Skip to main content

Σε υψηλά εξαετίας ο δείκτης χύδην ξηρού φορτίου

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Στο υψηλότερο σημείο εδώ και έξι χρόνια βρέθηκε χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου Baltic Dry Index (BDI) ξεπερνώντας τις 2.000 μονάδες. Μια επίδοση που είχε να πετύχει από τις 24 Σεπτεμβρίου του 2013. Η έντονη άνοδος της ναυλαγοράς, μια τάση που κρατά ένα μήνα τώρα, οφείλεται στην αυξημένη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα και την επανεκκίνηση του ορυχείου της Vale στη Βραζιλία τον Ιούνιο, το οποίο είχε κλείσει στις αρχές Φεβρουαρίου μετά την έκρηξη σε ένα φράγμα που σκότωσε περισσότερα από 240 άτομα.

Παράλληλα όπως αναφέρει το Reuters η ημερήσια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα της Κίνας αυξήθηκε σε επίπεδα ρεκόρ τον Ιούνιο.

Ακριβοί ναύλοι για ακόμη 50 ημέρες

Η αγορά των capes θα δει κάποιες καλές ημέρες ειδικά στη διαδρομή από Βραζιλία προς την Κίνα καθώς τα φορτία σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας επιστρέφουν στην αγορά, αλλά αντιμετωπίζουν έλλειψη πλοίων, αναφέρουν παράγοντες της ναυτιλίας. Για τις επόμενες 50 ημέρες, αυτό που βλέπουμε είναι ότι τα VLOC που ελέγχονται από την Vale είναι όλα φορτωμένα και κατευθύνονται ανατολικά ενώ από την άλλη πλευρά δεν υπάρχουν αρκετά capes δήλωσε ο πρόεδρος του Star Bulk Carriers, Hamish Norton, σε webinar της Capital Link. Οι πλοιοκτήτες φοβήθηκαν να κρατήσουν χωρίς φορτία τα capes στον Ατλαντικό και τώρα που η προσφορά σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκε όπως και η ζήτηση δεν υπάρχουν πλοία, πρόσθεσε. Έτσι, σύμφωνα με το Tradewinds, για 50 ημέρες σχεδόν είναι εγγυημένοι οι υψηλότεροι ναύλοι καθώς οι Βραζιλιάνοι αυξάνουν την παραγωγή τους, κάτι που φαίνεται να κάνουν αρκετά γρήγορα.

Τιμές ανά κατηγορία πλοίου

Σημειώνεται ότι οι ναύλοι στα capes έφτασαν χθες τα 30.157 δολ. την ημέρα, αυξημένοι κατά 1.578 δολ. από την προηγούμενη ημέρα. Ο δείκτης των capes ο BCI έκλεισε χθες στις 3.968 μονάδες, 244 μονάδες υψηλότερα από την προηγούμενη Δευτέρα. Ανοδικά κινήθηκαν και οι άλλοι δείκτες της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου όπως ο δείκτης των πλοίων τύπου panamax ο BPI ο οποίος έκλεισε στις 2.052 μονάδες με άνοδο 60 μονάδες σε σύγκριση με μία ημέρα πριν. Ο μέσος ναύλος στα panamax που συνήθως μεταφέρουν άνθρακα και σιτηρά κινήθηκε στα 16.396 δολ., αυξημένος κατά 477 δολ σε σχέση με μία ημέρα πριν.

Η σφικτή spot αγορά στα πλοία capesize έχει οδηγήσει τους αγοραστές σιδηρομεταλλεύματος να «κλείσουν» πλοία panamax οδηγώντας τους ναύλους και σε αυτή την κατηγορία πλοίων υψηλότερα, αναφέρουν οι αναλυτές.

Η άνοδος των τιμών του χάλυβα στην κινεζική βιομηχανία είναι ένας ακόμη λόγος που τροφοδοτεί μια αυξημένη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος που έχει ως αποτέλεσμα μια θετική κίνηση στους ναύλους των capes αλλά και των μικρότερου μεγέθους πλοίων.

Οι τιμές σιδηρομεταλλεύματος ανέβηκαν σε επίπεδα που είχαν να παρουσιαστούν από το 2014. Μετά την κρίση που προκλήθηκε στην προσφορά λόγω της κατάρρευσης του φράγματος της Vale στη Βραζιλία στις αρχές του τρέχοντος έτους, η αυξημένη ζήτηση των τελευταίων εβδομάδων βοήθησε στη βελτίωση των συνθηκών στην αγορά, ανέφερε πριν από μια εβδομάδα ο αναλυτής της Allied Shipbroking Γιώργος Λαζαρίδης. Η ανοδική κίνηση διαχέεται πέρα από τα capes και στα πλοία μικρότερου μεγέθους, με τα panamax να διακρίνονται ιδιαίτερα.

Ο κ. Λαζαρίδης εκτιμά ότι μία ισορροπία φαίνεται να έχει επιτευχθεί και με την προσφορά του στόλου να είναι σχετικά περιορισμένη, υπάρχει περιθώριο σταθερής βελτίωσης. Όλα αυτά βέβαια υπό την προϋπόθεση ότι η ναυλαγορά δεν θα έρθει αντιμέτωπη με ακραία γεγονότα όπως αυτά των αρχών του τρέχοντος έτους.