οποία εκπροσωπεί σχεδόν όλα τα κρουαζιερόπλοια που ταξιδεύουν και στην Ελλάδα, είναι και η απουσία ενός τέτοιου οργάνου.
Τρίτη και το 2015 σε κίνηση η Ελλάδα
Η Ελλάδα, το 2015, διατήρησε την κατάταξή της ως ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός στην Ευρώπη, με 13,3% μερίδιο της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας και συνολικά 4.176.500 επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τη μελέτη της CLIA, η χώρα μας το 2015 ανέβασε τις επιδόσεις της κατά 100.000 επισκέπτες σε σχέση με το 2014. Όμως, το 2014 ήταν η χρονιά που έκανε ελεύθερη πτώση χάνοντας 500.000 επισκέπτες σε σχέση με το 2013. Η αύξηση των 100.000 είναι κατά πολλούς «διορθωτική κίνηση».
Πιο συγκεκριμένα, η χώρα μας παραμένει μεν ο τρίτος καλύτερος προορισμός στην Ευρώπη, αλλά από το 2011 και μετά χάνει διαρκώς μερίδια. Το 2014 την επισκέφτηκαν 4,075 εκατ. επιβάτες, ενώ το 2013 είχαν φτάσει τα 4,6 εκατ. Επίσης, το 2012 τα ελληνικά λιμάνια είχαν επισκεφθεί 4,79 εκατ. επιβάτες και το 2011 είχαν φτάσει τα 4,78 εκατομμύρια επιβάτες. Αλλά και το μερίδιο που έχουμε στην αγορά πέφτει και από το 27% του 2011 έπεσε στο 16,7% το 2012 και στο 14,8% το 2013, ενώ το 2014 έπιασε μόλις το 14,1% και πέρσι το 13,3%. Το 2009, χρονιά με τις υψηλότερες επιδόσεις, η Ελλάδα είχε μερίδιο 21%.
Σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται και τα έσοδα της χώρας μας. Το 2011 είχαν φτάσει τα 605 εκατ. ευρώ, το 2012 τα 588 εκατ. ευρώ και το 2013 τα 574 εκατ. ευρώ. Το 2014 διαμορφώθηκαν στα 506 εκατ. ευρώ και πέρσι έπεσαν κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ, μόλις στα 489 εκατ. ευρώ.