Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Άνοιγμα στην αγορά του χύδην ξηρού φορτίου κάνει ο κ. Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης, ο οποίος με άλλους δύο, παγκοσμίου βεληνεκούς, επενδυτές συνέστησε την κοινοπραξία Ivy Shipping LLC. Ήδη, ως πρώτη επενδυτική κίνηση, η Ivy Shipping προχώρησε στην αγορά τεσσάρων Supramax, 6ετίας, κατασκευασμένα σε γιαπωνέζικο ναυπηγείο. Τα πλοία αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και η διαχείρισή τους πραγματοποιείται από τη Marla Shipmanagement Ltd συμφερόντων του Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση. Η Ivy Shipping θα παρακολουθεί την πορεία των αγορών και οι μέτοχοί της έχουν ήδη συμφωνήσει την επέκταση του στόλου, έως το τέλος του 2017, αν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Ο κ. Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης αναφορικά με τη νέα αυτή επιχειρηματική κίνηση σχολίασε σχετικά: «Το 2014 θέσαμε ως στόχο την αύξηση του στόλου μας στα LPG και τα δεξαμενόπλοια, που είναι ο παραδοσιακός χώρος δραστηριοποίησής μας. Τρία χρόνια μετά ο στόχος έχει επιτευχθεί με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα. Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες λάβαμε την απόφαση να διευρύνουμε τις δραστηριότητές μας στον τομέα των φορτηγών πλοίων με τη συνεργασία πολύ σημαντικών, διεθνών, στρατηγικών επενδυτών. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για τη συνεργασία αυτή και με μεγάλη αυτοπεποίθηση προσβλέπουμε στην επίτευξη των νέων στόχων που από κοινού θέσαμε».
Το ξηρό φορτίο
Τα αλλεπάλληλα αρνητικά ρεκόρ στην αγορά ξηρού φορτίου τα τελευταία χρόνια είχαν σαν αποτέλεσμα οι αξίες των πλοίων να πέσουν κατακόρυφα. Σήμερα, γενικότερα οι τιμές των bulk carriers θεωρούνται ως επενδυτικές ευκαιρίες, ενώ καταγράφεται και μικρή ανάκαμψη στις νέες παραγγελίες.
Σύμφωνα με την Drewry η ανάκαμψη των ναύλων στην αγορά των bulk carriers θα συνεχιστεί υπό την προϋπόθεση ότι η αύξηση του στόλου θα είναι ελεγχόμενη.
Παρά την ισχυρή προσφορά χωρητικότητας, οι ναύλοι αναμένεται να ενισχυθούν διότι όπως επισημαίνουν οι αναλυτές η ζήτηση θα κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα. Η ανάκαμψη των ναύλων θα γίνει ιδιαίτερα εμφανής τη διετία 2019 – 2020, όταν και θα τεθούν σε εφαρμογή οι κανονισμοί του ΙΜΟ για την προστασία του περιβάλλοντος. Η ζήτηση σε τόνο-μίλια θα αυξηθεί με ρυθμούς περίπου 3% σε ετήσια βάση κατά τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ η προσφορά χωρητικότητας αναμένεται να αυξάνεται με ρυθμό μόλις 1% ετησίως κατά την ίδια περίοδο, σημειώνει χαρακτηριστικά η Drewry. Η επιβράδυνση στην ανάπτυξη του στόλου αποδίδεται στο χαμηλό ποσοστό νέων παραγγελιών και παραδόσεων πλοίων, αλλά και στον υψηλό σχετικά ρυθμό διαλύσεων πλοίων, οι οποίες αναμένεται να συνεχιστούν εξαιτίας των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών που υιοθετεί ο ΙΜΟ.
Βασικοί παράγοντες της αύξησης της ζήτησης σε ικανοποιητικούς ρυθμούς είναι η εκ νέου εντατικοποίηση των δραστηριοτήτων υποδομής στην Κίνα που θα στηρίξει τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και άλλων μικρών χύδην εμπορευμάτων, αλλά και η επανεμφάνιση της Ινδίας, ειδικά στον τομέα παραγωγής και εξαγωγής σιδηρομεταλλεύματος. Οι εξαγωγές ινδικού σιδηρομεταλλεύματος πραγματοποιούν μια σιωπηρή επιστροφή από μόλις 4 εκατομμύρια τόνους το 2015 σε περισσότερους από 20 εκατομμύρια τόνους το 2016 και αναμένεται να είναι πάνω από 30 εκατομμύρια τόνους φέτος. Η Drewry θεωρεί ότι οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Ινδία θα προσφέρουν επιπλέον ευκαιρίες απασχόλησης για τα Supramax και τα Panamax και οριακά στον στόλο των Capesize.
Τα δεξαμενόπλοια
Ήδη ο κ. Κασιδόκωστας-Λάτσης, εγγονός του καπετάνιου Γιάννη Λάτση, έχει αναλάβει το πηδάλιο της οικογενειακής ναυτιλιακής εταιρείας, Latsco Shipping, που διαχειρίζεται τα πλοία του ομίλου τα τελευταία 70 χρόνια. Η εταιρεία έχει κάνει επενδύσεις άνω των 900 εκατ. δολαρίων και διαθέτει σήμερα έναν στόλο από 24 μοντέρνα πλοία στον κλάδο του υγρού φορτίου και του υγραερίου. Σύμφωνα με τη VesselsValue ο στόλος της Latsco Shipping σήμερα αξίζει περισσότερο από 1 δισ. δολάρια.