Skip to main content

Η Cosco «θυσιάζει» την ιταλική βάση για τον Πειραιά

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη 
[email protected]

«Πάση δυνάμει» για το λιμάνι του Πειραιά πλέει ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco, ο οποίος προκειμένου να μετατρέψει τον ΟΛΠ σε «maritime city» «εγκαταλείπει» την πρώτη βάση που απέκτησε στην Ευρώπη, το λιμάνι της Νάπολης.

Ειδικότερα, κύκλοι του κινεζικού ομίλου τόνισαν στη «Ν» ότι αυτή την περίοδο εστιάζουν την προσοχή τους αποκλειστικά στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, το οποίο φιλοδοξούν να μετατρέψουν στο μεγαλύτερο της Μεσογείου και ένα από τα κορυφαία της Ευρώπης.

Οι ίδιοι κύκλοι υπογράμμισαν επίσης στη «Ν» ότι αυτή την περίοδο γίνεται σκληρή προετοιμασία προκειμένου στις αρχές Αυγούστου (μετά το πρώτο δεκαήμερο υπολογίζεται) ο κινεζικός όμιλος να αναλάβει και επίσημα το «πηδάλιο» στο λιμάνι του Πειραιά.

Αποχώρηση

Η Cosco αποχώρησε από τη Νάπολη πουλώντας το 50% της συμμετοχής της στο Conateco, στη Mediterranean Shipping Company, η οποία κατείχε και το υπόλοιπο 50%.

Την ίδια στιγμή οι Κινέζοι δεσμεύονται να κάνουν επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ στον ΟΛΠ, ενώ παράλληλα τρέχει το επενδυτικό πρόγραμμα της ΣΕΠ (θυγατρική της Cosco που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων) αξίας άνω των 400 εκατ. ευρώ.

«Ο ΟΛΠ θα αποτελέσει το μοναδικό hub λιμάνι για τους Κινέζους στη Μεσόγειο» υπογραμμίζουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη στη «Ν».

Οι επενδύσεις

Επενδύσεις συνολικού ύψους 600 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να κάνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να το αναδείξει σε πρώτη φάση στο μεγαλύτερο της Μεσογείου.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη πληροφόρηση της «Ν», ο κινεζικός όμιλος σχεδιάζει να συμμετάσχει σε έναν διεθνή διαγωνισμό για το Θριάσιο Πεδίο, υπό την προϋπόθεση ότι θα περιλαμβάνει το σύνολο της έκτασης – και αν στο μεταξύ καταστεί άγονος ο διαγωνισμός που είναι τώρα σε εξέλιξη.

Οι Κινέζοι στην περιοχή θέλουν να στήσουν το εμπορευματικό τους κέντρο αντάξιο του κέντρου που έχουν δημιουργήσει στο Ντουμπάι, ενώ παράλληλα θα αναπτυχθεί και ένα κέντρο ελαφράς μεταποίησης για προϊόντα που θα έρχονται σε sparts από την Ασία.

Για να πετύχουν τους στόχους τους είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν περισσότερα από τα 350 εκατ. ευρώ που περιελάμβανε η πρόταση που κατέθεσαν για τη διεκδίκηση του 67% των μετοχών της εταιρείας στον διαγωνισμό που έκανε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Οι Κινέζοι σχεδιάζουν να αναβαθμίσουν το λιμάνι ώστε να δέχεται και τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου. Στόχος είναι να αυξηθεί στα 3 εκατομμύρια ο αριθμός των τουριστών κρουαζιέρας (διπλασιασμός σε σχέση με το 2015), ενώ η επένδυση αυτή έχει προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η πρώτη φάση, αξίας 120 εκατ. ευρώ, αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. σε ποσοστό 95%.

Δεύτερη προτεραιότητα της Cosco είναι η αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στον πρώτο προβλήτα για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Με την επένδυση αυτή θα μπορούν να διακινηθούν συνολικά 7 εκατ. κοντέινερ σε ετήσια βάση (και στους τρεις προβλήτες του Σ.ΕΜΠΟ), ενώ στο μέλλον αναμένεται να φτάσουν τα 10 εκατομμύρια.

Επίσης, θα γίνουν επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη (από 100 εκατ. ευρώ που προβλέπεται στον αρχικό σχεδιασμό), ενώ στο Car Terminal θα γίνουν έργα που θα υπερδιπλασιάσουν τη χωρητικότητά του ώστε να μπορεί να αποθηκεύσει 20.000 αυτοκίνητα σε ημερήσια βάση από 9.000 που είναι η δυναμικότητα σήμερα. Για τον σκοπό αυτό αναμένεται να κατασκευαστούν μεταλλικές υποδομές πάρκινγκ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στα σχέδια των Κινέζων εντάσσεται ακόμα και η κατασκευή πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας, αλλά και εκθεσιακού κέντρου.

Conateco

H διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο ιταλικό τέρμιναλ Conateco έχει πέσει τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της ανάπτυξης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και κάποιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει σε έργα, όπως η απουσία εργασιών βυθοκόρησης για να μεγαλώσει το βύθισμα του λιμανιού.