Από την έντυπη έκδοση
Στο υγροποιημένο φυσικό αέριο βλέπουν το μέλλον της ενέργειας οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι «σαρώνουν» στις ναυπηγήσεις νέων LNG carriers. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες εφοπλιστές, που παραδοσιακά ελέγχουν τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, και έχουν πολύ μεγάλη παράδοση στη διαχείριση δεξαμενόπλοιων πετρελαίου, τώρα φαίνεται ότι στρέφουν την προσοχή τους στο νέο καύσιμο, που είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Οι γνωστοί σε όλο τον κόσμο ως greeks, ήταν από τους πρώτους που μπήκαν στο LNG στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, κίνηση που ατόνησε στη συνέχεια, με εξαίρεση ορισμένους ναυτιλιακούς ομίλους που κυριαρχούν και σήμερα στον χώρο, όπως είναι οι όμιλοι Αγγελικούση και Λιβανού.
Τα τελευταία χρόνια όμως έκαναν δυναμική επιστροφή στον χώρο, με δεκάδες παραγγελίες, ανταγωνιζόμενοι τους Ιάπωνες στο μέγεθος του στόλου. Πλέον όμως, όπως δείχνουν τα στοιχεία, έχουν βάλει ρότα για την πρωτιά, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν καταθέσει το 40% των παραγγελιών που τρέχουν αυτή την περίοδο τα ναυπηγεία κυρίως της Ασίας. Ποσοστό που είναι εντυπωσιακό αν αναλογιστεί κανείς ότι το μερίδιο των Ελλήνων στον παγκόσμιο στόλο είναι σήμερα περίπου 16%.
Στοιχεία 18 μηνών
Τους τελευταίας 18 μήνες έχουν κατατεθεί συνολικά 100 νέες παραγγελίες για LNG carriers, από παλιούς, αλλά και από νέους παίκτες, ενώ μόνο το 2018 οι παραγγελίες που κατατέθηκαν τελικά έφτασαν τις 77. Τα πλοία αυτά θα κοστίσουν σύμφωνα με την αναφορά των Clarksons 12,7 δισ. δολάρια.
Όπως επισημαίνεται από τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο στον κόσμο, η κατακόρυφη άνοδος στις νέες παραγγελίες οφείλεται στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα, και τις θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον τομέα ΥΦΑ.
Στο παιχνίδι των νέων ναυπηγήσεων οι Έλληνες φαίνεται να είναι οι κυρίαρχοι. Μπορεί στον εν ενεργεία στόλο οι Ιάπωνες να ελέγχουν το 20% και οι Έλληνες το 16%, αλλά στο βιβλίο παραγγελιών το 42% αφορά ελληνικές παραγγελίες.
Μπροστά η Daewoo
Όσον αφορά τις χώρες που κατασκευάζουν τα πλοία αυτά, τη μερίδα του λέοντος έχουν οι Νοτιοκορεάτες, με ποσοστό 86%. Η Daewoo, στην οποία ο μεγαλύτερος ελληνικός ναυπηγικός όμιλος, ο Όμιλος Αγγελικούση, έχει σχεδόν το σύνολο των παραγγελιών του, διαθέτει το μεγαλύτερο orderbook στον κόσμο με 36 LNG carriers. Εκτός από τη Maran Gas του κ. Αγγελικούση και άλλες ελληνικές ναυτιλιακές έχουν κλείσει συμβόλαια, όπως είναι η Alpha Gas, και η Minerva Marine.
Ακολουθεί η επίσης νοτιοκορεατική Samsung Heavy Industries με 32 πλοία LNG, ενώ οι Έλληνες ιδιοκτήτες αντιπροσωπεύουν το 63% των νέων παραγγελιών στο ναυπηγείο για το 2018, σύμφωνα με την έκθεση των Clarksons. Σημαντικοί πελάτες μεταξύ άλλων είναι οι Cardiff Marine, GasLog και Minerva Marine. Η Hyundai Heavy Industries έχει δεχθεί παραγγελίες για 17 πλοία, ενώ ανάμεσα στους πελάτες της βρίσκονται οι Cardiff Marine, Thenamaris, Capital Gas και Latsco.
Αύξηση του στόλου
Οι Clarksons αναφέρουν ότι ο παγκόσμιος στόλος LNG carriers ανέρχεται σήμερα σε 574 πλοία. Τη διετία 2019 – 2020 θα αυξηθεί κατά 6,7% ετησίως κατά μέσο όρο. «Η αύξηση του στόλου των LNG carriers αναμένεται να παραμείνει σχετικά σταθερή βραχυπρόθεσμα, σε 5,6% το 2019 και 6,9% το 2020 σε όρους δυναμικότητας, με τις παραδόσεις να φθάνουν φέτος τα 5,2 εκατ. κυβικά μέτρα και 6,8 εκατ. κυβικά μέτρα 2020».
Όσον αφορά το μέλλον, οι Clarkons επισημαίνουν ότι τα νέα σχέδια που ανακοινώνονται διαρκώς οδηγούν στο συμπέρασμα ότι θα έχουμε σημαντική επέκταση του στόλου τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Όσον αφορά την ταυτότητα του στόλου, το 41% διαχειρίζεται από ανεξάρτητες εισηγμένες σε χρηματιστηριακές αγορές ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ το ποσοστό των πετρελαϊκών εταιρειών έχει μειωθεί αισθητά την τελευταία δεκαετία, από 32% το 2009 σε 14% το 2019.